Jag har sökt med ljus och lykta om vart jag ställer in hur upplupen semesterlön ska bokföras men hittar det inte. Någon som vet?
Undrar du över hur semesterlönen konteras eller menar du att du behöver justera inställningarna i programmet?
Mvh Lena
Jag undrar hur jag ändrar inställningarna för hur automatkontering av upplupen semesterlön görs.
Inställningar för vilket bokföringskonto som ska användas hittar du nedan:
Om du arbetar i Spiris Lön:
Inställningar - Löneinställningar - Bokföring - under rubriken Semester
Om du arbetar i Lön 600:
Arkiv - Inställningar - Företagsinställniningar - Bokföring - under rubriken Semester
Hoppas detta hjälper - annars återkom så hjälper vi dig.
Ja det är konton som används men hur ser jag eller ändrar hur systemet räknar ut automkonteringen för den blir fel.
Tack för ditt förtydligande men det är inget jag har någon information om här i forumet så här behöver du slå en signal till supporten på 0470-70 60 00.
Välkommen!
Jag har arbetat i Lön 300 och i Lön 600. I de bolag jag har arbetat i, har dessa program automatiskt på lönekörningarna räknat fram en semesterlöneskuld som har behövt justeras lite. Man kan ta fram en separat lista över semesterlöneskulden och den stämmer som den ska. Jag har då vid varje månadsavstämning av balanskontona småjusterat semesterlöneskulden Jag förutsätter nu att dina semestervillkor på de anställda är korrekt inmatade.
Tyvärr verkar jag inte kunna klistra in den skärmdump jag gjort som beskriver förloppet. Kontakta mig på: lena.m.wahlberg@outlook.com om du är intresserad av Excelmallen.
Mvh Lena
Copyright 2026 Visma Spiris AB. All rights reserved.