2018-02-19
13:28
Hej Martina, Om vi börjar med varför fakturan troligtvis har blivit utan moms så är det så att om jag har en norsk kund i eEkonomi så blir fakturan utan moms som standard. Vill jag ha med moms får jag gå in under Försäljning - Kunder - leta fram kunden och Redigera. Längst ned bockar du i rutan Faktura med moms även om kunden är utländsk. Du har nu två alternativ: 1. Låta det vara för den här gången och beräkna din momsredovisning på det beloppet du har fått in. 2. Boka bort den felaktiga fakturan och försöka skicka en ny till kunden och kräva dem på det resterande beloppet. (vilket jag tror blir svårt) Kontrollera inställningen på kunden så att inte samma sak händer igen. /Cecilia
... Visa mer
2018-02-19
10:12
1Gilla
Hej Fredrik,
Nu har jag läst och sökt på detta ämne och har svårt att hitta rätt bokföringskonto för din transaktion.
Tänker att detta köp av kryptovaluta bör klassificeras som en tillgång tex i kontoklass 13 eller 18.
Rekommenderar dig ändå att kontrollera med Skatteverket om vi inte har nån annan användare i forumet som kanske vet.
Då jag ser att du har en aktiv bankkoppling mot Swedbank i Visma eEkonomi så att denna händelse kommer att komma in automatiskt under Kassa- och bankhändelser får du matcha den enligt följande.
När du klickar på Matcha så väljer du Övrigt uttag och Egen kontering, sen får du då hämta konto 6570 tänker jag för din serviceavgift och även det kontot som du väljer att använda för din valuta.
Vill även länka till vårt foruminlägg Hantering av kryptovalutor i deklaration»
I den tråden länkar sedan Peter vidare till två bra sidor hos Skatteverket där de tar upp hanteringen av virtuella valutor.
Ha en bra dag!
/Cecilia
... Visa mer
2018-02-19
08:13
Hej JP, Det jag tror att Mikael menar är att det är rätt att bokföra skärmarna och datorn i sig på samma bokföringskonto (1220), däremot ska du bokföra dina delkostnader både på räkenskapsår 2017 och 2018 precis så som dina kvitton/fakturor visar. Det tar Mikael upp i hans inlägg/svar från den 3/2 när han skriver. Bokför så här: 2017 Debet 1220 köp av skärmarna 2018 Debet 1220 köp av datorn Han har även helt rätt när han skriver att inköpen ska räknas och bokföras som en helhet. Läser man i boken Redovisa Rätt 2018 skriver de, Inventarier som har ett naturligt samband ska bedömas gemensamt. Vid köp av inventarier som utgör led i en större inventarieinvestering ska bedömningen göras utifrån inventariernas sammanlagda anskaffningsvärde. Vill du ha ytterligare bekräftelse på att det är okej att göra så här hade jag rekommenderat dig att ta kontakt med Skatteverket eller kolla med en revisor. Vill du ha hjälp att hitta en redovisningsbyrå kan du göra det här. /Cecilia
... Visa mer
2018-02-19
07:30
Hej Henrik, Vi kommer att ta kontakt dig med dig via telefon istället då det är lättare att lösa ditt problem i den kanalen. Ha en fin dag! /Cecilia
... Visa mer
2018-02-14
10:57
Hej Sam, Ibland kan det vara svårt att välja rätt konto och kanske speciellt i ert fall, men jag håller med LW. Ni kan tänka så här: När det gäller inköp av varor/material till firman som ska säljas vidare eller användas i firmans tillverkning bokför du det förslagsvis på 4010 - Inköp material och varor. Det är denna typ av varor som kommer att inräknas i firmans lager i den mån de finns kvar i firman vid årets slut. Övriga inköp bokförs oftast i kontoklass 5, där du bland annat har förbrukningsmaterial och förbrukningsinventarier. /Cecilia
... Visa mer
2018-02-14
09:13
Hej Mats, Det går jättebra att arbeta med resultatenheter i Visma eEkonomi men först måste du då aktivera funktionen. Detta gör du genom att gå in under Inställningar - Företagsinställningar - fliken Bokföringsuppgifter och där bockar du i rutan Använd resultatenheter. Nu kommer du att ha ett alternativ under Bokföring i menyn som heter Resultatenheter och där skapar/döper du dina resultatenheter. Du kan läsa mer om detta i Inställningar för resultatenheter» /Cecilia
... Visa mer
2018-02-13
13:10
