2025-06-24
11:34
Tusen tack 😍
... Visa mer
2025-06-24
11:24
Tja! "Jag skulle vilja ha en adress dit man kan maila pdfer sen hamnar dom i bildunderlag." Då skulle jag vilja slå ett slag för Appen Spiris Scanner. Där kan du framkalla en mejladress som alltså är kopplad till Scanner-appen men som du kan välja att "Skicka direkt till ekonomisystemet", då får du alltså in alla mejlade underlag till appen och med automatik in under bildunderlag. "Skicka fakturan till Spiris Scanner via e-post. E-postadressen du ska skicka dina fakturor till hittar du under inställningar och Inkommande epostadress. Om du vill att fakturan ska skickas direkt till Bokföring & Fakturering väljer du Skicka direkt till ekonomisystemet inne i appen." - Läs mer här! Vad gäller scanningsfunktionen så behöver man först bocka i "Ta emot e-fakturor" och sedan "Aktivera scanningsfunktionen...", sedan kan det ta ett tag innan Adress för mejlade fakturor och Adressen för pappersfakturor genereras. Dessa kan du sedan dela med dig av till dina leverantörer! Vid scanningen görs både pappersfakturor och mejlade fakturor om till e-fakturor och skickas direkt till ditt ekonomiprogram.
... Visa mer
2025-06-24
09:30
Tjena @jenssjogren! Det är inget rapporterat känt fel hos oss i Tid. Jag skulle gärna vilja att du ringer supporten så vi kan kika vidare på det från det hållet. Vi vill gärna se vad det är som felar hos dig och hjälpa dig vidare på bästa möjliga sätt. Du når vår grymma support på nummer: 0470-70 60 00 🙂 Vänliga hälsningar!
... Visa mer
2025-06-24
08:29
Hej @75magnus! Precis som @LW -60 skriver så är det ofta från annat håll som det blir en fördröjning. Men att det mer ofta än sällan kommer in för sent i programmet låter inte helt rätt. Det jag skulle vilja att du kontrollerar är följande: 1. Kontrollera vilket datum det gäller, gårdagens händelser läses in på morgonen nästkommande bankdag. Händelser som sker lör/sön importeras på tisdagen tillsammans med måndagens händelser. 2. Titta på fliken Periodens bankhändelser och inte bara på Ej bokförda bankhändelser, då fakturor kan ha matchats och bokförts med automatik.
3. Kontrollera kontoutdraget under Kassa- och bankhändelser och stäm av det mot kontoutdraget på banken.
Om det fortfarande inte finns några sedan ett par dagar tillbaka så skulle jag gärna vilja att du ringer vår support på 0470-70 60 00 så får vi felsöka det vidare den vägen!
... Visa mer
2025-06-09
15:16
Hejsan @Carina Wesenlund-Jonsson, Jag förstår känslorna och åsikterna. Uppskattar verkligen era synpunkter och för även det vidare organisatoriskt. Åsikterna är framförda dit de ska. Tack snälla, igen!
... Visa mer
2025-05-30
13:24
Hej igen! Du har helt rätt Sofia. Jag får backa, rätta mig själv och ursäkta mig. Alltså inget krav på att koppla underlagen till dess verifikat i Bokföring & Fakturering. Sedan förstår jag, som du också skriver i din ursprungsfråga, att man gärna vill det för att ha ordning och reda på sina underlag. Jag rättar mitt första svar och ber åter om ursäkt för förvirringen!
... Visa mer
2025-05-25
15:38
1Gilla
Marie R: i Admin finns en hjälp där du står i programmet som ger dig hjälp om avsnittet du är på. Helt utan AI. Det har funkat bra det också, sedan 80-talet! Du kan säkert trycka F1 också för hjälp; F1 funkar däremot INTE i molnbaserade program. Mvh, Lena
... Visa mer
2025-05-15
12:53
Hej @trident01! SNI-koden är inget du behöver skriva i systemet. SNI-koden anges i samband med att du registrerar ett företag och används för nästan all ekonomisk statistik. Den används också för att skicka riktad information till en mängd företag inom samma bransch. Detta är alltså något som du fyller i (och ändrar) på verksamt.se. 😊 Om detta avser en kund till dig i exempelvis Advisor - och du vill fylla i den uppgiften där. Då skulle jag rekommendera dig att fylla i den uppgiften under Kunduppgifter och Övrig information, inne på kundkortet alltså. Nämnvärt är att den uppgiften endast är för just dig då. Advisor räcker alltså inte för att faktiskt uppdatera sin SNI-kod!
... Visa mer
2025-05-08
09:58
2 Gillar
Haha, du har såklart helt rätt. Slaget på fingrarna kändes... 😅 @LW -60 För info: En anmälan till språkpolisen har upprättats!
... Visa mer
2025-05-05
13:12
2 Gillar
Bokslutstider står för dörren och nu har du chansen att både jobba smartare och samtidigt skapa ännu bättre möten med dina kunder. Här har vi samlat fem enkla, men viktiga punkter som sätter guldkant på varje bokslutsmöte – både för dig och din kund!
KYC – Smidigt och lagkravssäkrat på samma gång
Känn dig trygg genom hela bokslutsarbetet genom att samla in och uppdatera KYC-uppgifterna redan i samband med bokslutet! Med KYC har du ett enkelt verktyg som säkerställer att allt följer regelverken – och det sparar dig både tid och huvudvärk. Resultatet? Mindre risk för avbrott och mer tid att fokusera på de affärer som verkligen räknas.
🟣Tips! Sätt KYC-punkten överst på agendan – det går snabbt och blir gjort direkt i mötet.
Passa på med KYC på bokslutsmötet
Slipp kvittokaoset: Integrera utläggshanteringen
Säg hej då till högar av kvitton, kvarglömda utlägg och manuell registrering. Med Mynts smarta integration blir det hur enkelt som helst för kunden att ladda upp kvitton direkt – och för dig att automatiskt få allt bokfört och klart. Mindre risk för fel, inga borttappade dokument och massor av tid sparad varje månad.
🟣Tips! Introducera företagskortet redan på årets första bokslutsmöte!
Prova Mynt i samarbetet med din kund
Digital bokslutsprocess – snabbare, säkrare, enklare
Ge både dig och kunden en bättre upplevelse med ett digitalt bokslut! Med Skatt & Bokslut kan du guida kunden genom hela processen digitalt, från första verifikation till färdigt resultat. Det betyder mer översikt, bättre struktur och att ni enkelt hittar och delar information – utan papper, post eller stress.
🟣Tips! Visa upp hur digitalt bokslut går till under mötet. Du sparar massor av tid och tid är ju pengar!
Effektivisera bokslutet med din kund
Prognos & budget – blicka framåt tillsammans
Bokslutet är inte bara en tillbakablick, utan också ett gyllene tillfälle att prata framtid! Ta hjälp av bokslutssiffrorna för att tillsammans med kunden skapa en budget eller uppdatera prognosen för kommande år. Då kan ni identifiera möjligheter, utmaningar och planera proaktivt.
🟣Tips! Ha med några enkla budgetmallar eller digitala budgetverktyg att visa upp direkt i mötet!
Budget och prognos integrerat med bokföringen
Digitalisering & automatisering – spara tid hela året
Dra nytta av bokslutsmötet för att diskutera hur fler flöden kan bli digitala och automatiserade, inte bara kring bokslut utan hela året. Kika på nya digitala lösningar för fakturahantering, kvittoscanning och automatiskt bokförda transaktioner. Det skapar värde, effektivitet – och bättre ordning!
🟣 Tips! Ta fram en “digitaliseringsplan” tillsammans under mötet, så vet både du och kunden vad som blir nästa steg! Bli mer digital med din kund - vi hjälper er
Slutligen: Lycka till på dina bokslutsmöten och glöm inte att ta chansen att faktiskt utveckla samarbetet med dina kunder!
... Visa mer
Etiketter:
2025-04-15
13:58
1Gilla
Regeringen har beslutat att rotavdraget höjs tillfälligt från 30% till 50%, för arbeten som betalas mellan 12 maj och 31 december 2025.
Det är bara arbeten som betalas under denna period som omfattas av det höjda avdraget. Maxbeloppet ligger kvar på 50 000 kronor per person och år. Du kan läsa mer om rotavdraget på vismaspcs.se/rot-avdrag.
Tänk på att det är betalningsdatumet som styr vilket avdrag den betalande kunden får – inte när jobbet påbörjades. För att kunden ska få 50 % i rotavdrag måste fakturan alltså betalas mellan 12 maj och 31 december 2025. Om den betalas före den 12 maj gäller det gamla avdraget på 30 %.
