När du bokför försäljning finns flera regler att hålla koll på beroende på vem du säljer till, vad du säljer och hur kunden betalar.
Här reder vi ut de grundläggande principerna för att du ska kunna bokföra din försäljning korrekt.
Din försäljning delas upp i varor och tjänster. Olika typer av produkter och tjänster har olika momssatser:
Kom ihåg att momsen alltid ska anges på kvittot eller fakturan, både i kronor och procent. På Skatteverket.se finns detaljerad information om vilken momssats som gäller för olika varor och tjänster.
För att bokföra försäljning korrekt behöver du använda olika konton beroende på vem du säljer till, vad du säljer och var försäljningen sker.
Det finns två huvudsakliga bokföringsmetoder:
I exemplen nedan utgår vi från faktureringsmetoden. Vill du veta mer om skillnaderna mellan dessa metoder kan du läsa i användartipset Faktureringsmetoden vs kontantmetoden.
Du fakturerar varor till en kund inom Sverige, momssatsen på varan är 25% och beloppet är 800 kr exkl. moms.
Konto | Debet | Kredit |
1510 - Kundfordringar | 1000 | |
3051 - Försäljning varor 25% sv |
|
800 |
2611 - Utgående moms på försäljning inom Sverige, 25% |
|
200 |
Konto | Debet | Kredit |
1930 - Företagskonto | 1000 | |
1510 - Kundfordringar |
|
1000 |
Andra vanliga försäljningskonteringar
Bokföra försäljning av inventarier - Bokföra försäljning av inventarier
Bokföra försäljning av bil - Hur bokför jag försäljning av en bil?
Bokföra försäljning utanför EU - Bokföring av försäljning inom och utanför EUBokföra försäljning i annat EU-land -Bokföring av försäljning inom och utanför EU
I Spiris och Visma Administration finns färdiga funktioner för att skapa kundfakturor och bokföra din försäljning. Läs mer:
Skapa kundfaktura i Spiris bokföring - Skapa kundfakturaSkapa kundfaktura i Visma Administration - Skapa kundfaktura
Hej
Det bokförs i princip på samma sätt men man brukar använda ett annat konto 1580 fordringar för kontokort. istället för 1510 kundfodringar. Detta för att man inte får in pengarna på banken föränn ett par dagar efter det att försäljningen ägt rum. Försäljningen bör alltid bokföras i rätt momsperiod så därför är det bäst att bokföra upp det på dagen något säljs och inte när pengarna kommer in på banken.
/Joachim
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.