Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 
Senaste inlägg

Klockren hjälp! Tack så mycket!
Ofta när det inte matchar direkt är det datum på betalning och datum på förfallodag som inte är samma
Omföring av resultatet påverkar inte resultatet, bara balansräkningen, så det blir ingen skillnad när det gäller skatten. Därför behöver du inte begära omprövning av deklarationen utan göra rätt för 2020.
Syftet med selfbilling är att konsultmäklaren får bättre struktur på sina system och inte behöver granska och eventuellt kräva rättelser på alla "leverantörers" fakturor av blandad kvalité. Nu rapporterar konsulten in den tid som ska debiteras kunden och sen skapas två fakturor som matchar varandra, en selfbilling till konsultbolaget och en till kunden. Det minskar risken för fel betydligt.Jag har läst en del som haft utmaningar med att konsultbolaget inte skapar en obruten nummerserie. Men för min del så skapar konsultmäklaren en egen serie till mitt bolag med XXXXXXXX-1, XXXXXXXX-2 osv. Det borde räcka för att skatteverket/revisor ska vara nöjda.
"Djävulen är i detaljerna." 🙂En sak som tog tid för i alla fall mig att vrida mitt huvud runt när jag började med egen firma är att bolagets eget kapital är en skuld - en skuld till ägarna. För mig var det i början att "eget kapital" måste ju vara något företaget har så det måste vara "plus". Men om man tittar på till exempel ett AB så är ju aktiekapitalet en skuld till ägarna. Det är ju tillgångar som ägarna skjutit in i företaget och som skall fördelas ut om bolaget likvideras. (Om det finns något kvar...)
Awesome