Tips! Om din kund redan nu vill erbjuda sina kunder möjligheten att ta del av det höjda avdraget, är det viktigt att de förstår att betalningen inte får göras förrän efter den 11 maj.
Så här ändrar du till 50 % rotavdrag i Bokföring & Fakturering. Fakturerar du i Administration? Då ändrar du så här.
... Visa mer
Etiketter:
2025-03-27
10:14
Hej kära företagare,
Vi vill informera er om en viktig uppdatering för er verksamhet som börjar gälla i december 2025 – nya SNI-koder lanseras för att anpassa Sverige till den uppdaterade europeiska standarden (NACE). Här är viktig information som ni behöver:
Vad är SNI?
SNI står för Standard för svensk näringsgrensindelning och är ett statistiskt system för att kategorisera företag baserat på typ av affärsverksamhet.
Varför uppdateras SNI-koderna?
Förändringen syftar till att bättre reflektera branschförändringar och säkerställa mer tillförlitlig och jämförbar statistik inom EU.
Hur påverkar detta er?
Majoriteten av företagen kommer att få en ny kod, men verksamhetsbeskrivningen förblir densamma.
Ungefär 30 % av företagen kan se sin SNI-kod delas upp, där delar av verksamheten flyttas till nya koder.
Vikten av rätt SNI-kod?
Att ha korrekt SNI-kod påverkar ert företags kreditvärdighet, försäkringar, och tillgång till branschspecifik information. Det är också viktigt för att delta i olika undersökningar från SCB och andra myndigheter.
Vad kan ni göra nu?
Se över er verksamhetskod och var uppmärksamma på förändringar, särskilt om ni verkar inom detaljhandel, restaurang, lokalvård, hälso- och sjukvård.
Använd den kommande e-tjänsten på verksamt.se för att säkerställa rätt SNI-kod för er verksamhet under 2025.
Håll er uppdaterade:
Vi rekommenderar att ni håller er uppdaterade genom att besöka följande sidor regelbundet:
Verksamt.se
SCB
Var och när ändrar jag SNI-kod?
En e-tjänst för att göra ändringar i SNI-koderna öppnar den 27
januari och är tillgänglig under hela 2025. Under denna period kan ni göra de ändringar som krävs.
Vi tackar för er uppmärksamhet och önskar er lycka med den nya SNI-kod övergången!
... Visa mer
2025-03-27
08:23
Hej kära företagare,
Vi vill informera er om en viktig uppdatering för er verksamhet som börjar gälla i december 2025 – nya SNI-koder lanseras för att anpassa Sverige till den uppdaterade europeiska standarden (NACE). Här är viktig information som ni behöver:
Vad är SNI?
SNI står för Standard för svensk näringsgrensindelning och är ett statistiskt system för att kategorisera företag baserat på typ av affärsverksamhet.
Varför uppdateras SNI-koderna?
Förändringen syftar till att bättre reflektera branschförändringar och säkerställa mer tillförlitlig och jämförbar statistik inom EU.
Hur påverkar detta er?
Majoriteten av företagen kommer att få en ny kod, men verksamhetsbeskrivningen förblir densamma.
Ungefär 30 % av företagen kan se sin SNI-kod delas upp, där delar av verksamheten flyttas till nya koder.
Vikten av rätt SNI-kod?
Att ha korrekt SNI-kod påverkar ert företags kreditvärdighet, försäkringar, och tillgång till branschspecifik information. Det är också viktigt för att delta i olika undersökningar från SCB och andra myndigheter.
Vad kan ni göra nu?
Se över er verksamhetskod och var uppmärksamma på förändringar, särskilt om ni verkar inom detaljhandel, restaurang, lokalvård, hälso- och sjukvård.
Använd den kommande e-tjänsten på verksamt.se för att säkerställa rätt SNI-kod för er verksamhet under 2025.
Håll er uppdaterade:
Vi rekommenderar att ni håller er uppdaterade genom att besöka följande sidor regelbundet:
Verksamt.se
SCB
Var och när ändrar jag SNI-kod?
En e-tjänst för att göra ändringar i SNI-koderna öppnar den 27
januari och är tillgänglig under hela 2025. Under denna period kan ni göra de ändringar som krävs.
Vi tackar för er uppmärksamhet och önskar er lycka med den nya SNI-kod övergången!
... Visa mer
Etiketter:
2025-03-27
08:21
Hej kära redovisningskonsulter,
Vi vill uppmärksamma er på en viktig uppdatering som träder i kraft i december 2025 – införandet av nya SNI-koder. Dessa SNI-koder är en del av en översyn för att anpassa den svenska näringsgrensindelningen till den uppdaterade europeiska standarden, NACE. Här är vad ni behöver veta:
Vad är SNI?
Standard för svensk näringsgrensindelning (SNI) är en statistisk metod som används för att kategorisera företag enligt deras ekonomiska aktivitet.
Varför sker förändringen?
Syftet med att uppdatera SNI-koderna är att bättre reflektera förändringar inom olika branscher och att säkerställa mer tillförlitlig och jämförbar statistik inom hela EU.
Vad innebär detta för företag?
För majoriteten av företag: Endast en ny kod med samma verksamhetsbeskrivning.
För cirka 30 % av företagen: SNI-koder kan komma att delas upp och vissa verksamhetsdelar flyttas till andra koder.
Vikten av rätt SNI-kod?
Att ha korrekt SNI-kod är avgörande för företagets kreditvärdighet, försäkringsnivå, och tillgången till branschspecifik information. Det är också viktigt för deltagande i statistiska undersökningar från SCB och andra myndigheter.
Våra råd till er:
Förbered era kunder, särskilt inom de branscher som påverkas mest (detaljhandel, restaurang, lokalvård, hälso- och sjukvård).
Informera dem om den nya e-tjänsten på verksamt.se och vikten av att säkerställa korrekt SNI-kod redan nu.
Håll dig uppdaterad:
Vi rekommenderar att ni håller er uppdaterade genom att regelbundet besöka följande sidor:
Verksamt.se
SCB
Var och när ändrar jag SNI-kod?
Den dedikerade e-tjänsten för att ändra SNI-koderna kommer vara öppen från den 27 januari och under hela 2025. Från den tidpunkten kan ni göra nödvändiga ändringar för era kunder.
Tack för er uppmärksamhet och vi ser fram emot ett smidigt övergång till de nya SNI-koderna!
... Visa mer
Etiketter:
2025-03-11
11:19
2 Gillar
Hej igen! @Carina Wesenlund-Jonsson Väntan är över. Nu är det äntligen på plats efter lite om och men. Inlägget är nu justerat, igen, och lite längre skriftlig hjälp finns nu länkad i nyheten! Ha en fortsatt fin tisdag. 🙂
... Visa mer
2025-03-03
19:15
Samma här. Synkroniserade klockan i datorn, så fungerade det sedan.
... Visa mer
2025-02-28
10:29
Tack för ditt svar. Efter att jag försökt registrera inbetalningen i tre dagar utan att lyckas (jag använde då den vanliga web-versionen) så lyckades jag lösa problemet genom att registrera inbetalningen på APP'en istället. Då fungerade det. Jag vet fortfarande inte varför jag fick detta felmeddelande i web-versionen men nu är det löst. Jag ringer er support ifall jag får samma problem framöver.
... Visa mer
2025-02-28
09:23
Hej @andreas245, Jag tycker det låter väldigt märkligt att den ändras efter att fakturan blivit bokförd och likaså är skickad till bank. Jag har direkt ingen rekommendation på vad du kan testa här och nu. Låter inte helt rätt! Nu ser jag ju att det var någon dag sedan du skrev och kanske redan hunnit ringa till supporten. Men har du inte gjort det än skulle jag vilja be dig att göra det så vi kan få kolla på hur det ser ut och hemskt gärna om du kan visa när detta sker. 😊
... Visa mer
2025-02-14
14:05
Hej @Annelie4! Kul att du valt Lön Smart. Klokt! Just Collectum finns det ingen rapportering till från programmet, dessvärre. I dagsläget kan du sköta rapporteringen till Fora och Bygglösen i Visma Lön Smart. Dessa rapporteringar hittar du under Rapporter i ditt Lön Smart! Jag lyfter gärna det vidare som ett förslag på förbättring. Gör det gärna du med, nere till vänster i ditt program har du Feedback & förslag, vi tar hjärtligt emot båda delar! 😊 En en fin fredag.
