Hej,
Jag har en fundering som dök upp under ett uppdrag jag arbetar med för en kund gällande löneadministration. Kunden använder Swedbank och har tidigare registrerat löner manuellt via deras funktion "Lönelista".
I Spiris Lön finns ju möjlighet att exportera en LB- eller SUS-fil eller använda en bankintegration.
Mot Swedbank finns tyvärr inte tjänsten från Spiris om en bankintegrationen för löne.
Kunden har en aktiv bankintegrationen idag mellan Spiris och Swedbank för leverantörsfakturor och bankhändelser men saknar funktionen i Swedbank för filöverföring som används vid LB filer och i detta fallet kunna ladda upp lönefilerna.
Kunden kontaktade därför Swedbank för att lägga till stöd för filöverföring och fick då följande svar från Swedbank (se nedan).
Min fråga, Är detta något ni på Spiris arbetar med, att möjliggöra export av löner direkt mot Swedbank via en bankintegration som finns mot andra banker, eller hur ska vi arbeta med dessa löner när tjänsten filöverföring inte längre går att välja till hos Swedbank?
Det känns ju ganska ohållbart att manuellt registrera löner för upp till 50 anställda när det finns lösningar som automatiserar processen.
Tacksam för er input!
Hej,
Eftersom LB-filerna fasas ut och ersätts av det nya filsystemet ISO 20022 så går det inte att skicka lönefiler i LB-format. SUS-filerna kommer fortsätta att fungera så din kund behöver skaffa den tjänsten hos banken.
När det gäller SUS så finns det två alternativ:
1. Företaget ansvarar själv för kontonummer till sina anställda.
2. Banken ansvarar för att lönen hamnar på rätt konto utifrån personnummer, det är då viktigt att alla anställda har en SUS-anslutning på sitt lönekonto annars kommer utbetalningen på en Swedbank-avi.
//Carina
Tack så mycket för ditt svar! Jag förstår att LB är på väg att fasas ut till förmån för ISO.
Det jag egentligen syftade på var integrationen mellan Spiris och Swedbank och jag undrar därför om Spiris jobbar med någon lösning för löneutbetalningar via en integration mellan Spiris och Swedbank, liknande de som finns för andra banker.
Som jag har förstått via våran bankkontakt på Sparbanken Skåne (Swedbanks internetbank) så finns det bara SUS-filer när det gäller löneutbetalning än så länge. Tror därför inte att Spiris har någon annan lösning på detta, eller vad säger du @Tinna Gunnarsson ?
//Carina
Hej @CarinaEsp
Precis som du säger är det SUS-formatet som gäller för Swedbank. Vi har tyvärr ingen information om när – eller om – banken planerar att byta till ett annat format.
Om det skulle bli aktuellt lovar vi att meddela det här på forumet i god tid, så att ni hinner få allt på plats och kan fortsätta med löneutbetalningarna utan krångel.
Ett tips är att hålla koll på tråden Hantering av XML/ISO20022/pain.001 i Spiris, där vi lägger upp uppdateringar om något uppdateras.
Trevlig helg 🌻
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.