Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Helena Visma
MEDLEM

Restskatt

Hej

Jag har problem med att personalen får restskatt. De flesta är inlagda med beräkningsmetod  tabellskatt.

Då blir automatiskt engångsskatt i bockad och "beräknad". Misstänker att det är den som gör att de betalar för lite skatt. Hur hanterar ni andra detta? 

Ska jag ändra och lägga in egen beräkning? 

Vill ju att det ska dras enligt tabellskatten.

4 SVAR 4

Jag fick länge restskatt tills jag begärde att arbetsgivaren skulle dra mer. Sedan när jag gjorde löner själv hittade jag funktionen jämkning och lade in en negativ sådan, så det drogs mer varje månad.

Helena Visma
MEDLEM

Hej

Jag drar extra skatt på en del av personalen som har önskar det. 

Tänker på att systemet sätter engångsskatt utifrån beräknad inkomst och det blir lite för lite i längden.

Jag är lite osäker på hur programmen gör, men i och med att jag alltid själv fått restskatt  och sedan upptäckte att man kan lägga in en negativ jämkning på önskat månadsbelopp, så lärde jag mig något nytt och slapp restskatt efter det. Det är möjligt att man lär ut det när man går utbildning till löneadministratör, men jag har inte gått den utbildningen. 

Mvh Lena

CarinaEsp
CHAMPION

Hej,

Det finns några saker som gör att anställda kan få restskatt. Det gäller ifall de äger en fastighet eftersom fastighetsskatten/-avgiften inte ligger med i den skatt som dras på inkomst av tjänst. Detsamma gäller om personen har ISK-konto och får en schablonränta som det beräknas skatt på när man deklarerar. Om personen önskar så kan man göra extra skatteavdrag var månad. Brukar finnas som en löneart att lägga till på lönebeskeden. 

När det gäller engångsskatten så borde den bli hyffsat rätt i systemet om det endast är någon enstaka gång som det betalas ut ersättning som ska ha engångsskatt, så det borde inte vara det som gör att de får restskatt. 

//Carina