... Visa mer
2025-02-14
13:55
1Gilla
Hej @CarinaM_! Precis som du vittnar om så har vi haft en fördröjning av kontoutdragen från gårdagen. Senaste budet jag har är att det nu är löst och kontoutdrag kommer läsas in allt eftersom från och med nu. Med vänliga hälsningar 🙂
... Visa mer
2025-02-14
13:52
Hej @nvss123, Ni behöver inte vara oroliga. Jag ska försöka lugna oron, så gott jag kan! Vad gäller 1930 och att du plötsligt inte kan kontera på kontot, det beror på att ni i eEkonomi har aktiverat en bankkoppling. När en bankkoppling aktiveras och när den slutligen är aktiverad så är 1930 "låst för manuell kontering". Denna inställningen kan ni ändra under Inställningar - Kassa och bankkonton - Företagskonto, där finns en ruta som ni kan bocka ur för att kontot inte ska vara "Låst för manuell kontering". När ni har en aktiv bankkoppling så kommer ni få in bankhändelser från er bank till programmet, dessa in- och utbetalningar hamnar då under Kassa och bankhändelser. Därifrån kommer ni sedan bokföra alla händelser som sker på ert bankkonto och likaså 1930. Vad gäller utskrifter och nedladdningar av rapporter och filer så är det inget generellt fel vi rapporterat, än. Ett tips kan vara att bolla med din redovisningsbyrå och fråga om de kan göra det du inte kan. Kan de skriva ut pdf:er? Då är det något i din miljö som påverkar dina utskrifts-försök. Då vill jag först be dig rensa cashe-minnet och funkar det fortsatt inte efter det? Slå då gärna en signal till vår support så vi kan kika närmare på vad det kan bero på. Hoppas du får ordning på prylarna och oron kan släppa lite. Oavsett så kan jag lugna dig med att det inte är något att oroa sig för! Ha en fin helg när det är dags på det.
... Visa mer
2025-02-03
09:23
Vi startar 2025 fullproppat med nyheter för dig och dina kunder. Här hittar du några av de senaste uppdateringarna sedan 16 oktober 2024. Kanske har vi redan årets bästa nyhet?
Du kan alltid läsa om uppdateringar månad för månad i Skriven hjälp. Välj din variant, klicka på "Nyheter" – klart!
Större nyheter
Ladda ner alla bildunderlag på en gång
Nu kan du och dina kunder snabbt hämta hem alla bildunderlag som laddats upp till er fakturering. Gå till Inställningar - Import och export - Ladda ner bildunderlag. Ladda ner allt – enkelt och smidigt.
Radera flera bildunderlag samtidigt
Nu slipper du ta bort bildunderlag ett i taget. Under Inköp - Bildunderlag kan du välja “Ta bort flera” längst ner till vänster och radera flera underlag samtidigt.
Se ursprung för dina bildunderlag
Få snabb koll på var varje dokument kommer ifrån. Under Inköp - Bildunderlag och Inköp - Leverantörsfakturor ser du nu källan – till exempel E-faktura, Scanner eller Manuellt uppladdad. Underlag som kom in före nyheten ser du som “Okänd”.
Dela upp kundfordringar och leverantörsskulder på olika konton
Nu kan du fördela kundfordringar och leverantörsskulder på olika konton för tydligare uppföljning, till exempel vid internfakturering i koncern. Det här fungerar även för dig som bara vill specificera reskontran mer.
Aktivera funktionen via Koncernföretag under Inställningar - Företagsinställningar - Bokföringsuppgifter. Ställ sen in rätt konton på kund- och leverantörsnivå.
Använd: 1560–1567, 1570–1579 för kundfordringar och 2460–2469, 2470–2479 för leverantörsskulder.
Skicka e-fakturainbjudan direkt vid import
Du kan nu bjuda in leverantörer att skicka e-faktura direkt när du importerar leverantörsregistret. I det sista steget, nere till vänster, dyker en knapp för inbjudan upp som skickas till alla leverantörer du importerar.
Fler nyheter
Smidigare startsida
Visar bara konton där det finns saldo på startsidan och under Likviditetsprognos, så att du alltid har den mest relevanta informationen framme.
Rabatt i kronor eller procent
Nu kan du ge fast rabattbelopp på artikelrader i offert, order och faktura – ett efterlängtat önskemål från många.
Förbättrad samarbetsupplevelse
När du bjuder in en kund till samarbete om e-fakturor ställs inställningarna för att ta emot digitala fakturor in automatiskt när kunden accepterar samarbetet – inget extra steg behövs.
Ny notis i Byråstöd
Du får nu en tydlig notis om nya leverantörer att godkänna när du samarbetar med en kund i Bokföring & Fakturering. Enkelt att hålla dig uppdaterad!
Vi hoppas att flera av dessa nyheter gör vardagen enklare – för dig och för dina kunder. Fortsätt göra det du är bäst på!
... Visa mer
Etiketter:
2025-01-31
16:03
1Gilla
Hej @Emelie7! Vad gäller problem 1 så bör du kunna se detta och jag skulle faktiskt vilja be dig höra av dig till vår support för Visma Tid Pro så de kan ta sig en titt på det. Tack på förhand! Fråga 2, i dagsläget är det så tillvägagångssättet ser ut. Jag tar det givetvis med mig som ett förslag på förbättring och hör mig för om vi kan göra någon justering kring det framöver. Jag vill passa på att önska dig en fortsatt fin kväll och en trevlig helg!
... Visa mer
2025-01-31
08:29
Hej @Annelie4! Nej, det kan du inte. Du kan ange resultatenheter på Manuella verifikationer, på kundfakturor och på leverantörsfakturor. Lägg mer än gärna ett förslag på för bättring i programmet! Du hittar Feedback och förslag längst ner till vänster i menyn. Varma hälsningar
... Visa mer
2025-01-23
08:21
Hej @susannelundqvist
Tack för att du delar informationen från supporten.
Jag kan bara bekräfta att vi jobbar på en lösning men har ingen mer info om när det förväntas vara fixat.
... Visa mer
2025-01-20
13:44
Hej igen @Ufriend! Det låter som att du hanterar semestern lite manuellt och eftersom Lön smart gör det på automatik och den inbyggda semesterberäkningen i programmet ställer till det lite för dig. Här skulle vi nog behöva prata med dig och eventuellt koppla upp oss och se hur ditt program ser ut, ring gärna supporten så ska vi se till att du får rätt på semestern i ditt program! Tack på förhand. 🙂
... Visa mer
2025-01-17
18:01
1Gilla
Vill tillägga att buggen med datumen kvarstår. När jag skriver in 2024-02-05 men programmet ändrar det till 2024-02-04, inte förrän efter jag har sparat och startat om programmet så visas det faktiska datumet jag angav. Förhoppningsvis kan denna information hjälpa någon annan att slippa huvudvärk på grund av programmet 🙂
... Visa mer
2025-01-17
14:47
Hej @NiemelaF, Det gör du så rätt i! Däremot för att kunna ge dig ett bra svar på din fråga så skulle jag behöva veta: 1. Var skapar du arbetsgivardeklarationen? I vilket program alltså. 2. Bokför du arbetsgivardeklarationen manuellt eller gör ditt löneprogram det? 3. Bokför du arbetsgivardeklarationen som en "vanlig verifikation" manuellt? Vänligen återkom med lite svar på ovan så ska jag fortsätta leta med ljus och lykta efter ett svar på din frågeställning. 🕯
... Visa mer
2025-01-03
11:02
Hej igen Anton. För din information har jag regelbundet lämnat Feedback och förslag via den vägen. Tyvärr så är det ju ingen återkoppling den vägen och ibland känns det som ett stort "svart hål". Detta med att "ständigt utveckla och förbättra" Visma eEkonomi lyser för mig rätt svagt. En av de jobbigaste bitarna är för vår förening att ta fram en aktuell enkel läsbar medlemslista. Och under de senast två åren har förbättringen här lyst med sin frånvaro. Så ett visst vemod känns det varje månad när en lista skall färdigställas. Att gå från detta råmaterial, till denna presentabla medlemslista, är inget som sker med EN knapptryckning! Vad du kan bidraga med är att återföra synpunkter som bl.a. jag för fram, rakt in i lejonets kula. Hälsningar Rolf
... Visa mer
2025-01-03
10:52
1Gilla
Tack för din fråga Anton. Jag har fått bra stöd och hjälp av supporten på det som gått att lösa. Tyvärr är det flera "tillkortakommande" i programmet som måste lösas med "kirurgiska" ingrepp och som supporten inte råder över. Känns lite som inom sjukvården idag! Vad jag menar är att de programmeringsingrepp som bör göras skjuter Visma på. Gissar att de är rädda för att det skall spridas multiresistenta bakterier när de gör ingrepp. Eller uttryckt i klarspråk. Görs en programförändring brukar det "alltid" dyka upp fel någon annan stans! Så det bästa är att sitta still i båten och leva med de fel som finns. Fortfarande förhoppningsfull Rolf
... Visa mer
2025-01-03
10:19
Hej Du bokför utdelningen mot konto 8111 utdelningar på andelar i intresseföretag. /Joachim
... Visa mer
2025-01-03
10:02
Hej! Ja, jag råkade skapa ett inlägg i "fel" del först såg jag och sedan skapade jag ett inlägg i "rätt" del, men jag har inte fått något svar där än så om du kunde hjälpa mig vore jag evigt tacksam 🙂 Jag har Visma eEkonomi Bokföring och kör med det vanliga BAS-kontona.
