Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Nellie 123
MEDLEM

Semesteravslut och förskottssemester

Hej,

Vi har gett förskottssemester till två anställda. Som jag förstår det bokförs detta som en skuld från den anställde till arbetsgivaren och kan regleras när den anställde slutar i slutlönen eller att den avskrivs bort efter 5 år.

De anställda har uttryckt att de inte vill stå kvar med en skuld till företaget. Min fråga är därför om det är möjligt att justera bort denna skuld, exempelvis genom att minska deras framtida semesterdagar, utan att det skapar problem i bokföringen.

Jag vill säkerställa att detta hanteras korrekt både ur ett bokförings- och arbetsrättsligt perspektiv, samtidigt som de anställda får rätt antal semesterdagar utan att bli återbetalningsskyldiga.

Tack på förhand!

Vänliga hälsningar,
Nellie

1 SVAR 1
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Nellie 123 

Du har helt rätt i hur förskottssemester normalt hanteras – dagarna registreras som en skuld till arbetsgivaren som i regel regleras vid en eventuell slutlön inom fem år, eller annars skrivs av.

Att kvitta förskottsdagarna mot framtida intjänade semesterdagar är däremot inget man brukar rekommendera. Intjänade semesterdagar är kopplade till semestertillägg och är en lagstadgad rättighet. Om man minskar framtida intjänade dagar för att reglera förskottssemestern finns därför en risk att den anställde går miste om både sina intjänade dagar och semestertillägget.

Om målet är att de anställda inte ska ha någon skuld kvar är det vanligare att arbetsgivaren väljer att efterskänka förskottssemestern. Då skriver man bort skulden, vilket gör att den försvinner ur semesterskulden utan att påverka deras framtida intjänade semesterdagar.

I Visma Lön kan du göra detta via den anställdes personalkort:

Gå till Personal - Anställda - Semester - Under Semesterförskottsskuld registrerar du beloppet i rutan Avskrivning (med plustecken) så att skulden blir 0.

Innan du gör ändringen rekommenderar jag att du tar en säkerhetskopia av företaget och gärna skriver ut en semesterskuldlista.

Om företaget är anslutna till ett kollektivavtal rekommenderar vi att ni även kontrollerar vad som gäller enligt det aktuella avtalet innan ni gör förändringen, eftersom vissa kollektivavtal kan innehålla särskilda regler kring hur förskottssemester ska hanteras.

Lycka till och ha en fin dag!