2018-12-12
11:12
Hej awwd, När man väljer att arbeta med funktionen för att kunna skicka betalningspåminnelser så väljer man själv vilket belopp man vill ha för sin påminnelseavgift. Detta gör man under Inställningar - Företagsinställningar - fliken Faktureringsuppgifter och avsnittet Betalningspåminnelse. Lämnar man detta fält tomt så får måste man manuellt fylla i beloppet när man skapar sin betalningspåminnelse. Du kan läsa mer om det i den skrivna hjälpen Skicka betalningspåminnelse». Däremot kan jag hålla med dig om att eEkonomi borde ha en informationsruta eller ett föreslaget belopp på det aktuella årets belopp för påminnelseavgiften som för 2018 är 60 kr. Detta tar vi upp i artikeln Påminnelse - Vad är en påminnelse?» Jag lägger detta vidare till vår utvecklingsavdelning som förslag på förbättring alternativt ett förtydligande av den skriva hjälpen. Ha en fin dag! /Cecilia
... Visa mer
2018-12-12
11:49
Hej MM, Jag ska försöka guida dig så bra som möjligt men vill även hänvisa till den skrivna hjälpen Månadsavstämning Skattekonto» Vi har även en bra film om hur du får Full koll på ditt Skattekonto» Men enkelt förklarat så kan du i ditt eEkonomi gå till Kassa - och bankhändelser välja Skattekontot i rullisten och sen vid den gröna knappen Ny skattehändelse kan man välja Importera SKV-fil. Då blir det lättare att stämma av sitt Skattekonto och man är säker att man inte missar några händelser utan får även med sig intäkts- och uttagsränta. Då får man även andra alternativt under Bokföringshändelse när man väljer att matcha händelser. På detta sättet stämmer man enklast av bokföringskonto 1630 och sen får man under företagskontot stämma av de överföringar som har skett mellan konto 1630 och 1930. Hoppas att du blir lite klokare utav detta. Ha en fin dag! /Cecilia
... Visa mer
2018-11-27
15:54
Hej Cykelfrämjandet, Visma eEkonomi Smart är ett webbaserat program med bokföring och fakturering. Du kan läsa bäst om Visma eEkonomi Smart för föreningar på vår hemsida. På den länkade sidan kan du lite längre ner trycka på Visa alla funktioner för att se alla de funktioner du kan dra nytta av med Visma eEkonomi Smart. Om du vill ha mer information om hur de olika programmen skiljer sig så kan du kontakta vår försäljningsavdelning på 0470-70 61 00 eller på forsaljning.spcs@visma.com. Återkom i tråden om du har några fler funderingar om programmen. Ha en fin dag! /Fanny
... Visa mer
2018-11-15
12:33
Hej L8Larsson, När du råkar ställa in en kund med betalningsvillkor kortbetalning istället för 10 dagar netto så händer följande. 1. När du skapar en kundfaktura till kunden så hamnar den under Alla kundfakturor istället för under Obetalda kundfakturor då det blir en betalningsbekräftelse istället för en faktura. 2. Fakturan bokas mot konto 1510, kundfodringar men bokas därefter om mot konto 1580, fordringar för kontokort. 3. Fakturan kan ej matchas på samma sätt som en "vanlig" faktura under Kassa- och bankhändelser När jag ska matcha min faktura under Kassa- och bankhändelser så väljer du Matcha och som Bokföringshändelse väljer du Inbetalning från betalkort och sen under Välj händelser ska du då hitta din faktura i rullisten. Sen kan du klicka på Bokför. När du nu har ändrat på kunden så kommer det fungera precis som vanligt nästa gång. Ha en fin dag! /Cecilia
... Visa mer
2018-11-15
09:57
1Gilla
Hej Katarina, När du har fyllt i ett anställd t.o.m datum på flik 2 Anställning under avsnittet Personal och Anställda får man en notis om att både en slutlön gällande semesterskulden ska betalas ut och även en notis om att den anställdes tidbank ska tömmas. I ert fall så gäller detta en negativ kompskuld men hantering är ändå densamma. Du kan självklart göra som Lotta skriver här ovan men även om du väljer att hämta värdet via snabbvalet Tidbank så kan du där fylla i ett negativt värde i fältet komptid i pengar under Uttag av komp. jag vill bara tipsa om att vi har en jättefin checklista för vad man behöver göra när en anställd slutar. Ha en fin dag! /Cecilia