... Visa mer
2025-01-03
09:53
Du som ska ha tack @Thomas S! Riktigt kul att höra och härligt att du är nöjd. Ha nu en fin fredag och helg vad det lider.
... Visa mer
2025-01-02
08:44
Hej @EvaH72! Tack för din fråga. Du kan alltid starta om via Inställningar - Företagsinställningar - Grunduppgifter. Läs mer om att göra en omstart här. När du sedan startat om kommer du få starta upp ditt bolag igen på ny kula. Nämnvärt är att hela ditt eEkonomi startas om och inte bara ett räkenskapsår eller liknande. Hoppas detta är till din hjälp! 🙂
... Visa mer
2025-01-02
08:41
Hej @steiner! Tack för din fråga. Vi har haft lite avvikande öppettider på supporten under mellandagarna och runt jul/nyår. Vill du komma i kontakt med någon över telefon så vill jag att du kikar här!
Jag kan försöka hjälpa dig här om du vill men då skulle jag behöva vet om du har en aktiv bankkoppling och med vilken bank du isåfall har den aktiva bankkopplingen mot. Du kan också läsa här, angående att Skicka betalning av leverantörsfaktura med aktiv bankkoppling. I vissa fall behöver du signera och slutföra betalningen i internetbanken efter att den fått status "Mottagen av bank". Vad gäller konteringen i att Summa debet och Summa kredit har samma belopp så är det helt rätt, differensen ska alltid vara noll och då balanserar alltså din verifikation.
... Visa mer
2024-12-23
11:14
1. Lägg in en kund som inte är markerad som varken privat eller företag i databasen. 2. Gå till Påminnelse Direkt och lista Obetalda fakturor. Så lätt är det att återproducera detta fel som gör hela verktyget oanvändbart. Nej, det är inget tillfälligt fel. Obetalda fakturor ska givetvis presenteras oavsett om kunderna är markerade som privat eller företag. Ni kan med fördel skicka felmeddelandet, som beskriver vad som är fel i programmet, vidare till era utvecklare så kan dom rätta felet.
... Visa mer
2024-12-16
11:42
1Gilla
Koncernredovisning är vår lösning för koncerner i Spiris. Lösningen riktar sig dels till redovisningsbyråer som sköter koncernredovisningsuppdrag åt sina kunder och dels till fristående koncerner som gör sin koncernredovisning själva.
Du väljer själv om du vill läsa den längre, mer matiga manualen eller den kortare versionen. Vill du hellre ha en djupare genomgång av de olika delarna, scrolla ner tills du ser “Lång version”. Trevlig läsning!
Föredrar du att titta på en film istället? Ja, det gör jag.
Vill du läsa mer eller komma igång med Koncern? Då ska du hit!
Kort version
Skapa första koncernbokslutet
Vid uppstart skapar du ett koncernbokslut och fyller i grunduppgifter via en startguide. Därefter lägger du till företag i koncernstrukturen genom att klicka på "Redigera koncernstruktur". Självklart kan du arbeta med olika dotterföretag och även utländska dotterbolag.
Sammanställ företagstablåerna
Läs in bokslutsdata för varje koncernföretag i Företagstablån. Importera en SIE4-fil eller välj annan datakälla. Klassificera konton och justera där det behövs.
Gör elimineringar i koncerntablån
I koncerntablån ser du alla företags saldon. Skapa och spara koncernverifikationer – elimineringskolumner uppdateras automatiskt.
Skapa förvärvsanalys och elimineringsverifikationer
Under "Verifikationer & dokument" skapar du förvärvsanalys och elimineringsverifikationer. Här dokumenterar du förvärv och hanterar övervärden och goodwill.
Balans- och resultaträkning
Visa uppställning av resultat- och balansräkningen för årsredovisningen under menyn "Resultat- och balansräkning".
Skapa årsredovisningen
Under "Årsredovisning" får du förslag på innehåll enligt K3-regelverket. Uppdatera noter och kassaflödesanalys i företagsmatrisen.
Signera och lämna in årsredovisningen
När du är klar med årsredovisningen signerar och lämnar du in allt digitalt direkt via lösningen.
Skapa dina rapporter
I Rapportcentralen kan du skriva ut all dokumentation.
Lång version
Skapa det första koncernbokslutet och lägg upp koncernstrukturen
Första gången du startar går du igenom en startguide och skapar koncernbokslutet. I startguiden anger du grunduppgifter som räkenskapsår och hur belopp ska visas. För moderföretaget anges ett kortnamn och datakälla.
När detta är klart ser du koncernstrukturen på startsidan. Nästa steg är att lägga till övriga företag genom att klicka på "Redigera koncernstruktur" eller via menyn "Underhåll" och "Lägg till företag".
För varje företag anger du namn, kortnamn och organisationsnummer. I fältet Företagstyp väljer du om det är ett dotterföretag, underkoncern eller intresseföretag. Om ett dotterföretag är moderföretag i en underkoncern väljer du "Underkoncern".
I fältet Moderföretag föreslås alltid huvudmodern men du kan även välja underkoncernen om den är upplagd. Lägg upp underkoncernen först och sedan dess dotterföretag.
Du kan välja mellan import från Skatt & Bokslut, SIE4-fil eller manuell inmatning.
Sammanställ företagstablåerna
Därefter läser du in bokslutsdata för varje företag i Företagstablån. Du kan importera SIE4-filer eller direkt från Skatt & Bokslut, eller mata in manuellt. Företagstablån har en sida för balansräkningen och en för resultaträkningen.
Tablåerna har specifika rader för koncerninterna transaktioner. Om bokföringen är väl strukturerad med korrekt kopplade konton förenklas arbetet. Med inbyggda elimineringsförslag skapas automatiska elimineringsverifikationer som du enkelt kan granska och justera.
Gör elimineringar i koncerntablån
I koncerntablån visas en kolumn för varje företag. Saldon kan bara ändras i företagstablån. Klicka på företagsnamnet för att växla företag. När du sparar koncernverifikationer uppdateras elimineringskolumnerna. Summan visas i kolumnen "Koncern" som utgör den gemensamma balans- och resultaträkningen.
Skapa förvärvsanalys och elimineringsverifikationer
Under "Verifikationer & dokument" samlas all dokumentation i en överskådlig struktur till vänster. Använd "Ny verifikation/dokument" för att skapa nya dokument.
Vid förvärv anger du förvärvspris och eget kapital samt eventuella övervärden. Goodwill räknas fram automatiskt. Du kan ladda upp filer och skapa verifikationer för förvärv, interna mellanhavanden och andra koncernjusteringar.
Vid förvärvseliminering hanterar du exempelvis avskrivning på goodwill. När du sparar uppdateras värden direkt i tablåerna.
Du kan automatiskt få förslag på elimineringsverifikationer, som sparas som utkast och kan granskas innan de sparas permanent.
Balans- och resultaträkning
Under "Resultat- och balansräkning" ser du den officiella uppställningen utifrån aktuell koncern och moderföretag.
Skapa årsredovisningen för koncernen och moderföretaget
Under "Årsredovisning" får du förslag på innehåll. För noter och kassaflödesanalys används ”Företagsmatrisen”. Om datakälla är Skatt & Bokslut importeras uppgifter automatiskt, annars fylls de i manuellt.
I företagsmatrisen kan du även göra justeringar som bara rör koncernredovisningen.
Skapa dina rapporter i rapportcentralen
Till sist samlas all dokumentation och rapporter under "Rapportcentralen" där du väljer vad som ska tas ut. Klicka sedan på "Skapa rapport".
