Hej När man gör utlägg för kunders räkning dvs sådant som kunden i slutändan skall betala så använder man konto 1681 utlägg för kunders räkning både vid inköpet och när man fakturerar kunden. Det skall då inte redovisas någon moms och ett eventuellt vinstpålägg skall bokföras på ett 30XX konto. Sedan blir det ju i slutändan samma resultat även om du använder 5800 vid inköpet och 3041 vid försäljningen. Beloppen på de kontona tar ut varandra och resultatet blir plus minus noll. Önskar dig en fortsatt fin dag Joachim
... Visa mer