Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 
Det är semestertider i forumet - Vill du ha snabb hjälp?
Ring oss, vi hjälper dig gärna!
webtomten
UTFORSKARE

extra lönekörning

Hej,

Jag gjorde en extra lönekörning idag. Jag gör detta ibland om inte jag tar ut full lön samtidigt som mina anställda. Men jag har en fråga, jag råkade fylla i datum 1/3-31/3 som datum för timlönen. Men det står period 1/4-30/4 på lönebeskedet. 

Det jag undrar över nu, arbetsgivaravgift och skatt för denna utbetalning ska väl inte redovisas förrän i juni? Så har jag lärt mig iaf. Men det står under likviditetsprognosen att detta ska betalas in 12/5. Men kollar man under arbetsgivardeklarationer så ligger det på den som heter maj.

Är det likviditetsprognosen som visar fel?

• Lön
5 SVAR 5
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @webtomten 

Det låter som om du tänker helt rätt. Den lön som utbetalas i maj ska redovisas i början av juni, oavsett vilken period som anges på lönebeskedet. I vanliga fall rekommenderar vi att informera den anställda om det står fel period, men eftersom det här gäller din egen lön kan du känna dig trygg så länge beloppet är korrekt.
Angående likviditetsprognosen känns det som den visar arbetsgivaravgiften och skatten för lön som betalades ut i april. Så dessa betalningar ska göras i maj, vilket är varför de dyker upp där.

Hoppas det här klargör situationen! Om du har fler frågor är du välkommen att höra av dig vår kunniga support så hjälper vi dig gärna.

webtomten
UTFORSKARE

Skriver här istället för att skapa en ny tråd.

jag tror att jag gjort bort mig. Gjorde en extra löne utbetalning i början på juni. Men råkade visst välja ordinarie lönekörning. När jag nu försöker göra lönen för maj för mina timanställda hämtas ingen data in för maj. Då det står löneperiod 2025-06-01 - 2025-06-30.

Går detta att rätta till på något sätt utan att ringa supporten? Eller kan supporten överhuvudtaget hjälpa till med detta?

Hej @webtomten 

Jag förstår att du hamnat i en knepig situation med lönerna. 

Utifrån det du beskriver låter det som att när du gjorde en extra löneutbetalning i juni, så valde du "ordinarie lönekörning" istället för "extrakörning". Då har systemet troligen satt löneperioden till juni, vilket innebär att timmarna för maj redan kan ha märkts som utbetalda. Detta kan göra att de inte följer med automatiskt när du nu försöker göra lönen för maj till dina timanställda.

Så här kan du prova att lösa det:

• Kontrollera först i kalendern/översikten om timmarna för maj ligger kvar där, eller om de redan är utbetalda i och med den lönekörning som gjordes i början av juni.

• Om timmarna saknas i den lönekörning du nu gör, behöver du troligen lägga in dem manuellt så att rätt period och utbetalningsdatum blir rätt.

• Dubbelkolla även att löneperioden och utbetalningsdatum stämmer med vad som gäller för dina timanställda, så att lönen rapporteras för rätt månad.

Om du känner dig osäker eller vill vara helt säker på att allt blir rätt, rekommenderar jag ändå att ta kontakt med supporten. De har möjlighet att logga in och se exakt hur det ser ut i ditt system och kan ge dig mer konkret hjälp – till exempel med att justera felaktigheter i lönekörningen, eller vägleda dig i hur du lägger upp timmarna på nytt.

Stort lycka till!

Hej @Tinna Gunnarsson 

Löneperioden blir också fel när jag lägger in ny ordinarie lön. För det var detta misstag jag gjorde nämligen.

Kan man ångra hela lönekörningen och göra om den? Om man gör detta behöver jag då ångra matchningen med utbetald lön och sen matcha om den med den nya lönekörningen?

Hejsan!

Du kan läsa mer om ändringar i en avslutad lönekörning här. Jag vet inte riktigt om jag förstår dig. Jag tolkade det först som att det blev fel med perioden men att ingen data hade hämtats. I så fall tänker jag att du ångrar lönekörningen och skapar en ny och sedan fortsätter med instruktionerna min kollega gav dig. Är det så att du är några steg längre så tror jag att informationen i länken ovan kan hjälpa dig.

Jag lyfter ut detta som är viktigt att tänka på:

Om du har skickat in arbetsgivardeklarationen och bokfört lönekörningen rekommenderar vi inte att du gör ändringar i avslutade lönekörningar. Det är bättre att göra justeringen på nästa lönekörning.Om du ändå vill backa en lönekörning ska du tänka på följande:

• Om du har bokfört löneutbetalningen behöver du ångra verifikationen och bokföra löneutbetalningen på nytt. Läs mer i avsnittet Ångra matchad bankhändelse om du jobbar i Bokföring & Fakturering.

• Om du har skickat in arbetsgivardeklarationen behöver du skicka in en rättelse. Läs mer i avsnittet Rättelser av arbetsgivardeklaration hos Skatteverket.

Jag hoppas att det löser sig. Får du inte till det är du välkommen att kontakta vår support via telefon så hjälper vi dig den vägen istället. 

Ha en fin midsommar! 🌸
    /Ebba