Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 
Senaste inlägg

Är det alltså så att dina konton 1510 och 2440 har saldon men att du inte har någon obetald kundfaktura eller leverantörsfaktura? Då brukar felet vara att man har gjort en manuell bokföring på dessa konton i stället för att bara använda dem för fakturering och betalningar. Gå igenom dina kontoanalyser och leta efter någon post som INTE är av dessa typer så kommer du sannolikt att hitta anledningen till felen.
Du kan boka debet 2099 direkt till kredit 2091 (balanserat resultat).I samband med det så kan du även boka utdelningen direkt dvs debet 2091 och kredit 1930Man måste inte mellanlanda på andra konton, men om det går lång tid från beslutad utdelning till att den betalas ut så behöver du boka om den till 2898.Något mer ska du inte göra. Du får absolut inte blanda in några resultatkonton i detta. Förra årets resultat är ju bokfört fg år. När du bokar om eget kapital och utdelning så är det ingenting som påverkar något resultat.
Hej! Tack för din fråga. Jag har tyvärr aldrig stött på boltfoods underlag innan, så du får gärna förklara de olika raderna vad dem gäller innan jag kan ge dig ett bokföringsförslag. Tex så verkar du få både ersättning för marknadsplats och fakturering ut mot kund, samt även någon form av leveransbonus? Tar de inga avgifter alls utan du får hela totala beloppet utbetalt? Är du den som kör eller är du en restaurang som är knuten till boltfoods? Med tanke på att det står något om marknadsplats så antar jag att du är restaurangen, stämmer det? Jag blir också lite fundersam över ordet lön, är det så att du inte är f-skatts registrerad och de betalar ut en lön till dig? Vad har du för sorts företag, enskild firma eller aktiebolag? Återkom gärna med lite mer information kring detta så kan vi ge dig ett bokföringsförslag. Ha det fint! Josefine
Du skulle varje år räknat ut hur stort räntefördelningsbeloppet skulle varit. Hade du "Eget kapital" under 50.000 kr så blev det inget belopp att räknad fram det året eftersom det är gränsen för underlaget. Kolla bakåt sedan du startade och se om det finns år när underlaget är över 50.000 kr. Glöm inte sedan att du får "ränta på ränta" åren efter dvs. det beloppet du inte utnyttjat ett år skall ingå i underlaget till kommande dvs EK+Sparad räntefördelning= underlag för det årets räntefördelning.Här kan du hitta procentsatserna för åren bakåt - står under räntefördelningBelopp och procent inkomstår 2022 – privat | Skatteverket
Hej igen! Hm okej, då är det lite konstigare att de inte har angett något annat lands moms. Om de skickar från Polen så förklarar det varför du inte får någon tullfaktura i och med att det är inom EU, precis som du säger. Ja jag kan köpa att det oftast är lite tvetydiga svar man får från Skatteverket som inte alltid gör en klokare. 🙂 Här blir det ju nästan klurigare, då varan är skickad inom EU men VAT-numret är utanför EU. Rimligtvis så borde man kunna redovisa detta som ett momsfritt inköp, tex mot kontot för inköp varor utanför EU då det inte tagits ut någon moms och du inte heller fått någon tullfaktura av något slag. Alternativet är att bokföra det mot något annat konto för varuinköp som passar dig bättre så länge det inte är någon moms på det kontot. Det är dock tyvärr svårt att hitta någon bra och tydlig information kring just detta, så det bästa vore nog att höra av sig till Skatteverket för att dubbelkolla, alternativt få en korrekt faktura av företaget tyvärr. Kanske det finns någon annan användare som har stött på detta tidigare som kan dela med sig hur de har hanterat detta? Ha det fint, lycka till! / Josefine
Awesome