Hej Sabor, Om det enbart är kvantiteten på olika lönearterna som har använts under året så har jag en utskrift du kan prova. Gå till Utskrifter och Spårning - Skapa egna utskrifter - Välj Ny - Tom utskrift Längst upp till vänster under Register väljer du Lönehistorik och under Beskrivningsfält väljer du Löneart. I kolumnen för fält bockar du i rutan vid kvantitet. Se nu även till att rutan Automatisk uppdatering är ibockad högst upp. Uppe vid fältet Period klickar du på pilen och väljer Annan period, gör ditt urval på hela 2017 och då får du fram en lista med alla de lönearter som har använts under 2017 och vilken kvantitet som har använts på dem. (utan specifikation per anställd) Denna rapport kan du välja att skriva ut till excel, pdf med flera längst ned på sidan. Du kan även spara den så finns den kvar under Egna rapporter i ditt program Hoppas att denna var vad du letade efter. Ha en bra dag! /Cecilia
... Visa mer
2018-02-13
12:22
Hej Fredrik, När du får en faktura där kostnaden ska fördelas på två år så är funktionen periodisera i eEkonomi perfekt för det. Börja med att lägga in din faktura under Inköp - Leverantörsfakturor. När du arbetar med den och har lagt in alla belopp och bokföringskonton så har du knappen Periodisera längst ned till vänster. Där väljer du vilket belopp som ska periodiseras , från och med vilket datum och på hur många månader (i ditt fall 2). Vad som händer nu är att det under Bokföring - Verifikationer hamnar 2 händelser under fliken Kommande periodiseringar. Här får du manuellt välja att klicka på Genomför för att de ska utföras. Du kan läsa mer om detta i »Periodisera en leverantörsfaktura och i »Periodisera en verifikation Ha en fin dag! /Cecilia
... Visa mer
2018-02-13
09:55
Hej mtw, Pacsac har rätt i att du kan ändra landet till Sverige om du vill då det ändå inte syns på fakturan i sig och att den då blir med moms. Däremot är det så att du kan redigera kunden och välja att skapa faktura med moms även till ulandskunder. Gå in under Försäljning - Kunder - leta fram vald kund - välj Redigera - kola längst ned på vänster sida så bockar du i rutan Faktura med moms även om kunden är utländsk. Nu kan du generera en faktura med landsinställningen Norge och få faktura med moms. Ha en fin dag! /Cecilia
... Visa mer
2018-02-13
09:36
Hej Mimmi, Oavsett vilket konto (4600,5800, 6800) du väljer att bokföra detta mot så kommer detta enbart påverka dina kostnader på din resultaträkning i ditt årsbokslut. Det som bokförs på konto 4600 kommer du se i ruta R5 (varor, material och tjänster) och väljer du konto 5800/6800 kommer det att synas i ruta R6 (övriga externa kostnader). Precis som tidigaresvar så är det underentreprenören som gör avdrag för den skattefria delen. /Cecilia
... Visa mer
2018-02-13
09:07
Hej Dan, Vi har koll på läget och våra produkter är eller kommer att vara GDPR anpassade innan 25 maj 2018 när den nya lager träder i kraft. Du kan läsa mer om detta i »Vanliga frågor om GDPR och »Allt om GDPR Ha en bra dag! /Cecilia
... Visa mer
2018-02-13
08:46
Hej, Idag har du möjligheten att skapa mer än en lönekörning med typen ordinarie lön på samma dag. När du har valt Lönearbete - Lönekörning - Ny så är det enda kravet att samtliga tre översta fälten, Typ av lönekörning, Utbetalningsdatum och Beskrivning inte får vara samma i samtliga fält. I fältet beskrivning kan du även lägga till egna beskrivningar tex timavlönad och månadsavlönad. Det du skriver på beskrivning kommer du sen se när du står i listläget över alla dina lönekörningar. Hade detta hjälpt er? /Cecilia
... Visa mer
2018-02-13
08:18
Hej igen, Det låter bra och du verkar ha koll på läget. Återkom om du får mer problem. /Cecilia
... Visa mer
2018-02-12
15:11
Hej Christoffer, Jag testade att göra samma upplägg hos mig och sen när detta hade registrerats på en lönekörning så tog jag fram en utskrift på frånvarolistan för samma period. Den hittar du under Utskrifter och Spårning - Utskrifter - Personal - Frånvarolista. Tittar du på den så ser du att din löneart kopian från 3159 inte påverkar den beräkningen. Det kan du även se om du kollar på lönearten under Lönearbete - Lönearter och tittar du på flik 2 Övriga uppgifter så ser du att din nya löneart ej påverkar semestergrundande frånvaro utan påverkar arbetad tid istället. Om du kollar samma saker så tror jag att du ser att din löneart ej ökar på din sjukfrånvaro. Ha en bra dag! /Cecilia
... Visa mer
2018-02-12
13:18
