2020-03-05
12:55
Hej
En kund har betalat ett för högt belopp på en faktura och nu vill jag lägga den överskjutande summan på ett annat fakturanummer men jag kan inte ändra på den betalda summan på fakturan i återrapporteringen .
Hur gör jag då för att få det rätt?
Är rätt väg att ta bort fakturanumret i återrapporteringen och ta bort betalningsraden och sedan manuellt direktbetala båda fakturorna?
Den här frågans innehåll har verifierats och uppdaterats av Visma Spcs 22-10-10
... Visa mer
2020-02-11
10:55
Hej och tack för svar. Den tråden har jag sett tidigare när jag sökte svar och den är jättebra och kommer säkert att hjälpa mig när det kommit så långt att jag har alla fakturor och underlag på plats. Mitt problem i fallet ovan ligger i steget innan dess. Det kommer ju inte automatiskt ett beskattningsunderlag i det här fallet, utan jag förväntas göra en anmälan till Tullverket först, om jag förstått det rätt. Vad jag inte förstår är hur och med vad det ska göras i så fall.
... Visa mer
2020-02-07
13:22
Jag begriper nog inte terminologin när det gäller import av varor. Vad förväntas av mig? Har en faktura från Schweiz på varor som ingår i en produkt som vi säljer. På fakturan finns priset på varan + frakt och en text som följer: "The goods are in free circulation within the economic union. Details of this shipment must be submitted to your customs authorities using the appropriate forms under "Intrastat" procedure. This is an intracommunity supply. Intrastat and report to your tax office to be arranged by you." Vad förväntas jag göra och hur gör jag det? Blir inte klok på det när jag söker på Tullverket och Skatteverket. Eller på Google för den delen. Man ska inte bokföra moms på leverantörsfakturan eller redovisa till SKV, utan vänta på beskattningsunderlag från Tullverket först men det får jag tydligen inget om jag inte anmäler importen till Tullverket först av altt. Men hur gör jag det? Begriper helt enkelt inte. Kan någon förklara så att jag begriper?
... Visa mer
2020-01-23
13:24
1Gilla
Hej Tack för svar. Det var ju inte det att jag aldrig kan hitta dit utan att det tar lång tid innan jag kommer ihåg var det är. Nu lyckades jag i alla fall lägga in utskriften på snabbåtkomsten så nästa gång går det bättre 🙂 Mvh Annika
... Visa mer
2020-01-15
12:14
Är det fler än jag som har lite svårt att hitta var Periodisk sammanställning finns? Det känns inte självklart var man ska leta, tycker jag. Till råga på allt så är det ännu svårare att hitta sökvägen till att skicka filen på Skatteverkets hemsida. När det gäller momsrapport och AG-deklaration är det ju inga problem men detta har jag alltid svårt att hitta. Någon som har tips om ifall det går att lägga upp genvägar eller liknande? /Annika
... Visa mer
2019-08-23
08:49
Hej Annelie Jag har glömt att svara på detta. Grejen är att vi i det här fallet lägger in fettet i strukturen på andra artiklar och då är det ett visst antal gram som läggs in för varje paketartikel, inte en viss storlek. Vi kan inte hålla på och byta artikel i i alla strukturerna varje gång vi köper in en annan storlek.
... Visa mer
2019-05-16
08:36
Vi använder den bara som "server" för Visma Adm och Visma Lön och Lön använder vi ju inte hela tiden. Den står i en skrubb. Och vi har en spegeldisk till den + säkerhetskopiering till annan byggnad.
... Visa mer
2019-05-16
08:03
En liten fundering kring detta: I systemkraven på Vismas hemsida står det att minimikrav vid fleranvändarmiljö är Windows Server 2008 R2. Det uppmuntrar ju inte till att uppdatera till SQL-versionen om man bara har en vanlig dator. Ett litet förtydligande där hade kanske varit på sin plats?
