Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Sara H
MEDLEM

Ny löneart/ Förmån TBE-Vaccination

Hej,

Vi är ett småföretag med ca 10 anställda som vill erbjuda TBE-Vaccination som förmån (Ej skattefri). 
Vi använder oss utav "Bokföring & Fakturering", "Lön" och "Resor och utlägg". Tänkte att det var lättast att lägga till det som ett utlägg/förmån kategori på "Resor och utlägg". Har kollat runt på de olika lönearter men blev snabbt osäker på vilken är korrekt, eller om en ny behöver skapas upp.

Är det korrekt av mig att använda mig av löneart? Och isåfall vilken?

Mvh Sara

1 SVAR 1
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Sara H 

Ja, du är inne på rätt spår - TBE‑vaccination räknas normalt som en skattepliktig förmån när arbetsgivaren betalar den.

I Visma Lön kan du därför registrera den som en förmån på lönebeskedet. Ett vanligt sätt är att använda löneart 2118 - Övriga förmåner, tabellskatt. Den fungerar för skattepliktiga förmåner som inte har en egen specifik löneart. Beloppet läggs då på som förmånsvärde och beskattas enligt tabell.

Om du vill kan du även kopiera lönearten och skapa en egen, till exempel med namnet “TBE‑vaccination”, så blir det tydligare i lönebeskeden och i rapporteringen.

Skatteverket beskriver också hur hälso- och sjukvårdsförmåner beskattas här:
https://www.skatteverket.se/foretag/arbetsgivare/lonochersattning/formaner/halsoochsjukvard

Där kan det vara bra att läsa igenom vad som gäller just för vaccinationer och andra vårdförmåner.

Lycka till och ha en fin dag!