Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 
Senaste inlägg

Okej, då vet jag. Tack för ditt svar!Man kan tycka att felmeddelandet skulle vara ett annat då, till exempel "Arbetsschemat är använt i en låst lönekörning och därför ej raderas". Som det är nu förstår man ju inte varför man inte kan ta bort det, eftersom ingen längre är kopplad till det.Vänliga hälsningarSara Borg
Hej Ida___4!Det kan finnas olika lösningar gällande detta. Både rent manuellt men även genom programmet Visma Lön. Jag ger två exempel på lösning nedan.Har du använt dig utav våra snabbval och kalendariet i Visma Lön så kan du korrigera snabbvalet som blev fel där. Det gör du genom att gå tillLönearbete -Kalendarium - öppnar det aktuella snabbvalet -korrigera snabbval. Då stryks snabbvalet i kalendern och du kan registrera sjukfrånvaron på nytt med snabbvaletSjuk. Glöm inte att ändra inställningen från 100% till 90% innan underArkiv -inställningar -företagsinställningar -snabbval - markera snabbvalet sjuk - Ändrasnabbvalsinställningar.På kommande lönekörning kommer detta att redovisas och sjukavdraget korrigeras så den anställde får tillbaka detta på sin utbetalning.Detta är en bra lösning om du inte har allt för många låsta avvikelser framför det felaktiga. Har du flera låsta avvikelser efter sjukfrånvaron så måste även dessa korrigeras först för att du ska kunna korrigera och rätta sjukfrånvaron via detta arbetssätt.Du kan också lägga in det manuellt på lönekörningen där sjuklönen ska betalas ut. Det gör du genom att hämta samma löneart som registrerats felaktigt för sjuklönen dag 15-90 men med kvantiteten i motsatt tecken så beloppet blir plus. Registrera sedan korrekt löneart för sjukfrånvaron 90%. Du kan fortfarande framåt använda snabbvalet för avvikelser då denna manuella hantering rekommenderas för rättningar liknande denna så glöm inte ändra snabbvalsinställningarna även här.Hör av dig om något känns oklart.Trevlig helg! 🙂/My
Hejsan,Jag kikade bland annat på skatteverkets hemsida och hittade inlägget Så fyller du i arbetsgivardeklaration på individnivå - ruta för ruta.Där hittade jag fälkod 020 under kolumnenKostnadsersättningar där jag kunde läsa att denna beloppen som berör denna fälkod är kostnadsersättningar du betalat ut som inte är en bilersättning eller traktamente.Hittade till exempel 1226 - kostnadserättning som en färdig löneart i Visma Lön, en nettoersättning som används och påverkar fältkod 020 på AGI. Du kan läsa mer om lönearten och om när den används om du går tilllönearbete-lönearter -dubbelklicka på lönearten och kika på flik 3 Egna inställningar, finns en beskrivning till höger.Ha en trevlig helg! 🙂/My
Hej,En anställd var Föräldraledig 30/9-13/10. Hen arbetar måndag-fredag.Den 30/9 drogs på förra lönen som ett Dagsavdrag, löneart 3305. Var det rätt? Eller ska jag reglera om det så det räknas som ett Kalenderdagsavdrag, löneart 3309? Eller det blir ingen skillnad på beloppen?Vad jag förstår ska man räkna med den mellanliggande helgen när man har FL en längre tid (och dags-beloppet/-avdraget blir då lägre), MEN ska man även räkna med den sista helgen(som ju egentligen ligger EFTER ledigheten) i avdraget, eller ska jag inte göra avdag för 12-13/10? Det blir ca 2.500 kr skillnad...Tack på förhand!Mvh Jessica
Hej larsruud!Jag skulle vilja slå ett slag för vår checklista när anställd slutari den skrivna hjälpen för Visma Lön, möjligt att denna kan hjälpa dig på vägen för att få klarhet i varför felmeddelandet kommer upp.Skulle detta inte fungera så är du annars varm välkommen att återkomma och kontakta oss på supporten via telefon eller chatt för fortsatt felsökning.Ha en bra dag! /My
Awesome