... Visa mer
2019-05-14
11:27
Hej För vår del handlar det oftast om att leverantören har olika artikelnummer för olika förpackningar. T.ex. om vi ska köpa in fett som vi ska ha i vår produkt. Vi har fettet upplagt per kg i artikelregistret men leverantören har ett artikelnr för 400-grams patroner och ett annat för 1-kgsburkar osv. Priset/kg varierar då beroende på vilken förpackning vi köper in. Ibland kan det bli hanteringsmässigt bättre för oss att köpa in 5 st patroner istället för 2 st 1-kgs burkar, även om priset per kg blir högre i det fallet. Det känns inte bra att denna möjligheten är borttagen i den nya versionen. Mvh Annika
... Visa mer
2019-05-10
14:15
Och ni har fleranvändarlicens som arbetar från andra arbetsstationer?
... Visa mer
2019-05-10
14:01
1Gilla
Vi har idag Administration 2000 ver 2017.0 fleranvändarlicens installerad på en vanlig pc med Windows 10 som används som "server".
Om vi ska uppdatera till Administration 2000 2018.xx,
måste
vi då införskaffa en riktig server med allt vad det innebär, för att det ska fungera eller kan vi fortsätta på samma sätt?
... Visa mer
2019-05-10
13:08
Konstigt. Men jag har ver 2017.0. Kan det vara så att Visma har tagit bort den möjligheten i det nya utförandet? Vad säger Visma?
... Visa mer
2019-05-10
12:26
1Gilla
Javisst, det är väl en bra löneart. Då läggs 1850:- till på månadslönen vid skatteberäkningen och kanske kommer han då över någon brytpunkt som gör att skatten blir mycket högre. Ett sätt att komma runt det är att dra 1850:- på nettolönen så att ingen förmån uppstår. Ni får räkna på vilket som är bäst.
... Visa mer
2019-05-10
12:07
Om det är Visma Administration 2000 du har kan du lägga in samma leverantör på flera rader vid "Leverantörspriser" under inköpsfliken. För att skilja dem åt kan du skriva in text i leverantörens artikelnr. Var noga med att rätt rad i leverantörspriser är markerad ifall du sedan lägger in stafflingar.
... Visa mer
2019-01-24
17:22
1Gilla
Jag har tagit upp detta genom åren med två olika revisorer från två av varandra oberoende byråer (en stor internationell och en mindre lokal). Båda säger samma sak: Marknadsränta gäller, d.v.s. samma nivå som man skulle få från banken utan säkerhet. (Som om det skulle finnas några sådana lån från banken.) Vi låg länge på statslåneräntan 30/11 +3%-enheter men 2015 efter att räntorna sjönk drastiskt, statslåneräntan hängde inte med ner lika snabbt, gick vi ner till ... +1,5%-enhet och där ligger vi nu. Ingen av revisorerna har ansett att det varit för högt. Varken före eller efter sänkningen. Snarare att det var lite onödigt att sänka så mycket. Man får nog känna lite själv vad som kan vara rimligt. Det verkar som sagt inte finnas någon fix mall som man kan gå efter.
... Visa mer
2019-01-18
08:40
1Gilla
Asch då! Det var en missräkning. Hoppas då att jag fortsättningsvis istället kan spara dem som pdf-filer.
... Visa mer
2019-01-17
08:51
1Gilla
Försöker att hitta en godkänd inventeringsjournal i programmet. Finns inte bland "Gamla journaler". Måste man plocka fram papperskopian? Någon som vet?
Innehållet i denna tråd är verifierierat av Visma Spcs 22-10-27
... Visa mer
2019-01-16
15:03
2 Gillar
Ja, det låter väl alldeles utmärkt tycker jag. Fast du menar nog ruta 065 på det sista. Själv skriver jag bara försäkring i ruta 065 eftersom vi ha flera olika försäkringar med förmån.
... Visa mer
2018-12-07
14:37
Vår revisor skulle slå ned på det direkt. Vi skulle bara göra avdrag för december månad 2018.
... Visa mer