Slutklämmen
Detta var en snabb översikt av de mest centrala delarna i Koncern. Förhoppningsvis ger det klarhet i hur det fungerar. Kom gärna tillbaka till denna genomgång när du behöver.
Lycka till och glöm inte att du är grym på koncernredovisning – och nu kan göra det på rekordtid!
... Visa mer
Etiketter:
2024-12-16
10:47
1Gilla
Vad kan du förvänta dig?
Snabb uppstart – kom igång direkt med en tydlig startguide.
Enkel hantering – smidigt att lägga till dotterbolag och ordna koncernstrukturen.
Alltid uppdaterat - När du arbetar med Skatt & Bokslut uppdateras alltid din koncernredovisning utan att du behöver tänka på det.
Automatiska elimineringsförslag – spara tid och undvik dubbelarbete.
Rapportcentral – samla allt på ett ställe för ordning och full dokumentation.
Och mycket mer!
Du hittar såklart både Koncernredovisning och Skatt & Bokslut i Spiris. Det passar både för dig som redovisningsbyrå och för företag som sköter koncernen själva.
Upptäck skillnaden
Nu blir arbetet enklare, snabbare och tryggare. Läs mer om hur Koncernredovisningen fungerar och kom igång redan i dag! Få en snabb överblick – se vår introduktionsfilm.
Läs mer
Koncernredovisning?
Vad innebär konsolidering?
Vad är en koncern?
... Visa mer
Etiketter:
2024-12-12
17:22
1Gilla
Tack!
... Visa mer
2024-11-12
15:41
Hej @cForslind!
Sidan (Nyhetsrummet) som artikeln är skriven om kommer främst uppdatera dig med branschnyheter, debattartiklar och andra delar som inte berör programmen. Vissa av våra större uppdateringar och nyheter kommer visas på sidan under Produktnyheter. Jag är helt med dig angående en bra "nyhetssida", där vi kan dela med oss av alla fina nyheter, stora som små. Jag tar detta vidare och håller med dig i önskemålet! Trevlig kväll 😊
... Visa mer
2024-11-05
16:01
Jag är den första att erkänna att följande förslag är rätt så... ..tekniskt, men se det som ett teoretiskt alternativ till att Visma SPCS lägger in pappersutskrift i systemet. (Vilket jag inte tror kommer ske, det är antagligen helt enkelt inte värt det för dem som leverantör. Skrivet utan värdering, bara "kall" analys av utvecklingen.) Skulle inte förvåna mig om det finns program man kan ha i bakgrunden på sin dator som ligger och bevakar en mapp/folder och beroende vilken slags fil som skapas så vidtas valda åtgärder. Så till exempel om det i en speciell utsedd mapp skapas en fil som börjar på "Faktura" och är en PDF så skall den skrivas ut på förvald skrivare. Som sagt, om det verkligen går vet jag inte, bara tänker högt.
... Visa mer
2024-11-01
12:37
Nu har vi uppdaterat våra appar för att göra samarbetet mellan dig och dina kunder smidigare och mer överskådligt. Här förklarar vi vad som är nytt – så att du verkligen vet hur allt funkar!
Scanner
Nu kan du och dina kunder scanna flera sidor av ett dokument och slå ihop dem till ett underlag i Scanner-appen. På så sätt slipper du samla på lösa papper och kan enkelt hålla reda på allt som skickats in – direkt kopplat till kundens bokföring.
Nytt i Spiris-appen för iOS:
Skapa och ändra offerter och ordrar
Skapa och redigera dokumenten snabbt, direkt från mobilen. Perfekt om du är på språng eller vill fixa något utan att logga in på din dator.
Förbättrad artikelhantering
Nu blir det ännu enklare att lägga till, ändra eller ha koll på artiklar med en ny och tydlig design.
Hantera Grön teknik-avdrag
Lägg till eller ändra Grön teknik-avdrag enkelt när du jobbar med offerter, ordrar och fakturor – direkt i appen.
Företagsuppgifter
Med den nya funktionen hittar du snabbt viktig information om ditt företag och kan kopiera och dela vidare vid behov. Den finns i iOS och kommer snart även för Android.
Ny startsida
Den nya startsidan visar en klar och tydlig överblick av företagets ekonomi och viktigaste siffror direkt när du öppnar appen.
Nytt i Spiris-appen för Android:
Stöd för ROT, RUT och Grön teknik-avdrag
Lägg enkelt till och ändra ROT-, RUT- och Grön teknik-avdrag när du hanterar offerter, ordrar eller fakturor.
Ny kundvy
Se all information om dina kunder på ett och samma ställe med en uppdaterad och enkel design.
Ny startsida
Även i Android-appen får du nu en snygg och tydlig översikt av företagets ekonomi och central information redan vid start.
Tips!
Berätta gärna om de nya funktionerna för dina kunder så att fler kan jobba smidigt, spara tid och få ut mer av ert samarbete.
... Visa mer
Etiketter:
2024-10-28
15:04
Generellt för AI och hur du bör prata med den
AI (Artificiell Intelligens) är teknik som gör att datorer kan utföra uppgifter som normalt kräver mänsklig intelligens. Man kan ställa frågor till en AI-robot och få svar på dem. Detta fungerar genom att AI-modellen analyserar frågan, letar efter relevant information i sin inlärda databas och genererar ett svar baserat på den informationen.
Hur ska jag skriva till en AI-robot? (En Prompt)
Att skriva en effektiv AI-prompt är nyckeln till att få kvalitativa och träffsäkra resultat. En AI-prompt fungerar som en instruktion för en AI. Därför är det nödvändigt att skriva en prompt för att få ett svar från en AI. För bästa resultat, se till att din prompt är tydlig och specifik.
När du använder AI-assistenten i våra program så är din “prompt” en fråga. Till exempel: “Hur gör jag en lönekörning?" eller “Hur ser jag lönehistorik för anställda?”.
Undvik onödiga ord och upprepningar, då dessa kan förvirra AI:n. Om en instruktion som "ingen titel får vara mer än 50 tecken lång" inte fungerar, testa att byta ut ord, till exempel till "ingen rubrik får vara mer än 50 tecken lång".
Tänk på AI-interaktionen som en konversation. Fråga AI:n om förslag om du är osäker och justera din prompt efter behov. Att formulera om din prompt flera gånger kan leda till förbättrade svar och bättre uppfyllande av dina behov.
AI hos oss och i lönefunktionen!
AI-Assistenten finns inbyggt i ditt Spiris, en liten stjärn-ikon ute till höger på din skärm. Den lilla ikonen kan du flytta längst med högra kanten om den skulle råka vara i vägen eller liknande.
När du använder vår AI-assistent, tänk på att formulera dina frågor som om du pratar med någon som inte är insatt i vad du gör. Det hjälper AI:n att förstå exakt vad du behöver hjälp med. Istället för att skriva något kortfattat som "Hur gör jag lön?", försök vara mer specifik, som "Hur gör jag en utbetalning av lön till en anställd?".
Om du inte får rätt svar direkt, justera din fråga eller ge mer information. Vår AI-assistent kan komma ihåg tidigare meddelanden i konversationen, så att klargöra saker som "Jag menade lönekörning!" kan vara väldigt hjälpsamt.
För att få ett så bra och tydligt svar som möjligt från AI-assistenten så behöver du formulera din fråga tydligt. Det skrivs ofta bara ett ord som “Lönekörning” eller så ställer man en för specifik fråga, t.ex. "Varför är det fel saldo på verifikationen A120?". Det kommer AI ha svårt att svara på. Dels för att den är väldigt specifik och "personlig" men också för att den inte kan svara på bokföringsfrågor, än.
För att få bästa möjliga svar, ge lite mer kontext och var tydlig med vad du behöver hjälp med. På så sätt kan vår AI-assistent ge dig den bästa möjliga supporten. Det är alltså precis som när du pratar med en människa, du kan behöva förklara vad du faktiskt undrar eller vad du vill få ut av din konversation för att svaret ska bli det du önskar.
Sammanfattningsvis: Vill du ha ett rött äpple? Då kan du inte be om en frukt. Du kan heller inte be om ett äpple - då får du kanske ett grönt. Be om det du vill ha. “Jag vill ha ett rött och gott äpple.”
Ju mer du använder AI - desto bättre kommer den att bli. Stort lycka till nu och missa inte AI-tåget!
... Visa mer
Etiketter:
2024-10-28
13:24
5 Gillar
Generellt om AI och hur du bäst kommunicerar
AI (Artificiell intelligens) är teknik som gör att datorer kan utföra uppgifter som normalt kräver mänsklig intelligens. Du kan ställa en fråga till AI-assistenten och få ett svar tillbaka. AI:n tar din fråga, letar upp relevant information och ger ett svar utifrån det.
