Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 
Senaste inlägg

Hej!Jag tänker mig att du har registrerat en leverantörsfaktura och en leverantörskreditfaktura i programmet, på sina respektive datum. Är kreditfakturan och utbetalningen från leverantören på samma datum? I så fall kan du gå in under Betalningar - Utbetalningar och markera båda fakturorna. Klicka sedan på Ändra datum med mera upptill. Fyll i betaldatumet och se till att rutan Ändra status till Betald är ibockad innan du klickar på OK. Betalningen registreras nu mot kontot för manuella utbetalningar som du har valt i företagsinställningarna under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Företag - Kontonummer. Vill du inte ha det kontot kan du dubbelklicka på fakturorna innan du ändrar datum och status och lägga in vilket konto du önskar ska påverkas av betalningen i fältet Utbetalningskonto.Om det inte är samma datum på kreditfakturan som utbetalningen kanske du inte vill bokföra dem på samma datum. I så fall går du in under Betalningar - Utbetalningar och markerar debetfakturan.Klicka sedan påÄndra datum med meraupptill. Fyll i betaldatumet som då är kreditfakturans datum och se till att rutanÄndra status till Betaldär ibockad innan du klickar påOK. Gör sedan om proceduren med kreditfakturan och ange datumet när du fick in pengarna på ditt konto som betaldatum. Vilket utbetalningskonto som påverkas är samma som i föregående exempel och vill du ändra gör du på samma sätt.När du är klar kan du journalföra och bokföra betalningarna.
Om du använder Visma Förening utan att skapa fakturor till dina medlemmar kan du ändå se vilka som har betalat. Du kan använda dig av det som heter Fria medlemskategorier och lägga upp en kategori som du använder på dina medlemmar när de har betalat t ex sin medlemsavgift. Du lägger upp de olika kategorierna under Arkiv – Inställningar– Föreningsinställningar – Medlemmar - Fria medlemskategorier.För att kunna markera vilka som har betalat sin medlemsavgift kan du t ex lägga upp en fri kategori som heter Betalt. På denna kan du lägga in värden för att särskilja vilken medlem som betalt vilken medlemsavgift. När du har lagt upp de fria kategorier och värden du vill ha, hämtar du upp dessa på flik 1. Grunduppgifter i medlemsregistret på de medlemmar som betalt sin avgift. Du kan därefter göra urval på kategorin när du t ex skriver ut en medlemslista och på så sätt få ut en aktuell medlemslista.
Det här inlägget skiljer sig från huvudämnet så jag bryter ut det och skapar en egen tråd av det. Referera till det nya ämnet här: Eget artikelnummer vid prisinläsning - Administration
Hej!Det gör du under Bokföring - Kontoplan, klicka dig in på kontot och ändra i fältet Momsrapportkod.Momsrapportkoden styr var på momsdeklarationen beloppet hamnar.Kontrollera bara så att du inte har något annat bokfört på det kontot som ska hamna i den rutan på momsdeklarationen./Anna
This reply was created from a merged topic originally titled Hur bokföra pengar som kund betalat för mycket?.