Hej Anna W, Detta var inte helt enkelt men jag har letat runt gällande detta på lite olika sidor och vad jag kom fram till var att självrisk till privatperson ska faktureras utan moms (annat gäller om det är till företag). "Det är ingen moms (0 %) på försäkringsersättningar och inkomsten från försäkringsersättningar skall redovisas som "Övrig försäljning m.m." i ruta 42 i skattedeklarationen för moms. Momsen avseende de utgifter som krävs för att reparera och ersätta skadade tillgångar är avdragsgill som ingående moms." Alltså att självrisken i sig är en momsfri intäkt och att den kan bokföras på konto 3900, övriga rörelseintäkter. Däremot behöver du då ändra momskoden på det kontot till momskod 42 (0%). Det gör du under Inställningar - Kontoplan - söker fram konto 3900 och klickar på Redigera, byt momskod och Spara. Därefter får du skapa en artikel för självrisken och på den behöver du lägga upp en ny artikelkontering som styr mot konto 3900. Det gör du under Inställningar - Artikelkonteringar - Ny artiklekontering. Döp den förslagsvis till självrisk, välj 0% moms och i fältet för försäljningskonton och Momsfri väljer du 3900 och Spara. Jag kan länka till en del av de trådar och sidor som jag kollade på när jag sökte om detta. Moms och självrisk på försäkringsärende i en enskild firma Redovisningsguiden - självrisk Bokföra försäkringsersättning och ersättning från försäkring Jag rekommenderar dig ändå att dubbelkolla med Skatteverket hur en intäkt gällande självrisk ska påverka mervärdesskattedeklarationen så att jag inte har fattat fel. Om så vore så återkom gärna. Ha en bra dag! /Cecilia
... Visa mer
2018-02-12
12:29
Hej Helena, Notisen du får upp får du även om det kan finnas en händelse på ett annat år eller om det kan ligga nåt på kassakontot. Jag rekommenderar dig att söka på ett datumintervall som sträcker sig över mer än ditt föregående räkenskapsår som du nu försöker att låsa och kolla även på kassakontot. Om det är så att detta ändå inte fungerar och du inte kommer vidare så ber jag dig att kontakta supporten via chatt eller telefon. Ha en fin dag! /Cecilia
... Visa mer
2018-02-12
12:15
Hej Elizabet, Semestertillägget kommer genereras även för de två anställda då det är en allmän inställning med dess procentsats i företagsinställningarna. Du har två alternativ på att ta bort detta tillägget på dessa två personer. 1.Om du hämtar upp tillägget även på dem som på alla andra när du gör lönen så kommer du får upp ett belopp på löneart 9109 Semestertillägg betalda semesterdagar. Du kan då på samma lönekörning lägga in löneart 3232 och skriva in det värdet fast med ett minustecken framför. Då nollas beloppet bort från företagets semesterskuldlista. Glöm bara inte bort att bocka ur rutan Skriv ut längst ut på löneraderna för dessa två lönearter så att de inte syns på lönespecifikationen. 2.Du kan då när ni har gjort årets semesterårsavslut gå in på flik 5 semester och klicka in dig där det står Visa sparade dagar. Där har du en ruta med Tillägg utbetalt och om du bockar i den på dessa dagar kommer programmet tro att det redan är utbetalat och klart. Kan något av dessa alternativ kanske fungera för er? Ha en bra dag! /Cecilia
... Visa mer
2018-02-12
11:57
Hej Timi, Precis som du skriver så kan du ej redigera fältet namn på dina kunder i eEkonomi. Det du hade kunnat göra är att skapa en kund som enbart heter t.ex. privatperson, kontantkund eller enbart kund i detta fältet och använda den till samtliga engångskunder som är av samma kundtyp (privatpersoner). Ska kunden ha en faktura eller är det snarare så att du enbart ska ge kunden ett betalningsunderlag? Är det så att en faktura ska ställas ut så rekommenderar jag dig att lägga upp dina kunder även med namn och alltså skapa en ny kund per händelse. Anledningen till detta är att inställningarna på kunden styr hur fakturan ser ut. Ha en bra dag! /Cecilia
... Visa mer
2018-02-12
08:52
2 Gillar
Hej Jan, Milersättning på 18,50 kr/mil är den maximala skattefria ersättningen för 2018 enligt Skatteverket. Jag hittar ingenting på deras hemsida om något tillägg för släpvagn ska utbetalas. Milersättningen avses täcka bilinnehavarens samtliga kostnader för bilen inklusive bensin men inte parkeringsavgifter. Däremot om utbetald milersättning överskrider detta belopp ska denna "bilersättning utöver schablon" jämställas med lön. För den skattepliktiga delen måste då du som arbetsgivare göra avdrag för preliminärskatt och betala arbetsgivaravgifter. Mer om detta kan du läsa om på skatteverket.se Ha en bra dag! /Cecilia
... Visa mer
2018-02-09
11:55
Hej, Ja det går bra då de har samma momskoppling med momskod 30 (25%) /Cecilia
... Visa mer