Hur skriver jag till AI? (En prompt)
Att skriva tydligt är nyckeln till att få bra och träffsäkra svar. En AI-prompt är en instruktion eller fråga till AI-assistenten. Ju mer specifik och tydlig du är, desto bättre blir svaret.
När du använder AI-assistenten i våra funktioner är din “prompt” en fråga, till exempel: “Hur krediterar jag en leverantörsfaktura?” eller “Hur ändrar jag ett samarbete för en kund?”
För bästa resultat, undvik onödiga ord och upprepningar. Testa gärna att formulera om din fråga om du inte får det svar du vill ha. Tänk på AI-assistenten som en kollega – fråga, följ upp och förtydliga vid behov.
AI i Spiris!
AI-assistenten finns inbyggd i Spiris och du hittar den till höger på skärmen. Klicka på stjärnorna för att öppna assistenten. Du kan flytta på AIA längs högra kanten om den är i vägen.
När du använder AI-assistenten, tänk på att formulera dina frågor som till någon som inte är insatt i ditt arbete. Var gärna så tydlig och beskrivande som möjligt – till exempel “Hur gör jag en betalning på en kundfaktura?” istället för bara “Hur gör jag betalning?”
Om svaret inte stämmer, testa att omformulera frågan eller lägg till mer information. AIA kan komma ihåg tidigare meddelanden i konversationen, så det kan vara hjälpsamt att förtydliga med “Jag menade kundfaktura!”
För att få bästa möjliga hjälp, ge lite extra kontext och beskriv vad du egentligen behöver stöd med. Det gör det enklare för AI-assistenten att ge dig rätt support – precis som när du pratar med en kollega.
Sammanfattning: Vill du ha ett rött äpple? Då kan du inte bara be om en frukt – eller om ett äpple. Säg istället: “Jag vill ha ett rött och gott äpple.”
Och glöm inte – ju mer du använder AI, desto bättre blir den. Lycka till och missa inte AI-resan!
... Visa mer
Etiketter:
2024-10-21
16:48
Vi har en referensgrupp med kunder som är intresserade av att vara med och titta på prototyper, svara på frågor och ge oss feedback. Det kan handla om funktioner vi vill förbättra och utveckla eller helt enkelt bara för att förstå dina behov.
Jag vill anmäla mig!
... Visa mer
2024-10-21
16:41
Vi har en referensgrupp med kunder som är intresserade av att vara med och titta på prototyper, svara på frågor och ge oss feedback. Det kan handla om funktioner vi vill förbättra och utveckla i våra molnprogram eller helt enkelt bara för att förstå dina behov.
Jag vill anmäla mig!
... Visa mer
2024-10-21
07:51
1Gilla
Tack för återkoppling! Jag har lagt ett förslag med vårt önskemål.
... Visa mer
2024-10-18
13:42
Hej @Jan_Värmon! Man kan säga att det ungefär är samma visa i Lön Direkt. Men i Lön direkt heter det istället Övrigt avdrag, brutto och du lägger helt enkelt till den raden i lönekörningen för den anställde som ska ha avdraget. Hoppas du får kläm på det. Jag önskar dig en fin helg i hösten!🍁
... Visa mer
2024-10-18
12:47
Hej @paul mwasa! Om du menar att du står under Bokföring - Resultatenheter, då ser du bara dem 4 senaste verifikationerna som du bokfört för respektive kostnadsbärare under den resultatenhet du kollar på. Om du istället kollar på kontoanalys och huvudbok, välj det tidsintervall du vill och välj ute till höger vilken resultatenhet och kostnadsbärare du vill se. Då får du fram en fullständig lista över konton och verifikat som bokfört med den valda reusltatenheten och kostnadsbäraren. Hoppas du fick klarhet i hur det funkar i Visma eEkonomi och vad du ser vart mm. Ha en fin helg när den kommer! 🙂
... Visa mer
2024-10-18
12:27
Hej @Admin Gottskär Grundskola! Vi tar såklart jättegärna emot alla tips och förbättringar! I alla dina program så har du en Feedback och förslag. I ekonomiöversikten har den uppe till höger, det är en tumme upp och en tumme ner. Där kan du lägga alla förbättringsförslag och tips direkt till våra utvecklare. Det är det absolut bäste sättet att skicka tips till oss och denna funktion har du i alla dina program! 🙂 I eEkonomi har du samma funktion men då nere till vänster och där står det Feedback och Förslag. Tack snälla för att du vill dela med dig av alla dina förslag och tips, så värdefullt!
... Visa mer
2024-10-17
08:40
Mmmm, det upplever jag isf som en ordentlig brist i upplägget. För mig som löneutbetalare är då fördelarna marginella om jag först måste gå in och kontrollera varje tidrapport och manuellt lägga till dem för löneutbetalning. Då kan jag ju liksom lika gärna knacka in timmarna manuellt också, när jag ändå är där och har dem på skärmen framför mig. För attestansvarig, som tidigare meddelade mig personerna och timmarna, är det antagligen lite tidsbesparande dock. Självklart skulle jag vilja ha en synkroniering hela vägen - och automatiskt få de personer som ska ingå i lönekörningen inlästa vid skapandet. Lämnar ett förslag.
... Visa mer
2024-10-16
16:52
Hej @ChristinaH! Vi har ingen sådan funktion idag där man kan lägga in återkommande avvikelse. Det vi rekommenderar är att gå in i kalendariet och lägga in avdraget med snabbvalet de fredagar ni vill att det ska finnas. Jag tar det gärna vidare som en förbättring i ditt program och jag gillar idén! Trevlig kväll!
... Visa mer
2024-10-16
16:30
Hej igen! Tack för ditt svar. Ska jag kontakta er här igen när det är dags för flytten? Ja men kalas, där ser jag ju att artikelregister följer med. (antara att det är dessa koder?) //Alexander
... Visa mer
2024-10-16
16:13
Hej @grimjack! Tack för din fråga. Uppmaningen du refererar till är bara en upplysning om att det finns en debetfaktura som krediten krediterar. Det ska bara vara en upplysning och du ska kunna läsa in den MEN vi har haft ett par kunder som detta inte har funkat för. Den går inte heller att läsa in igen och då får man ta bort den och lägga in den manuellt i programmet. Kan du kvitta debet mot kredit och det är de du vill göra, då tycker jag att du ska göra det! 🙂 Trevlig kväll!
... Visa mer
2024-10-16
16:04
Hej @Yohanna_a! Det du presenterar ser rimligt ut men för att säkerställa så att allting stämmer både lönemässigt och för rapportering till Skatteverket rekommenderar vi dig att du kontrollerar med din redovisningskonsult. Har din redovisningskonsult redan godkänt och sagt att det är så du ska göra - då tycker vi att du ska lita på det! 🙂 Ha det så fint!
... Visa mer
2024-10-16
10:57
Hej @EvaH__2! Om du går via Utskrifter - register - Adress och telefon leverantörer. Markera sedan "Visa endast aktiva". Då får du ut samma utskrift men utan inaktiva leverantörer. 🙂 Hoppas du får till det som du vill, annars får du gärna ringa vår support så har de säkert lite fler utskrifter som du kan ta ut och välja vilka kolumner du vill ha med i din utskrift.
... Visa mer
2024-10-16
10:50
Hej @Jacqueline! Tack för din fråga. Det går inte att importera en direkt Adresslista. Det går att importera kundregister med adresser men inte enbart adresslistor. Tar det gärna vidare som ett förbättringsförslag om det önskas. Vänliga hälsningar
... Visa mer
2024-10-16
10:26
Hej @LxLasso! Precis som du skriver så ingår inte Skattekontot i den prognosen. Går inte heller att göra så mycket åt dessvärre. Det jag skulle vilja att du gör är att lägga ett förbättringsförslag på det - längst nere till vänster i eEkonomi så har du Feedback och Förslag. Där kan du när som helst lägga förbättringar direkt till våra utvecklare. Jag tar med mig den också! Med vänliga hälsningar
... Visa mer
2024-10-16
10:12
Hej @webtomten! Visma Påminnelse Direkt och vad gäller hanteringen av fakturor som gått via dem så vill jag gärna att du tar kontakt med Visma Amili (fd Visma Financial Solutions) som äger den tjänsten och hanterar alla ärenden som skickas via Påminnelse Direkt. De har bättre koll på hur fakturorna hanteras från deras håll. Den informationen vi har att tillgå är denna! Hoppas du får svar på dina frågor och får bättre koll på tjänsten framöver. 🙂
... Visa mer
2024-10-16
09:38
Hej @Therese Jansson! Om du har en bankkoppling så skickas alla fakturor (även i annan valuta) till din bank via en betalfil från Visma eEkonomi. Läs mer om bankkoppling här! Väl mött.
