Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 
Senaste inlägg

Hej @Stina2003!Har ni använt snabbvalet för sjuk under perioden som den anställde varit sjukskriven? Jag undrar även samma fråga som Carina, hur länge personen varit sjukskriven?Återkom gärna så ska vi nog kunna klura ut detta./Ebba
Hej @IsakSoder!Jag funderar på om det är en liten inställning till som spökar. Är det så att din anställd har haft semestervillkor 30?Isåfall:När du byter från semestervillkor 30 och har betalt semesterersättning vid varje lönekörning kan det hända att du får ett felmeddelande om att det inte går att ändra semestervillkor eftersom det finns en utbetalning till nästa lön. För att undvika detta fel väljer du under Lönearbete - Kalendarium snabbvalet Semester, ersättning och tar bort markeringen vid Utbetalning semester i pengar.Prova sedan igen så tror jag att det ska funka. Annars är det bara att ringa in så löser vi det.Trevlig helg när det är dags!/Ebba
Hej igen!Vi har inte en sån funktion som du nämner men vi har ett flöde för att rensa företaget vid överlåtelse, som jag tänker skulle kunna funka för er. Vid denna rensning så kommer inställningar på företaget och uppgifter om de anställda att finnas kvar, men ingångsvärden, lönekörningar, statistik m m kommer att raderas. Koppling mot Spiris funktioner kommer också att tas bort. Då tänker jag att det ska gå att radera anställda som är inaktuella eftersom lönedatan är borta.För att göra denna rensning:Arkiv - Företagsunderhåll - Rensa företag vid överlåtelse. Tänk på att säkerhetskopiera innan ifall man vill ha datan sparat och om något går fel.Hoppas att det ska gå smidigt för er!😀/Ebba
Hej @Marjan!Du kan lösa detta genom att använda löneförskott för att "flytta" skulden till ett senare tillfälle. Använd löneart 1142 – Löneförskott, skatteavdrag 30% - motsvarande det belopp som den anställde är skyldig. Du kan läsa mer här. Såhär kan du göra: 1. Betala ut semestern som vanligt.2. Lägg till löneart 1142 på samma körning för att registrera skulden/förskottet.Vid nästa ordinarie lönekörning dras förskottet automatiskt via lönearten 9101 – Löneförskott från föregående lön.Hoppas att detta var hjälpsamt. Återkom om du har några följdfrågor.Ha en fin dag!/Ebba
Hej @AnnaLJ!Jag tror inte att det kommer gå att ändra i snabbvalet eller beloppen där. Jag tänker att det bästa här att betala ut mellanskillnaden med löneart 3232 istället, som är en manuell löneart. Alltså använda snabbvalet för att nolla semestern men också använda 3232 för mellanskillnaden.Om du fortfarande känner dig osäker på uträkningarna eller vill utreda vad som kan ha blivit fel, finns möjlighet att boka en specialisttimme med någon av våra duktiga lönespecialister.Ha en fin tisdag!/Ebba