Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 
Senaste inlägg

Hej! För att sjukfrånvaro och karens ska räknas korrekt är det viktigt att schemat oavsett om det är av typen regelbundet eller oregelbundet är ifyllt korrekt. Exempel: Timavlönad, timlön 163 kr Sjuklön: 130,40 Den anställde arbetar 50% vilket i detta fallet är 20 timmar i veckan. Karensavdrag ska göras motsvarande 20% av veckoarbetstiden (20 timmar*20%) vilket blir 4 timmars karensavdrag. Karensavdraget för denna personen blir 130,40*4 = 521,60 kr. Något som också påverkar hur sjukfrånvaron beräknas är om du fyllt i ett belopp i fältet Rörlig Lön underInställningar för karensavdragpå den anställdes flik Anställning. /Malin
Hej! Flex hanteras endast i Anställd. Så tar du bort henne därifrån får du manuellt ha koll på vad som ska betalas ut. Du kan hantera förtroendetid i Anställd. Då registrerar hon sin frånvaro men behöver inte stämpla in och ut. Inställningen gör du på den anställdes avtal. (En anställd med förtroendetid har inte någon flexbank). Läs mer om förtroendetid här:Vad innebär förtroendetid Flexsaldo har i sig inget belopp eftersom det är en flexibel arbetstid. Om ert avtal säger att flexbanken ska betalas ut görs det direkt i lön, antingen kan du lägga det som en notering på henne inför löneutbetalningen eller på någon kom ihåg-lista.
Här förklarar vi närmare hur du hanterar den rörliga semesterlönen.
Hej Sofie_17! När det blir en skuld så beror det på att slutlönen inte har betalats ut månaden efter den månad som den anställde slutat. Anledningen till varför vi rekommenderar att göra så är för att alla avvikelser och händelser ska kunna justeras och betalas ut på slutlönen. Jag förstår ditt fall som att det inte har beräknats någon avgift på den återbetalda skulden i februari i bokföringen, men att du har rättat detta i deklarationen. Du kan manuellt korrigera detmot konto 2731 - Avräkning lagstadgade sociala avgifter och 7510 - Arbetsgivaravgifter 31,42%. Jag hoppas att detta hjälpte dig i dina funderingar. Dyker det upp några frågor längs vägen är du självklart välkommen att återkomma till forumet eller till mina grymma kollegor på supporten. Önskar dig en trevlig helg! /Tinne
Hej Magnus! Ja det stämmer att beräkningen ska ske på detta sättet och det är en fråga som av förståeliga skälär ganska vanlig 🙂I programhjälpen har vi därförtagit fram ett avsnitt som heterOlika värde vid utbetald semester som förklarar dettapå ett bra och enkelt sätt. Kika på det så tror jag att det blir enklare att förklara för den anställda sedan. För att svara på din sista fråga så är sker ingen omräkningen eftersom den anställda inte har haft någon förändrad sysselsättningsgrad. Jag skickar med dig även hjälpavsnittetBeräkning av semestervillkorsom en liten bonus och där du hittar samtliga beräkningsformler för de semestervillkoren som finns i programmet. Ha en solig helg! Tinna