Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Vad ersätter Hämta adress för privatpersoner efter 30 november 2026?

Hej,

Jag har fått informationen om att funktionen Kreditupplysning i Visma Administration upphör den 30 november 2026 och att även den automatiska hämtningen av adressuppgifter då försvinner.

För oss är det framför allt adresshämtningen som är problemet. Vi har många privatkunder och använder funktionen löpande när vi registrerar nya kunder. Att kunna hämta korrekta adressuppgifter direkt i Visma Administration är en väldigt praktisk funktion som både sparar tid och minskar risken för fel.

Jag förstår att kreditupplysningar framöver kommer att kunna göras via Capitum, men eftersom den tjänsten inte kommer att vara integrerad med Visma Administration löser det inte problemet med adresshämtningen.

Finns det någon planerad ersättningslösning för att automatiskt hämta adressuppgifter för privatpersoner direkt i Visma Administration efter den 30 november?

Om inte, innebär det att vi framöver måste söka fram och registrera kundernas adressuppgifter manuellt. För oss är det ett stort steg tillbaka. En funktion som idag automatiserar ett vanligt arbetsmoment ersätts då med mer manuellt administrativt arbete.

Jag tycker faktiskt att det är väldigt märkligt att en så grundläggande och användbar funktion försvinner utan en motsvarande integrerad ersättare. Utvecklingen av ett administrativt system borde rimligen gå mot mer automatisering – inte mindre.

Finns det någon lösning på gång?

5 SVAR 5
Siv___6
UTFORSKARE

Följer denna tråd, vi har samma fråga självklart. Stor frustration att man plockar bort en sån uppskattad funktion och presenterar att man kan vända sig till Capitum, känns inte som man förstår skillnaden i automationen mot det manuella för oss slutanvändare 😞

Christel9
UTFORSKARE

Är det "bara" i administration som funktionen försvinner? Kommer finnas kvar i e-ekonomi hoppas jag! Är det så att "alla" ska över dit, är det tanken från Spiris?

Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Julia Rhönnstad @Siv___6 @Christel9 

Tack för era inlägg och för att ni delar med er av er ärliga feedback. Jag förstår verkligen er besvikelse och frustration, särskilt när det gäller funktionen för att hämta adressuppgifter. Att ett smidigt och automatiserat arbetsmoment försvinner innebär mer manuellt arbete, och jag har full förståelse för att ni reagerar på detta.

För att förtydliga vad som sker: Vårt avtal med vår nuvarande samarbetspartner löper ut den 30 november 2026. Det innebär att funktionen för Kreditupplysning kommer att försvinna helt inifrån både Administration och Bokföring & Fakturering. Inloggad på spiris.se finns en fristående Kreditupplysning och denna försvinner också 30 november. För framtida kreditupplysningar kan du istället göra det via Capitum, detta är en fristående funktion som inte kommer vara integrerad.

När det gäller det ni lyfter som är allra viktigast för er – adressöket i Administration – så stämmer det att detta försvinner den 30 november. I dagsläget finns det ingen planerad integrerad lösning för Administration, vilket innebär att adresser framöver kommer att behöva registreras manuellt. Jag önskar verkligen att jag hade ett bättre besked att ge er gällande detta, för jag förstår hur uppskattad funktionen är.

För att svara på din fråga, Christel: Nej, adressöket kommer inte att försvinna överallt. I Bokföring & Fakturering kommer funktionen för adressökning att finnas kvar och fungera precis som vanligt.

Vi tar absolut till oss av er feedback och hur viktigt detta är för er vardag, även om beslutet för Administration i nuläget ligger fast.

Tack för ett tydligt svar, även om beskedet förstås är väldigt tråkigt.

Jag vill dock förtydliga att adressöket för oss inte enbart handlar om att slippa registrera adressuppgifter manuellt.

Vi arbetar till stor del med privatkunder och funktionen har även varit en viktig kontroll av de uppgifter kunden lämnar till oss. Genom att söka på personnumret kan vi kontrollera att personnumret är korrekt, att det hör till rätt person och få fram personens registrerade adress.

Detta är särskilt viktigt för oss eftersom vi utför RUT-tjänster. Vi använder alltså funktionen även som en kontroll innan vi hanterar RUT-avdrag, så att vi inte exempelvis registrerar och senare ansöker om RUT med ett felaktigt eller påhittat personnummer.

När adressöket försvinner förlorar vi därför inte bara en automatisering – vi förlorar även en viktig kontrollfunktion. Att manuellt registrera de uppgifter kunden själv lämnar är inte samma sak som att kunna kontrollera dem mot en extern källa.

Det gör förändringen betydligt större för oss än att vi bara behöver lägga lite mer tid på manuell registrering.

Det känns också märkligt att adressöket kan finnas kvar i Bokföring & Fakturering, men inte i Administration. Om adressökningen även efter den 30 november kan finnas kvar där, finns det någon särskild anledning till att motsvarande lösning inte kan användas i Administration?

Finns det verkligen ingen plan på att åtminstone behålla eller ersätta just denna funktion i Administration?

Hej @Julia Rhönnstad 

Det du beskriver - att adressöket även fungerar som en kontroll av personnummer inför RUT-hantering - är en viktig aspekt, och jag förstår att det gör förändringen kännbar på ett annat sätt än ren tidsbesparing.

När det gäller din fråga om Bokföring & Fakturering och Administration: det är två olika tekniska plattformar med olika förutsättningar, vilket är förklaringen till att de påverkas olika av det här. Jag har tyvärr inget besked om en ersättande lösning för adressök i Administration just nu - om det sker någon förändring uppdaterar vi här i tråden.