Hej,
Jag har en kund som driver en skola som jag försöker hantera i Visma Lön 600, vilket inte alltid är så lätt. Och lönehanteraren som gjorde löner m.m. före mig hade ingen sådan utbildning så jag har nu försökt i bästa förmåga att rätta det som är gjort sedan tidigare samt hantera kurvbollarna som kommer framgent.
Så gällande semestern så har de ingen semester över sommaren utan får semesterersättningen utbetald i april/juni och någon enstaka arbetstagare har "vanlig semester" så det är minst sagt lite stökigt att komma ihåg allt. Det jag funderar över är hur det kan ha blivit minussaldo på intjänade semesterdagar på vissa av dessa (bevisligen de som har vanlig semester har fått ett minussaldo) och jag vill ju såklart att semesterlöneskulden ska visa rätt.
En annan fundering jag har är bland annat när de har fått sin sem.ersättning utbetald (senast juni), är det okej att ta bort semesterdagarna eller stökar det ytterligare? Det är nämligen tidigare använt båda snabbvalen 3235 och 9155, dock inte samtidigt. Och kunden i säg vill att semesterdagarna ska vara borttagna från lönebeskeden. Hur löser jag det här på bästa sätt?
/ SM
Hej!
Nu är nog inte detta svar på din egentliga fråga, men kanske ett tips..
Jag gör också lön för skolor, vilket kräver lite handpåläggning. Men min lösning är att ha två semestervillkor, använder 20 och 21. Det ena använder jag för ferietjänster och uppehållstjänster, där jag lägger ut semesterdagarna direkt när sommarlovet börjar. Sedan använder jag den andra för de med semestertjänst, där registreras dagarna när de verkligen tas ut.
Dessa semestervillkor har jag olika tid för. De med ferielön ska egentligen ha medio augusti, men det klarar inte programmet, bara hela månader, så där har jag 1/8-31/7 och de med semestertjänst 1/9-31/8. Detta för att det ska följa läsåret så mycket som möjligt.
Att det blir minus på semesterskuldslistan, kan ju bero på att du har semesterår som är innevarande år och att semesterdagarna är uttagna innan arbetsåret är fullt "injobbat".
Som jag ser det är det nog bäst att lägga in verkliga semesterdagar, så att "dagarna" försvinner.
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.