Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 
Senaste inlägg

Hej! Jag tolkar det på precis samma sätt som du, eftersom fakturorna har olika fakturadatum så bör du inte bokföra alla fakturor i en och samma verifikation.
Hejsan! Jag tror att du hittar svar på dina frågor i inlägget Kostnader samt värde av kapitalförsäkring. Återkom gärna i det inlägget om du har följdfrågor 🙂
Hej, Jag undrar hur man bokför Linkedin kostnad. Har ett en-mans AB, omsättning under 1,5millar och använder Linkedin för firmans bruk. Mvh Pontus.
Insåg precis att det står visst ett svenskt VAT-nummer på min faktura (kontaktade One.com med lite frågor och de bekräftade att de är numera registrerade i Sverige sedan november 2019). Så då antar jag att det inte borde vara några problem att bokföra som ett normalt köp inom Sverige, med svensk moms och allt vad det innebär?Det verkar vara lite krångel att göra ägarbyte från privatperson till enskild firma (det kostar 12 EUR + moms och man måste dessutom fylla i en blankett och bifoga legitimation samt "a company stamp, letterhead or excerpt of the registry". Tror jag låter mina uppgifter vara som de är och fortsätter att prenumerera som privatperson, men betalar med firman och redovisar moms som vilket annat köp som helst till mitt företag.
Om du ska betala in reklamskatt till Skatteverket så har du väl tagit ut motsvarande skatt i samband med fakturering för t ex reklamplats/annons eller har jag missförstått din fråga?Det är två helt olika hanteringar om du betalar reklamskatt till någon annan eller om du får intäkt som innehåller reklamskatt.Om du har fakturerat för reklamskatt så har du dels en reklamintäkt på ett 3-konto och sen får du en intäkt på konto 3751 - intäktsförd punktskatt. Om du är momsregisterad så ska det beräknas moms både på intäkten och reklamskatten.När fakturan är skapad så måste du skuldföra den reklamskatt som du ska betala in till Skatteverket. Då bokför du motsvarande belopp i debet på 3752 - skuldförda punktskatter och krediterar 2661. Saldot på 3751 och 3752 ska vara detsamma, men det ena beloppet i kredit och det andra i debet.
Awesome