Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

AnetteL
UTFORSKARE

Retroaktiv lön - Följande fel måste åtgärdas innan lönebeskedet kan klarmarkeras

Hej!
Får detta meddelande när jag ska klara markera ett lönebesked som innehåller retroaktiv lön
Justeringslönearter som påverkar semesterberäkningar måste ha ett datum som ligger inom aktuellt semesterår. Ange det aktuella semesterårets slutdatum om datum saknas. Kontrollera datum på rad 3.

Men detta är lönearter som skapas automatsiskt i retroaktivalöneberäkningen när den körs. Man kan inte lägga till datum förutom från när retrokörningen ska gälla, det är 2026-01-01.
Detta är en semersterpost från2025/12 som kommer med då den utbetalas på januarilönen.

Hur hanterar jag då detta? Behöver räkna lönen retro från 2026-01-01 då det är då den nya lönen börjar gälla.
Måste man dela upp retrokörningen? 

Köra jan för sig och inte då ta med semestern i retrokörningen och sen köra feb och mars för sig.
Inte smidigt, men är det så jag behöver lösa det för att komma vidare?

2 SVAR 2
AnetteL
UTFORSKARE

Tillägg till ovan, försökte dela upp retrokörningen samt då ta bort semestern, men det gick inte ändå`!!

Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @AnetteL 

Det beror på att de retroaktiva raderna skapas som justeringslönearter som påverkar semesterberäkningen, och de behöver därför ha ett datum inom aktuellt semesterår för att lönebeskedet ska kunna klarmarkeras.

Du löser detta direkt på lönebeskedet:

• Gå in på den anställdes lönebesked.
  • Högerklicka på den retroaktiva delen och välj Konvertera snabbval till rader.
  • När raderna är konverterade kan du lägga till datum på justeringslönearterna.
  • Ange ett datum som ligger inom det semesterår som ska påverkas. Du kan till exempel sätta 2026-03-31 både som från- och tilldatum. 

När lönearterna har fått datum ska lönebeskedet kunna klarmarkeras, och den retroaktiva delen påverkar då semesterberäkningen för rätt period.

Du ska alltså inte behöva dela upp retrokörningen. Det räcker att konvertera snabbvalet till rader och lägga till datum på justeringslönearterna.

Får du inte ordning på det så ringer du oss på 0470-70 60 00 så hjälper vi dig gärna.