... Visa mer
2018-11-15
12:06
Hej, När man har kopplat på en transaktionstjänst av något slag så att den anställde även finns registrerad på Visma online så går ej längre namn och mejladress att ändra i löneprogrammet. Detta ska då alltid ändras på visma online / mina tjänster. När man har loggat in med rätt behörighet och mejladress på mina tjänster har man under företagsnamnet uppe till höger en meny och där väljer man användare. Då får man fram en lista med de användare och deras mejladresser som ligger kopplade till just detta organisationsnummer och kundnummer. Nu kan man byta namn och mejl på de anställda. Om det inte går beror det på att denna person även ligger upplagd med samma uppgifter på även ett eller flera andra kundnummer hos oss på Online. Då kan endast den anställde själv uppdatera sina uppgifter. Ser jag inte användare i menyn så beror det på att jag har loggat in med fel mejladress där jag har fel behörighet. Man måste ha behörighet administratör för att kunna se alternativet Användare. @angelicakjellin vad jag kan se hos oss har du flera olika inloggningar, prova att testa med den mejl som är administratör hos er. Återkom om du inte löser det. Ha en fin dag! /Cecilia
... Visa mer
2018-11-15
10:33
Hej Magnus, Jag ser att du har haft en aktiv bankkoppling en längre tid och med den banken du har har det inte ändrats någonting i förfarandet. När programmet har valt att matcha något per automatik precis som Pacsac skriver så kollar programmet om händelsen har uppfyllt följande kriterier: Kriterier för att fakturor ska matchas är: OCR (finns inget OCR så tittar vi inte på referens över huvud taget utan går vidare till belopp) Belopp Datum (+/- 5 dagar från förfallodatumet) Kriterier för att fakturor ska bokföras automatiskt: OCR Belopp Datum (+/- 10 dagar från förfallodatumet) Är det nåt mer du funderar över år du återkomma antingen här eller ta kontakt med vår support via telefon eller chatt. Ha en fin dag! /Cecilia
... Visa mer
2018-11-30
10:49
Hej, Leasing är inte min starka sida men ser att du inte har fått nåt svar så gör ett försök. Om vi börjar med den förhöjda första avgiften, där är det endast halva momsen som är avdragsgill resterande delen av momsen bokför man på kostnadskontot för leasingen. Svar på fråga 1. "Hur bokför jag den förhöjda avgiften? Börjar jag med totala köpesumman någonstans?" Om jag då har tolkat dig rätt så var den första avgiften på 64 625 kr (51 700 kr exkl moms) och då kan du bokföra det så här: 2440/1930 64 625 kr (du väljer konto 2440 om du använder faktureringsmetoden och 1930 om du bokför enligt kontantmetoden) 2641 6 462,50 kr (halva momsen) 5615 58 162,50 kr (51 700 + halva momsen) Många väljer att periodisera denna kostnaden och väljer du att göra detta så använder du konto 1720 (förutbetalda leasingavgifter) istället för konto 5615. När det då är dags för bokslut ska du sedan boka om en del av saldot på konto 1720 och istället debitera konto 5615. Sedan fortsätter du på detta sätt vid kommande bokslut tills hela din periodiseringsperiod har gått. "Börjar jag med totala köpesumman någonstans?" Vad tänker du på här? Du leasar en bil så du har ju ingen total köpesumma. Fråga 2. "Hur bokför jag faktura ett med olika poster?" Den förhöjda första avgiften har vi redan gått igenom ovan. Interimsleasingavgift vad menar du med det? Inte riktigt med där. Följande kostnader borde du kunna bokföra så här: 1930/2440 4 644 kr leasingavgift 2641 464,40 (halva momsen) 5615 4 179,60 kr (leasingavgiften exkl moms + halva momsen) 6570 595 kr uppläggningsavgift bokförs normalt mot detta konto 5615 55 kr administrationsavgift bokförs oftast mot samma konto som fakturan avser Vet att du inte får svar på allt här, men återkom gärna med mer info och jag hoppas att vi har andra användare på vårt forum som är duktiga på det här med leasing och kan guida dig vidare i denna tråd. Du kan läsa mer vad som gäller om leasing i Skatteverket pdf moms vid inköp eller hyra av bilar Ha en trevlig helg! /Cecilia
... Visa mer
2018-10-22
