Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 
Senaste inlägg

Hej!Grundbokföring menas med att man bokför så att bokföringen presenteras i den ordning de registrerats./Adelina
Hej!Låt oss säg att fakturan ursprungligen är på 1.000kr. Pengarna du får in är enbart på 900kr efter att kreditbolaget har tagit ut en avgift på tjänsten på 100kr.Under Kassa- och bankhändelser finns en händelse på 900kr - välj att matcha beloppet emot kundfakturan. Se till att öka upp det betalda beloppet till 1000kr så att hela fakturan blir betald.Då blir det Belopp kvar att stämma av -100kr. Klicka på knappen Ny bokföringshändelse. Är det moms på avgiften kreditbolaget tar ut kan du matcha emot Inköp mot kvitto. Fyll i rutan för avdragsgill moms så kommer programmet hämta konto 2641.
Hej!Jag misstänker att den ursprungliga verifikationen såg ut på följande sätt:1930 Kredit - 6.000kr2023 Debet - 6.000krNär man sedan korrigerar raderna vänds de med samma belopp så att det i bokföringen blir plus minus noll. De två översta raderna på bifogade bilden nollar den ursprungliga verifikationen.Vid försök att göra en korrekt verifikation placerade man 1930 i debet vilket blir felaktigt om det ska avse ett uttag.De värdena som nu ligger i bokföringen och påverkar företagskontot och skuldkontot är1930 Debet - 7.000kr2023 Kredit - 7.000krFör att nolla den också får man korrigera Korrigeringsverifikationen. Markera de två raderna längst ner med 7.000kr. Då är man tillbaka på noll i bokföringen. Lägg då in rätt konto och belopp.Ett tips är att via Transaktionsanalysen, under Bokföring, söka på ex 2023. Då ser du alla korrigeringar som är gjorda men att några ligger i plus och några i minus. På så sätt kan du se vilket värde som ligger kvar på kontot.
Hej!Att du lagt på en påminnelseavgift på fakturan är inget som påverkar fakturans belopp. Det bokförs inte heller någon påminnelseavgift när ni skapar den, därmed kan du låta fakturan vara.Betalar kunden endast fakturans belopp så bokförs endast det beloppet. Skulle kunden eventuellt betala in fakturan samt betalningsavgiften, först då tar programmet hänsyn till det och bokför en påminnelseavgift.Har du inte skickat påminnelsen till kunden kan du därmed låta fakturan ligga obetald som vanligt tills dess att kunden betalar./Hanna
Awesome