... Visa mer
2024-10-16
09:25
Hej igen @Sandtek, jag tycker det låter lite underligt. Låter nästan som att flextiden skriver över övertiden. Vi vill gärna kika på hur det ser ut hos dig, ring gärna vår support så kan vi kolla vidare på det den vägen! Tack på förhand, jag håller tummarna! 🙂
... Visa mer
2024-10-16
09:20
Tjena Rasmus, @Rasmus - Effektia Ekonomi! Det låter ju inte riktigt som att det är som det borde i ditt program. Vi skulle nog egentligen behöva prata med dig och se hur det ser ut i dina respektive program. Vi har nämligen inte rapporterat något fel angående det du skriver. Jag har försökt att återskapa det hos mig i mitt program och även pratat med kollegor som är i Advisor-svängen. Jag förstår att du stör dig på den, det hade jag med gjort! 😅 Det är ju inte alls härligt... Slå gärna en signal till vår support så ska vi se vad vi kan göra!
... Visa mer
2024-10-15
12:24
Ok, då är detta 'nytt'. När jag skulle göra det för ett par år sedan kanske, så skulle jag gå på leverantören enligt Visma.
... Visa mer
2024-10-15
10:29
Hej @CR2024! Tack för din fråga. Att det blir 30 september känns som att det ringer lite varningsklockor men vi skulle behöva se det i ditt program och hur det är strukturerat. Slå gärna en signal till vår grymma lön-support så felsöker de vidare! Tack för förståelsen och hoppas ni får ordning på det. Vänliga hälsningar.
... Visa mer
2024-10-14
18:41
1Gilla
1. Jo namnet i skannerappen kan man ändra om den inte läser korrekt, men det är det namn som förs över till Visma Administration som jag vill ska hamna i rutan för verifikationstext. Kan man inte skriva någon formel i konteringsmallen? Kan ni fixa det, vore det bra. Om nu skannern kan läsa av kvittot - då ska väl informationen föras över till Visma Administration så man kan ha nytta av den 😉 2. Manuellt igen. Var det inte meningen att jobbet skulle förenklas? Nej, tror inte vi kommer använda skannern förrän den blir bättre.
... Visa mer
2024-10-14
16:11
Hej @Karin63!
Tack för din fråga. När du väljer att matcha en bankhändelse med Avdragen bankavgift då kommer programmet att bokföra 1930 (kredit) och 6570 - Bankkostnader (Debet) och detta gör alltså programmet med automatik när du angett för programmet vilket belopp som är den avdragna bankavgiften. Varma hälsningar!
... Visa mer
2024-10-14
16:05
Hej @Rolf Ericson! Här kommer en bild från mitt Visma eEkonomi där jag visar vart denna lilla ruta finns:
... Visa mer
2024-10-14
16:01
Hejsan @Bandar! Du ska få börja kika på dina bokföringsförslag under dina inställningar i programmet. Dubbelkolla där vilket "Användningsområde" som finns valt på dem du letar efter. Vill du bokföra ett Övrigt Uttag, då väljer du det som användningsområde - annars syns de tyvärr inte där du nu letar. 🙂 Funkar det fortsatt inte, även fast det är rätt användningsområde, då vill jag att du slår vår grymma support en signal för vidare felsökning. Väl mött och lycka till!
... Visa mer
2024-10-14
15:49
Hej @Banton! Har lite följdfrågor. Det första är om det är en faktura med utländsk valuta? Om ja, då behöver bankhändelsen ändras så bankhändelsen också ligger med samma valuta. Ändra bankhändelse kan du göra i Kassa och Bankhändelser - klicka på raden för denna bankhändelse och välj ändra (under matcha/bokför). Om fakturan och bankhändelsen inte är i samma valuta kan de inte hitta varandra och därmed inte matchas. Hoppas det var till hjälp och att du lyckas matcha din händelse mot fakturan.
... Visa mer
2024-10-14
09:49
Hej igen @GittanEss! Jag ville bara återkoppla till dig att du inte gör något som är fel utan ligger hos oss. Vi rapporterade precis ett fel vad gäller våra underskrifter. Läs mer här! Tråden jag länkade kan du både svara i men också följa för att får rapporter på hur det ligger till i ärendet. Vi jobbar så fort vi bara kan för att lösa problemet vi har just nu! Tack på förhand.
... Visa mer
2024-10-11
13:51
Hej @ÖrjanJ! Jag ser att vi har ett hjälpavsnitt för hur du ska göra om du går i tankar att gå från Skatt Proffs till Skatt.
Där står följande - "Längst ned i dialogen Spara som kan du som använder Visma Skatt Proffs markera rutan Exportera till Visma Skatt. När du sparar filen med rutan markerad kan den sparade filen öppnas av den som inte har proffsversionen av programmet utan har versionen Visma Skatt.
Startar du Visma Skatt Proffs via Visma Byråstöd finns ytterligare ett val. Då kan du exportera skattfilen antingen till Visma Skatt Proffs (utan Visma Byråstöd) eller Visma Skatt. Exportfunktionen kan t ex användas då en redovisningskonsult har Visma Skatt Proffs och företagaren har Visma Skatt. För att företagaren ska kunna öppna en skattfil i Visma Skatt som är sparad i Visma Skatt Proffs, måste du använda funktionen Exportera till Visma Skatt." Gör du på detta sättet får du med dig så mycket som möjligt över till enbart "Visma Skatt". Trevlig fredag och så småningom även helg, Jan!
... Visa mer
2024-10-11
11:41
Hejsan @Tina__47! Från Advisor kan vi inte exportera ut ett kundregister, tyvärr. Använder du däremot något bokföringsprogram (Visma eEkonomi eller Administration) hos oss, för din egen redovisningsbyrå alltså, då kan du därifrån exportera ut ett kundregister till CSV. Kanske att det skulle kunna vara en lösning på din fråga. 😊 Angående export från Advisor så vill jag gärna att du skickar ett förslag på förbättring till våra utvecklare. Det gör du i ditt Advisor nere till vänster på Feedback och Förslag. Ha en fortsatt fin fredag!
... Visa mer
2024-10-11
10:44
Hej @Anna-Karin69! Tack för dina frågor, självfakturering är något som kommer på tal då och då här i forumet. Vad gäller Workify och om du kan integrera leverantörsregistret vågar jag inte svara på. Den informationen vi har om våra integrationer hittar du här. Om du har frågor som inte besvaras på den sidan skulle jag rekommendera dig att ta kontakt med integrationslösningens support. Jag skickar dig lite generella länkar och info angående självfakturering i Visma eEkonomi.
Om du ska skapa en självfaktura så har vi idag ingen funktion för självfakturor, men i ex. den här tråden vi har vi rådgivit att skapa upp det som en manuell verifikation istället för att göra det via kund- och leverantörsfakturor.
Om du har tagit emot en självfaktura så kan du kika på den här tråden.
Jag hittade också den här tråden där man bla. går igenom bra saker att tänka på när man gör självfaktura, så läs gärna igenom den också om det är aktuellt. Jag hoppas verkligen att någon av trådarna kan hjälpa dig vidare! Har du fler frågor om hur det eventuellt ska bokföras eller liknande då rekommenderar jag att du slänger iväg en fråga i vårt forum för "Bokföringsfrågor" - så kommer någon där kunna hjälpa dig på vägen. Ha det så gott och lycka till!
... Visa mer
2024-10-11
10:30
Hej @MonicaSkoglund! Har dina betalningar fortfarande inte kommit in hos Handelsbanken så du kan se dem MEN de står som Skickade i ditt Visma eEkonomi? Om så är fallet vill jag att du kontaktar Handelsbanken och fråga varför du inte ser dem där. Den statusen som du får i ditt program per faktura under Inköp - Leverantörsfakturor, den statusen får vi från banken och är alltså en status som banken uppdaterar till oss. I annat fall skulle jag önska att du ringer vår support för vidare hjälp med dina betalningar och se hur vi ska gå vidare i ärendet.
