Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 
Senaste inlägg

Hej Elisabet5! Den lösning som mina kollegor visade dig är precis som du säger en manuell hantering för att komma runt detta, men jag förstår att det känns som ett omständigt arbetssätt. Vi har tidigare inte upplevt att behovet av den här typen av funktion har varit stort, vilket är orsaken till att vi har valt att inte fokusera på detta. Det jag skulle rekommendera är att du skickar in det till oss som ett önskemål, så att våra produktutvecklare ser att det är fler av er som har behov av detta. Det gör du längst ner till vänster i Visma eEkonomi via knappen Feedback & förslag. Jag kan tyvärr inte lova att funktionen kommer att införas, men alla era önskemål som lämnas i produkterna ses över och utvärderas löpande på vår produktutvecklingsavdelning. Tack för att du tog dig tid att dela med dig av detta till oss och jag hoppas att du får en fortsatt fin torsdag! /Tinne
Hej! Som min kollega skriver så beror det lite på hur försäljningen hanteras om man kanske är registrerad i One Stop Shop systemet och/eller VOEC systemet eller om man skall/är registrerad för moms i de länder man säljer till. Gällande hur man hanterar avräkningsnota i allmänhet från Klarna kan du läsa om här. Hur själva försäljningen bokförs beror dock på hur din försäljning sker, dvs om det är mot privatpersoner eller företag och om du uppnår kraven för VOEC eller OSS systemen. I och med att du har kontantmetoden så bokför du försäljningen direkt mot inbetalningen från Klarna och bokför inte upp någon fordran förutom vid eventuellt vid bokslutet. När det gäller rent programmässigt så kan du lägga upp detta som fakturor med olika valutor om du skulle vilja, men i och med att de redan finns underlag skapade från Klarna och de är dina riktiga underlag så kan du även bara bokföra detta mot inbetalningen från Klarna som en övrig insättning>egen kontering och mot lämpliga försäljningskonton och eventuella avgifter. Ingen valutakurs hanteras i och med att du har kontantmetoden. Om du lägger upp de som fakturor i programmet så är det viktigt att du markerar inbetalningen sedan som utlandsbetalning i kassa- och bankhändelser så du kan hantera eventuella avgifter. Ha det fint! Josefine
Jag har löst det😊
Hej! Tack för din fråga. Detta är helt korrekt bokfört och hanterat. Den automatiska integrationen rör endast själva försäljningen och inte vad som händer på företagskontot/bankkontot/banken då Shopify hanteras som en fordran tills dess att du får pengarna in på banken. Du får alltså bokför själva försäljningen först, sedan när pengarna kommer in på Shopify kontot. Sista steget blir sedan när du får pengarna utbetalt till ditt företagskonto, och det är då du bokför bort fordran mot 1580 och inbetalningen bokförs mot 1930 företagskonto. Banktransaktionen kommer alltså i ett nästa steg och har du en automatiskt bankkoppling mot banken kommer denna "transaktion" komma in dagen efter den syns på kontoutdraget på din bank i eEkonomi. D v s syns kontotransaktionen på banken den 11:e så kommer den in nästa bankdag t ex 12:e. Har du inte en automatiskt bankkoppling behöver du lägga upp denna händelse manuellt alternativt importera kontoutdrag från banken och matcha vilket du kan läsa mer om i hantering av utbetalning från iZettle. Principen är densamma som i denna forumstråden här, även om det handlar om iZettle i just den tråden. Ha det fint! Josefine
Du ska hantera hela det inbetalda beloppet från Bankhändelsen, finns inget behov av att göra någon del i annan funktion.Du väljer först under Bokföringshändelse Inbetalning från kundfaktura. Då får du upp rutan för kundfaktura där du skriver in fakturanumret om kunden angivit det, annars klickar du på den blå söksymbolen och får du upp alla fakturor. Du kan sortera på belopp, kund eller förfallodatum så att du kan välja rätt. Om resten av betalningen avser en annan faktura väljer du den. Annars byter tu Bokföringshändelse till Övrig insättning och konterar rätt belopp på rätt konto.Men nej, det finns inga kortkommandon.
Awesome