Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 
Senaste inlägg

Jag tolkar det som att jag gett dig svar på dina frågor, hänvisningar till semesterlagen var i all välmening om du ville läsa på mer om vad som gäller. De svar som du fått av mig är att den anställde inte får spara 15 dagar till nästa år enligt semesterlagen,eftersom denanställde som har en semesterrätt på 25 dagarfår henspara max 5 dagar av dessa. Sen ville jag veta vilket semestervillkor den anställde går efter, detta är viktigt eftersom det är skillnad på beräkningar för semestertillägg, semesterersättning och semesterlön till exempel ochdet fick jag aldrig svar på.Men som jag förstod det såska dubetala ut ett semestertillägg och när jag kikar på detta i semesterlagen såberäknas semestertillägget för varje betald semesterdag med0,43 procent av månadslönen eftersom ni inte går efter ett kollektivavtal. Du får gärna återkomma om det känns som att du inte fått svar på någon av dina frågor eller om du har andra funderingar. /My
Hej @Helenaj1 Om du går efter guiden Installation på arbetsstation i vårt skrivna hjälpavsnitt Installera Visma Lönså beskriver punkt 1 hur du gör på serverdatorn. Jag hoppas och tror den kan hjälpa dig en bit på vägen, hör av dig annars! /My
Återkommer per telefon då jag sitter vid pc’n.kunde inte uppdatera till den senaste ver av lön.
Hej Karina, Det går bra att använda den befintliga lönearten 1401. Du kan också kopiera löneart 1401 i Visma lön och på så sätt skapa en egen löneart för just direktpension, denbaseraspå lönearts 1401 korrekta inställningar. Det gör du under Lönearbete - Lönearter - gå in på löneart 1401 - Kopiera. Hör av dig om något känns oklart! 🙂 /My
Hejsan! Jag har kikat på det och dagsavdraget för föräldraledighet och daglön har inte samma beräkningsformler,vilket gör att beloppen räknas fram olika mendet är inte fel att det blir så. 3305 - Föräldraledighet dagsavdrag: Vid ett dagsavdrag räknar man ut ett värde på arbetsdagarna i månaden utan helgdagarna.Beräkningen är Månadslönefter eventuell löneväxling/21. 1103 - Daglön:Går efter formeln Månadslön*12/365och räknar alltsåmed kalenderdagar i uträkningen per dag. Däremot kanske inte detta blir helt rätt hantering för dig när det gäller att använda löneart 1103 - Daglön. Ackordslöner har olika hanteringar i olika kollektivavtal, men det är vanligt att det till exempel ska dras engångsskatt på det beloppet vilket det inte gör om du använder löneart 1103 som drar tabellskatt. Funderar också på beräkningsformeln jag angivit ovan för daglönen, är den korrekt upplagd för en uträkning av ackord? Vi har annars löneart 1173 - Ackord somkan användas. Den är inställd på engångsskatt men har ingen beräkningsformel inlagd eftersom dessa kan skilja sig i olika avtal, beloppet får alltså anges manuellt på lönebeskedet. Om du går till Lönearbete - Lönearter - gå in på kortet för löneart 1173 så kan du själv se hur den fungerar. Här kan du också ändra inställningarna på de olika flikarna, kontrollera företagets gällande regler för ackord först. Hoppas detta hjälper dig en bit på vägen! /My