Har precis avslutat ett långt samtal med supporten och förstått att fakturor som kommer in till eEkonomi via Kivra är mycket dyrare än vad som framgår av marknadsföringsmaterialet. Detta marknadsförs som en tjänst som kostar 3:50. För det priset får man dock bara fakturan från Kivra levererad som ett bildunderlag. Vill man har fakturan överförd och tolkad som en faktura i underlag (på samma sätt som en efaktura) är kostnaden 9 kr per faktura.
Detta stämmer inte alls med Spris egen presentaton av tjänsten:
(https://www.spiris.se/integrationer/partner/kivra)
Ta emot leverantörsfakturor automatiskt
Koppla din Kivra-företagsbrevlåda till Spiris och få leverantörsfakturor automatiskt överförda! Fakturorna tolkas direkt med ifyllda uppgifter och bokföringsförslag. Har du ingen brevlåda skapas en åt dig.
Fördelar:
Pris: 3,50 kr per mottagen faktura.
Av detta material framgår att man både ska på fakturan överförd, tolkad med ifyllda uppgifter och ett bokföringsförslag för 3:50.
Att ni tar betalt för all tolkning av fakturor är illa. Att ni marknadsför detta felaktigt är ännu värre.
Ser fram emot att ni ändrar er prissättning så att den stämmer med hur ni beskriver tjänsten.
Edit:
Av någon anledning kan jag inte kommentera Lenas svar. Min email är verifierad, förstår inte varför.
Skriver kommentar här i stället:
3,50 är kostnaden för att ta emot en efaktura, vilket inte är samma sak som att ta emot en faktura via Kivra. Men Spiris skriver att kostnaden ska vara 3,50 kr vilket den inte är. Priset är 9 kr. 257 % av det pris som indikeras.
Edit 2 (kommentar till Lenas andra kommentar)
Det går fortfarande inte att kommentera någons kommentarer. Därför denna edit.
Jag har varit i kontakt med Kivras support (som har en mejl-adress och faktiskt svarar på frågor!) som har klargjort hur det funkar hos dem. Om man har integration med Spiris från Kivra ger Kivra access till Spiris att läsa all oläst information i Kivra. Om det finns överförda fakturor (från Kivra-företag, t ex en faktura från Fora) / inskickade mejl med pdf-fakturor (kräver Kivra+) / inskannade postade fakturor (kräver också Kivra+), så hämtar Spiris de fakturor och sparar dem som ett Bildunderlag. För att den ska tolkas och läggas upp som ett bokföringsförslag krävs att man aktiverat ytterligare funktioner hos Spiris. Enligt Spiris support (detta verkade nytt för dem) så räcker det inte med att aktivera att ta emot fakturor via epost (3,50 kr, gäller bara fakturor till Spiris pdf-faktura-mejladress). Man behöver i stället aktivera den avancerade scanningstjänsten där en inskannad tolkad pdf kostar 9 kr.
Jag hoppas verkligen att det besked jag fått från Spiris-supporten var fel. Det stämmer ju inte alls med den infrormation som lämnats i samband med förändringarna från 1 september. All tolkning skulle kosta 3,50, oavsett om det var från efaktura, pdf-via mejl eller faktura i bildunderlag (https://support.spiris.se/bokforing-fakturering/sv-se/content/faq/general-interpreting-purchase-invo...). Vidare ska en faktura som hämtas från Kivra även kunna tokas och bokföras för total kostnad 3,50 kr (https://www.spiris.se/integrationer/partner/kivra).
Det vore väldigt bra om någon från Spris kunde reda ut vad som verkligen gäller i denna tråd. Total kostnad för olika alternativ om kostnaden består av flera typer av avgifter. Det vore bra eftersom det inte går att få svar på vad tjänsten kostar via chat-funktionen. Där hänvisas till att ringa in och fråga. Det borde ju inte vara så svårt att lägga in stöd för svar av den typen av frågor. Om man vill.
Nu är jag ingen expert på dessa kostnader, men 3:50 är väl om man får en äkta e-faktura? Det är ju skillnad på det och på en PDF som skickas elektroniskt; en PDF är ju ingen e-faktura...
Jag kan inte heller svara ditt inlägg ( teknikens under). Det jag menade var att 3,50 = e-faktura men att det måste skett kommunikationsmiss mellan Kivra och Visma då det inte går över e-underlag utan bara PDF. Nej, jag vet inte... Så här: Jag har tagit emot e-fakturor sedan de infördes för länge sedan. En e-faktura har alltid kostat 3,50. Man kan ju tycka, att ett företag som Kivra, borde ha anammat e-fakturaprincipen, då det inte är långt kvar tills det blir ett måste att ha det så. Vismas pris för PDF-fakturor har alltid varit högre (i Visma Adminvärlden) och pappersfakturor har varit dyrast. Jag tror Visma varit övertygade om att det varit e-fakturor Kivra skulle förmedla.
Edit två, då inte jag heller kan svara: det här måste vi alla få svar på från Spiris. Vi måste få rätt information.
Mvh, Lena
Mvh Lena
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.