Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Anna_J
NY MEDLEM

Publicera lönebesked en helg?

Kan jag schemalägga att publiceringen av lönespecifikationer går ut en helg?
Säg att löneutbetalningen är på måndag och jag vill att mina anställda ska kunna se lönespecen från och med lördagen, är det möjligt?

6 SVAR 6
CarinaEsp
CHAMPION

Varför vänta till någon dag före själva utbetalningen? 

Jag brukar skicka ut lönespecen direkt när jag är klar med lönekörningen oavsett om det är den 10:e eller den 18:e i månaden med utbetalning den 25:e. Det ger de anställda en möjlighet att titta på lönespecen innan utbetalningsfilen skickas till banken ifall det skulle vara något som blivit fel i lönen. Då hinner man rätta eventuella fel innan man skapar utbetalningsfilen. 

Jag är helt med på ditt tycke men inte svar på min fråga.

Kunden vill egentligen att vi publicerar efter deras arbetstid så de anställda får den när de går hem. Då jobbar inte jag.
OTROLIGT känsligt för kunden det här med lönespecar därav min fråga. 
Går det att publicera en lördag hade det löst många frågor för denna kund.

Hej @Anna_J 

Tack för ditt förtydligande. Då är jag med på varför och har ett förslag på hur du kan lösa det. 

För anställda som använder Lönebesked/Kivra kan du välja vilket datum lönebeskedet ska visas. Markera Schemalägg och välj datum. Du kan också välja att de anställda ska se lönebeskeden direkt. Fram till det valda datumet kan du ångra schemaläggningen och istället välja ett annat datum eller att lönebeskeden ska visas direkt. I hjälpavsnittet Betala ut lön och skapa bokföringsunderlag beskriver vi hur du gör. 

Hoppas det hjälper!

Tack Tinna, men om jag väljer en lördag kan det publiceras då eller är roboten ledig lördagar?
När jag väljer dag kan jag inte välja tid och väljer jag en vardag så kommer ju lönebeskedet senast kl. 17 som jag förstått det. Men jag skulle vilja ha ut det 18.30.

Går det att få sitt lönebesked en lördag så kan det vara ett alternativ i vår frågeställning 🙂

Hej @Anna_J 

Det går bra att schemalägga utskick alla dagar i veckan, även lördagar, så välj den dag som passar er bäst.

Som en tanke framåt kan det vara värt att ha koll på EU:s lönetransparensdirektiv, som ska införas i svensk lag senast 7 juni 2026. Direktivet handlar kort sagt om ökad öppenhet kring löner och syftar till att motverka osakliga löneskillnader. Kanske något du kan förbereda din kund på? Mer information finns hos HR Legal och Regeringen.se.

Ha en fin dag 🌻

Anna_J
NY MEDLEM

Tusen tack för svar, det kan underlätta problematiken för tillfället. 

Tack för tips, då dom jobbar provisionsbaserat så blir ju lönen efter hur duktig säljare du är. Så även om lönetransperansdirektivet kommer så hjälper det inte här. 
Jag tror det är kunden som tycker det är jobbigt, vill de anställda prata lön så gör man det ändå o de anställda vet ju vem/vilka av deras kollegor som är en duktig säljare så det borde inte vara någon hemlighet 🙂