Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Joel_Ilmrud
MEDLEM

Månadskort anställd

Hej. Jag är inom byggbranchen som har lite andra regler gällande detta.

Som jag förstått det ska min anställda då fylla i dagliga resor i sin lönerapportering som utgör t.ex en tjugondel av kostnaden för månadskortet dagligen i sin lönerapportering.

hur gör han detta i löneprogrammet. 
han kan ju inte lägga till en artikel väl? Det är ju för om nån artikel ska faktureras? 

hur går jag till väga? Någon som vet? 

Med vänlig hälsning, Joel 

3 SVAR 3
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Joel_Ilmrud 

Det här är ingen artikel som den anställde ska lägga in själv. Om arbetsgivaren betalar ett månadskort för resor mellan bostad och ordinarie arbetsplats är det som huvudregel en skattepliktig förmån.

Resor i tjänsten (t.ex. mellan olika arbetsplatser) kan däremot vara skattefria, så därför är det bra att först reda ut vilken typ av resa månadskortet avser.

Mitt råd är att du börjar med att stämma av med Skatteverket hur just detta ska hanteras i ert fall, särskilt med tanke på byggbranschens upplägg. Ska det hanteras som en förmån lägger arbetsgivaren in det via en löneart för skattepliktig förmån i löneprogrammet – inte dag för dag av den anställde.

Hör gärna av dig när du har mer info så hjälper vi dig. 

Joel_Ilmrud
MEDLEM

Har nu kollat, och som Kollektivanställd inom kollektivavtalet Byggnads så har dom rätt till kostnaden för periodkort delat med 20.

Detta medför att det blir ca 54 kr per dag som dom ska få.

Jobbar dom 19 dagar bara får dom 19x54kr. (Dock max 20 dgr)

Men frågan är väl hur jag får till detta i Tid så mina anställda kan rapportera detta dagligen så jag ej glömmer att betala ut detta till dom?

Hej @Joel_Ilmrud 

Vad bra att du har kollat upp vad som gäller enligt avtalet!

Just i ditt fall blir nästa fråga var det är smartast att hantera detta – om det ska rapporteras i Spiris Tid dag för dag eller om det är bättre att lägga upp det direkt i löneprogrammet för att få så mycket automatik som möjligt. Det kan finnas lite olika sätt att lösa det på beroende på hur ni arbetar idag.

För att du ska få en lösning som blir så smidig som möjligt rekommenderar jag att du ringer in till supporten så kan vi bolla alternativen tillsammans och se vad som passar bäst i ditt upplägg.

Du når oss på 0470‑70 60 00, och vi öppnar kl. 9 idag.

Välkommen att höra av dig så hjälper vi dig gärna.