09:27
Hej ASogaard, Vår partneravdelningen har full koll på de integrationspartners vi har idag och vad de kan erbjuda dig, du är välkommen att mejla dem på partner.spcs@visma.com eller ringa 0470-70 61 61. Vi har ju integration mot just Shopify som du funderar på att byta till och vilka mer vi erbjuder integration mot kan du läsa om på denna sida integrationer.vismaspcs.se Återkom om du inte löser det. Ha en fin dag! /Cecilia
... Visa mer
2018-10-23
12:50
Hej, Jag tror att jag har tolkat din fråga rätt och programmet kommer ej förstå detta. Det är idag i lön 600 inte möjligt att fördela en anställd på två olika skiftesformer för avsättningen till arbetstidsförkortningens tidbank. Utan där hade jag valt den skiftesformen som den anställde tillhör till den större delen av sin tid. Sen med tanke på inrapporteringen till Byggnads så är det inställningen på lönearterna som avgör om beloppet och värdet ska tas med eller ej. Där redovisar man ju arbetade timmar och månadslön vid heltid. I ert fall hade ju ni fått redovisa endast den delen av timmarna som då ligger mot Byggavtalet och ändra värdena manuellt här alternativet fått kopiera den lönearten ni använder tex 1101 månadslön och på den nya kopian 11011 då avmarkera den lönearten för just denna rapport. Då hade ni fått fördela månadslönen på två rader vid utbetalning en för byggdelen och en för väg- och ban , men det känns inte som ett bra alternativ. Tyvärr blir det nog manuell hantering av detta för er del som kommer bli den bästa lösningen. Ha en fin dag! /Cecilia
... Visa mer
2018-10-22
09:10
Hej rpantzer, Då du skriver att din verifikation fortfarande heter Preliminär Inköp mot kvitto så säger det mig att du har lagt in denna händelse under delen Kassa- och bankhändelser i ditt program. Då hade jag valt att gå dit för att rätta det. När du står under avsnittet Kassa- och bankhändelser så väljer du ditt företagskonto (1930) och dina bokförda händelser. Leta fram händelsen och klicka på raden så du ser knappen Ångra matchning. Gör det så kommer händelsen sen att vara omatchad. Nu kan du då klicka på raden igen och får alternativet att Ändra bankhändelse vilket innebär att du kan ändra det dragna belopp från 2635,74 kr till 2731,48 kr istället. Spara detta och nu kan du Matcha händelsen på nytt mot Inköp mot kvitto och samma konto du valde första gången (4059). Anledningen till att du inte kunde ändra beloppet på konto 1930 under Bokföring - Verifikationer kan du läsa om i Ändra preliminära verifikationer» Återkom om du inte löser det. Ha en fin dag! /Cecilia
... Visa mer
2018-10-15
11:36
Hej lars C, Om man har bankoppling och inte vill att en leverantörsfaktura man lägger in i eEkonomi ej ska gå iväg till banken kan man under Inköp - Leverantörer välja den leverantören och sen redigera. Bockar du i rutan Autogiro uppe till höger under avsnittet Betalningsuppgifter så går ej fakturor skapade efter detta iväg till bank. Har jag förstått dig rätt så har du redan skapat fakturan och får då eventuellt ej godkänna den för betalning hos banken. Gå sen till Inställningar - Företagsinställningar - fliken Bokföringsuppgifter och under Bokföringsinställningar bockar du in rutan Använd manuell betalning av fakturor. Sen för att kunna bokföra denna faktura som betald får du gå till Bokföring - Verifikationer - Ny verifikation. Fyll i datum och beskrivning, hämta sedan konto 2440 - leverantörsskulder och ett fält med faktura kommer fram, där kan du hämta din leverantörsfaktura i rullisten. När du har gjort det kommer beloppet (710 kr) på fakturan att fyllas i automatiskt. Sen på nästa konto rad väljer du då konto 1684 och motkonterar med det. Välj Bokför. När du är klar med detta, glöm ej att gå tillbaka in på denna leverantör och bocka ur rutan Autogiro så att nästa gång du lägger in en faktura till dem så går den vidare till bank. Ha en fin dag! /Cecilia
... Visa mer
2018-10-23
10:51
