Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 
Senaste inlägg

Hej @anne-b Välkommen som ny forummedlem. Jag förstår att det kan vara lite knepigt att byta från Visma Lön 300 till Lön i detta fallet och att ha rätt inställningar från början sparar både energi och tid. Från vad du beskriver verkar semestervillkor 10, precis som du själv är inne på, vara det rätta valet för dina anställda som får timlön och vars semesterersättning (12%) betalas ut en gång om året. En tanke är att du justerar semestervillkoret för de anställda redan innan du migrerar data till Lön. Till din hjälp har du hjälpavsnittet Byt semestervillkor. Jag vill även tipsa dig om avsnittet Kom igång med Lön om du tidigare har arbetat i Visma Lön 300/600I Lön bokas företagets semesterskuld och den beräknade arbetsgivaravgiften på beloppet upp automatiskt vid varje lönetillfälle. Det enda du behöver göra manuellt är att nollställa de konton som används innan du börjar använda funktionen. Därefter sköts allt automatiskt i programmet. Läs mer på sidan Uppbokning av semesterskuld Men innan du drar igång med allt detta rekommenderar jag starkt att du kontaktar vår support som kan rådgöra med dig och säkerställa att allt blir rätt i det nya programmet. Välkommen att kontakta supporten och lycka till med övergången till ditt nya program! /Tinna
Hej,Det ska bli spännande att se hur det ser ut när vi har uppdaterat.Tack så här långt 🙂
Hej @Anna Eklund Tack för att du kontaktar oss. För närvarande finns det ingen aktiv ackumulator som håller koll på detta i Lön, vilket innebär att det inte automatiskt kan visas på lönebeskedet. Som det ser ut idag får du använda en textrad på lönebeskedet för lägga till den här informationen manuellt. Lämna gärna ditt önskemål direkt till våra utvecklare via Feedback och förslag som du hittar längst ner till vänster i Spiris. Ha en fin dag. /Tinna
Hej @Christina5 Välkommen som ny forummedlem. Det finns två sätt att lösa detta beroende på om du vill kunna se den ursprungliga heltidslönen eller inte. Alternativ 1:Bevara sysselsättningsgraden på 100% och registrera tjänstledighet på 20%När du registrerar tjänstledighet på 20%, behåller du sysselsättningsgraden (ssg) på 100%. Då behöver du vara medveten om att sysselsättningsgraden kan behöva räknas om vid semesterårsavslutet om deltidsfrånvaron inte är semestergrundande.Om intjänandeåret sammanfaller med semesteråret, ska du räkna om sysselsättningsgraden under årets gång.Ett bra hjälpavsnitt för detta är "Ej semestergrundande deltidsfrånvaro". Alternativ 2:Ändra sysselsättningsgraden till 80%Om någon är tjänstledig en längre period och frånvaron inte är semestergrundande, kan du ändra sysselsättningsgraden till 80% för den perioden och justera månadslönen till 80% av ursprungslönen. Då behöver du inte lägga in frånvaro i varje lönekörning. I forumtråden Tjänstledighet för studier förklarar en av våra kunniga champions båda alternativen. Vilket alternativ som passar bäst är upp till dig och ditt företag att bestämma. Behöver du bolla alternativen ovan rekommenderar jag i första hand att du vänder dig till ert fackliga avtal och i andra hand att du bokar tid hos någon av våra lönespecialister som du når här. Hoppas detta hjälper dig!/Tinna
Hej @jasminrevo Tack för din fråga och välkommen till forumet! Förstår att övergången från ett större system som Agda kan kännas lite utmanande till en början, men vi hoppas att du kommer att uppskatta Visma Lön 600's användarvänliga gränssnitt. Visma Lön 600 har ingen exakt motsvarighet till Visma Agdas funktion för massregistrering, men det finns smarta arbetsflöden och importfunktioner som kan hjälpa dig. Ett tips är att i största möjliga mån använda snabbval för att enkelt registrera lönehändelser och avvikelser innan ni börjar med er digitala schemahantering. Om de anställda har återkommande lönearter varje månad kan du använda fältet Standardlönebesked på fliken 3 Lön i anställningsregistret. När du anger återkommande lönearter där, lägger systemet automatiskt till dem vid varje ny lönekörning. För den som använder ett externt tidredovisningssystem eller ett system för utlägg så finns möjligheten att importera en TLU-fil. Vi har ett hjälpdokument som beskriver exakt hur TLU-filen ska vara strukturerad, så att du får allt rätt från början. Om du har fler frågor eller behöver hjälp med detaljerna, är du alltid varmt välkommen att kontakta vår support så hjälper vi dig gärna. Ha en fantastisk dag och lycka till med lönehanteringen! 🌟 /Tinna
Awesome