Tack på förhand och ha en finfin fredag! 😊
... Visa mer
2024-10-10
11:58
Tack för svar! Ska kontakta supporten. 👍
... Visa mer
2024-10-10
10:47
Hej @Joel55! Jag ser inte att något blivit rapporterat kring detta än. Vi vill gärna kolla vidare på ditt problem för vidare felsökning. Slå en signal till vår grymma support så hjälper de dig vidare. Tack för att du delar med dig! Väl mött.
... Visa mer
2024-10-10
10:38
Hej @daniels! Jag ser att @Numbers_and_Friends har svarat och det är helt korrekt. Men det stämmer också som du själv skriver - att du behöver välja 0% moms som artikelkontering på den artikel som ska faktureras utan moms. Gäller det alla artiklar, då rekommenderar jag att du markerar alla artikelar ute till vänster i "artikel-listan". Sedan kan du välja "Hantera flera artiklar" längst nere till vänster och där välja 0% moms på alla dina artiklar. När du gjort det så kommer det längre inte räkna någon moms på dina fakturor. Ha det nu så bra och hoppas du får till det som önskat.
... Visa mer
2024-10-09
10:02
Hejsan @CarinaM_! Tack för din fundering. Idag har vi ingen funktion för detta - aytt kunna ta ut en pdf på skickade betalningar i efterhand. Det går i dialogrutan när du ska exportera din betalningsfil men inte i efterhand. Brasklapp: I vissa fall och vissa banker går det där att ta ut den informationen, men hur eller med vilka banker det går med vågar jag inte lova. Jag lyfter det gärna vidare som en förbättringspunkt. Och glöm inte - om du kommer på något annat som du saknar eller behöver är du välkommen att registrera det som ett förbättringsförslag direkt till våra utvecklare via Feedback och Förslag inne i eEkonomi. Ha nu en fin onsdag, Carina.
... Visa mer
2024-10-09
09:49
Hej @CarinaM_ och @Numbers_and_Friends. Precis som sistnämnde skriver, vi upplever just nu ett par felmeddelanden i Visma eEkonomi. Jag vill be er vänta på nya besked eller testa igen om en stund. Vi har koll på felen och jobbar just nu för att få det fixat så snabbt som möjligt. Här är en forumtråd tills vidare. Väl mött.
... Visa mer
2024-10-08
10:15
Hej igen! Jag skulle vilja att du kollar på din artikel eller de artiklarna som du vill fakturera (exempelvis: Medlemsavgift eller liknande). Där har du en inställning för artikelkontering. Där skulle jag vilja att du väljer Varor 0% moms eller Tjänster 0% moms, beroedne på vad det är för typ av artikel. På så sätt får du alltså bort momsen från fakturan - du verkar ha ett lite speciellt upplägg och skulle du inte få till det som du vill, då skulle jag vilja att du kontaktar vår support så kan de kika vidare på det och hjälpa dig i hamn! Hoppas din fråga blev besvarad och att det löser problematiken du har! Väl mött, @Tolun60.
... Visa mer
2024-10-07
13:35
Toppen, tack så mycket för svaret 🙂
... Visa mer
2024-10-07
12:46
Hej @MatsEngström! Om du ställer dig under kundfakturor i ditt program och sedan på "Obetalda kundfakturor". Där har du "Hantera flera kundfakturor". Väljer du det kan du där ställa in påminnelse-belopp, hur du vill skicka påminnelserna och för vilka fakturor. Hoppas det hjälper dig vidare i ditt ärende. Ha en fortsatt fin måndag!
... Visa mer
2024-10-07
12:21
Tack! det var så enkelt? Försökte få fram svar av den digitala supporten men den fattade inte. Ville bara jag skulle redigera eller kopiera och göra ett nytt bokföringsförslag.
... Visa mer
2024-10-07
10:23
Hej Malin (@Malin kassör)! Tack för dina frågor, ska försöka besvara de så gott det går vad gäller Kivra då en del styrs därifrån. Jag besvarar de som du ställt frågorna. 1. Det finns ingen fast rutin för hur det ska hanteras. Det ni gör är egentligen bara att börja fakturera enligt det nya sättet när allt i det gamla sättet är gjort/betalt. Du behöver själv hålla koll på vad som betalas och inte. Använder ni bankkoppling kommer det att underlätta er överblick över betalda och obetalda fakturor. Annars får i stämma av mot banken (inbetalningar) och eEkonomi (fakturornas status). 2. Pengarna kommer till banken den dag som medlemmen väljer att pengarna ska dras. Jag citerar från Kivras hemsida - "Har du valt att betalningen ska ske snarast, skickas dina betalningar direkt eller nästkommande bankdag. Har du valt ett särskilt datum längre fram betalas fakturan på det datumet.". 3. Det blir det, du skulle däremot kunna välja att skriva ut fakturan som pdf och manuellt mejla eller posta kreditfakturan till den kunden. Då kommer ni undan kostanden men tiden behöver ni istället investera. 4. Det går bra att delbetala i Kivra. Restbeloppet får ni isåfall kreditera om de är så att 2 i familjen inte vill vara medlemmar längre, exempelvis. Det man får göra då rent programmässigt i eekonomi är ju att registrera betalning och välja det betalda beloppet - kreditera resterande av beloppet på fakturan. 5. Ni får en faktura för skickade e-fakturor. Eftersom det inte är så stora belopp och en transaktionstjänst så får ni inte dessa regelbundet utan ni får faktura på det när ni uppnått ett visst belopp. För exempel: Vi fakturerar inte om det endast är 5kr, då väntar vi med det tills ni uppnått ett större belopp. Hoppas detta var till din hjälp, Malin. Ha det så fint!
... Visa mer
2024-10-07
09:45
Hej @Hillringsberg! Jag förutsätter att det finns ett kvitto från dessa utlägg som medlemmarna gjort och då rekommenderar jag att du eller medlemmarna själva fotar dessa kvitton. Då får du in dessa kvitton som bildunderlag och kan därefter bokföra det beroende på vad det är för händelse (kostnad). Har du funderingar på vad det ska vara för konto som du ska bokföra kvittona mot så skulle jag vilja be dig ställa frågan i vårt forum för "Bokföringsfrågor" alternativt dubbelkolla det med eventuell Revisor/Redovisningskonsult så kan de hjälpa dig vidare med konteringen. Ha en fin dag!
... Visa mer
2024-10-07
09:33
Hej @Djungeln! Tack för din fråga. Om bildunderlaget hade varit en leverantörsfaktura så hade du kunnat skicka det för betalning från eEkonomi. I detta fallet är det ju ett Kvitto som ska fotas och bokföras. Själva betalningen som ska göras till medlemmens konto behöver då göras manuellt på banken. Hanteringen i eEkonomi görss sedan enligt följande. Fota och få in bildunderlaget i programmet. Därifrån får du sedan bokföra det på ett lämpligt sätt och är du osäker på hur det ska konteras då rekommenderar jag att du antingen pratar med någon bokföringskunnig eller ställer frågan i vårt forum för "Bokföringsfrågor". Det går bra att svara på mitt svar om du har vidare funderingar i ditt ärende. Ha en fin måndag!
... Visa mer
2024-10-02
16:32
Tack Anton 🙂 Då får jag höra av mig till supporten, för det väntar på aktivering och kan inte beställa något kort då jag ska få en notis när jag har blivit godkänd.
... Visa mer
2024-09-23
11:20
1Gilla
Hej @charlottepehrson Kul att du gillar tjänsten och tack för din fundering! Idag finns bara Visma Scanner som en app i din telefon. Tanken är god och jag tar det gärna vidare som ett förbättringsförslag. Om du skulle komma på mer bra feedback till oss så har alla våra program en "Lämna feedback" knapp då skickas din feedback direkt till våra utvecklare!
I Visma Scanner finns den längst ner efter att du klickat på de tre punkterna uppe till vänster.
Jag har faktiskt ett tips till dig, som gör att du kan hoppa över något steg i arbetsgången du beskrev i din kommentar. Om du öppnar Visma Scanner-appen och klickar på de tre punkterna uppe till vänster. Då har du inställningar som ett alternativ på den sidan - under inställningar har du också en mailadress. Den mejladressen är knuten till din scanner-app. Om du istället mailar dina underlag dit istället för till din privata mejladress, då laddas bildunderlaget upp i scanner appen! När du står på inställningar i din app så har du också en inställning, "Skicka direkt till ekonomisystemet", om den inställningen inte är i bockad - då måste du öppna Visma Scanner och hantera dokumenten du skickat in. Är inställningen istället bockad och blå, då slipper du allt manuellt arbete i appen. Hoppas det kan vara till din hjälp framöver! /Anton
... Visa mer