Hej sami, Då du inte har fått nåt nytt svar så tänkte jag att jag hoppar in i denna tråden. Efter ditt sista inlägg i diskussionen så tolkar jag det mer som en provisionsintäkt. När jag läser i Redovisa Rätt 2018 så står det så här: Erhållen provision krediteras ett konto i exempelvis kontogrupp 30 (tex 3041 som Mikael föreslår) om provisioner är företagets primära eller en av de primära intäktskällorna. Beloppet klassificeras därmed automatiskt till posten Nettoomsättning. Om provisionen är från företagets sekundära aktiviteter krediters lämpligen konto 3920, Provisionsintäkter, licensintäkter och royalties alternativt på underkontot 3921, Provisionsintäkter och ingår därmed i posten Övriga rörelseintäkter. Längre ned läser jag även att provisionsintäkter är momspliktiga om avtalet angående uppdraget rör momspliktigt omsättning. Förmedling utgör normalt en momspliktig omsättning. Pengarna som först endast mellanlandar hos er för att sen direkt föras över till kund kan ni bokföra på ett "slaskkonto" (tex 2999) då de endast går vidare. På så sätt har ni ändå denna insättning och uttag även bokfört i programmet. Vet inte om Mikael eller nån annan på forumet är av annan åsikt. Ha en fin dag! /Cecilia
... Visa mer
2018-12-10
15:48
1Gilla
Hej Prefect, Om du går till Inställningar - Företagsinställningar - Bokföringsuppgifter - så kan du ställa in hur ofta avskrivningar ska göras. Det programmet gör är att lägga upp verifikationer för avskrivningar på den sista varje månad om du inte har bytt inställningen i ditt företag till årsvis. Du kan genomföra avskrivningarna och se verifikationerna som programmet "förberett" genom att gå till Bokföring - Inventarier - klicka på inventariet i listan - Åtgärder - Gör avskrivning. Det går även att se alla verifikationer tillhörande avskrivningarna om du går till Bokföring - Verifikationer - klickar på pilen i den gröna rutan uppe till höger - Bokför avskrivningar - välj fram till vilket datum avskrivningar ska göras så får du fram alla verifikationer i listan. Det går att läsa mer om det i tråden Bokföra avskrivningar i Visma eEkonomi. Ha en fin dag! /Theodor
... Visa mer
2018-09-06
11:59
Hej MPA, Jag mejlar dig vår adress till vår APi support. Tyvärr ligger detta lite utanför mitt område. /Cecilia
... Visa mer
2018-11-16
09:36
Hej Marie, När jag kollar på den inställningen vi har valt att göra i Övningsbolaget i Lön 300 så har vi där ställt in löneart 2103 och 2104 mot bokföringskonto 7398 Förmånsvärden. Detta enligt baskontoplan 2018. Jag har ej heller konto 7364 upplagt i min kontoplan och fick ingen träff på det hos www.bas.se Vad heter kontot hos er? Är du osäker på om ni har rätt inställning kan du alltid välja att öppna övningsbolaget även i ditt program och jämföra dina inställningar på dem som finns där. Ha en fin dag! /Cecilia
... Visa mer
2018-08-22
11:45
Hej Ludolf, Tyvärr går det inte att ha samma e-post adress på två personer i programmet utan en av förutsättningarna för att kunna använda tjänsten är att alla anställda som ska ha tjänsten måste ha en unik egen e-postadress. Du kan läsa mer om förutsättningarna i Kom igång med Min Lön för företaget» Ha en fin dag! /Cecilia
... Visa mer
2018-08-21
09:30
1Gilla
Hej Tina, Vi rekommenderar alltid att man använder våra snabbval oavsett om man vill arbeta via kalendariet eller via lönekörningen. Använder man snabbvalet semester, uttag och fyller i datumperioden så ska programmet alltid hämta rätt lönearter. Är det så att ni nu använder dessa lönearter manuellt så måste de knappas in i rätt ordning då löneart 3235 är kopplad till löneart 3216 och inte tvärtom. Knappar ni manuellt in löneart 3216 så ska en rad för 3235 också hamna på lönekörningen däremot blir det ingen kvantitet på den raden bara för att ni fyller i en kvantitet på raden för 3216, det blir det först när ett datum på raden för 3216 läggs in, då ska man få samma på raden för löneart 3235. Hur har ni gått till väga när ni har registrerat detta? Bästa rekommendationen är ändå att använda våra snabbval och löser du det inte så ta gärna kontakt med supporten under kontakta oss Ha en fin dag! /Cecilia
... Visa mer