Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Johan_95
UTFORSKARE

Visma Administration 2000 mot molnet

Hej!

Jag såg nyheten om att ni planerar att lansera en molnbaserad version av Visma Admin 2000. Jag skulle behöva veta mer om detta då det påverkar eventuellt inköp av server. I dagsläget är en egen server med fjärrskrivbordslicens m.m. den bästa lösningen för att kunna använda programmet på ett bra sätt både lokalt och på distans, men då behovet av egen server generellt har minskat på senare år är det i princip bara Admin 2000 som driver behovet för många.

Det jag främst undrar över är:

• Kommer Admin 2000 bli ett "riktigt" molnbaserat system, t.ex. i form av en webbapp eller motsvarande, eller kommer det bli en lösning baserat på fjärrskrivbord?
  • Kommer all funktionalitet finnas kvar i någorlunda liknande form?
  • Kommer det bli dyrare att köra molnversionen?

Har ni mer att berätta får ni gärna göra det.

8 SVAR 8
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Johan_95 och tack för din fråga om Administration i molnet!

Eftersom vi är i ett tidigt skede har vi ännu inte alla detaljer klara, men om du har frågor är du varmt välkommen att kontakta vår försäljningsavdelning på 0470-706000, så berättar vi gärna mer och svarar på dina funderingar i den mån det är möjligt.

Tack för ditt engagemang

Hej, Tinna!

Jag vill vara med i en projektgrupp och testa funktionalitet i denna nya molnbaserade 2000. Jag har arbetat i 2000 i c:a 10 år och i 500 och 200 i sammanlagt 7 år. Jag testar alltid alla program till dess yttersta spets, alla funktioner och har kört hårt med alla versioner tills de blir matta i sina ettor och nollor.

Du vet hur mycket jag vurmar för denna programvara som hjälp mig under så många år, så jag kan bara betala tillbaka genom att testköra nyheten.

Bästa hälsningar, 

Lena

Hej bästa @LW -60 

Jag kommer givetvis att ta detta vidare till teamet. Stort tack för allt du bidrar med i forumet – det är generöst av dig att alltid dela din kunskap, och jag är övertygad om att du skulle vara mycket lämpad som testare. Som Ebba nämnde är mycket ännu inte fastställt, men jag lovar att vidarebefordra dina uppgifter till teamet.

Tack för att du hörde av dig

Tack, rara Tinna!

Jag kan skicka mitt CV till någon lämplig vid ett tillfälle, så ni ser vad jag arbetat med under alla år.

Mvh Lena

Sjölander
MEDLEM

Hej, 

Om försäljningsavdelningen har svar på några av Johans funderingar, så kanske ni likaväl kan dela med er utav dem här. Vi är nog flera som går i samma funderingar. I alla fall har jag samma funderingar. 

Vore bra om vi alla kunde få lite mer information om hur ni tänker er att övergången kommer att gå till. Kommer datan bara att lyftas över i molnet eller kommer det mer eller mindre vara som ett byte av affärssystem? Kommer programmet vara utformat på samma sätt eller kommer det vara mer funktionalitet i programmet, tex filöverföring direkt till bank?

// Cecilia

Jag ringde växeln och fick lite mer klarhet i det hela. Med reservation för att jag kan ha förstått fel eller kommer ihåg något fel så sade hon ungefär så här:

- Det blir en riktig molnbaserat version av Administration 2000 (webbapplikation, ej fjärrskrivbordstjänst)

- Preliminär lansering kring/efter årsskiftet

- Alla funktioner från det installerade programmet, förutom integrationer, ska finnas med initialt

- Integrationer kommer senare

- Installerade versionen av Visma Administration 2000 kommer fortsätta finnas kvar för de som föredrar det

Jag tänkte inte på att fråga om datamigrering @Sjölander, men jag tror vi kan anta att det ska gå att läsa in en säkerhetskopia.

Vore så klart bäst om Visma kunde ge oss officiella svar på frågorna.

Frågan är, hur mycket vi kan lita till den informationen? Inte för att DU hittar på, utan jag tänker nu på de du talat med hos Visma. 

Min erfarenhet är att både eEkonomi-säljarna och Visma.NET-säljarna, berättade för mig en gång i tiden att deras nya program (när de releasades) i molnguden kan ALLT som Admin kan och lite till. Sedan har det ju visat sig, att eEkonomi inte ens har räntefakturering och att Visma.NET för hutlösa pengar i sammanhanget, mer är en lite upphottad eEkonomi som har snyggare layout är eEkonomi men har en bankkopplingsfunktion som blev en ren mardröm för mig!

Så, ni programmeringsnissar på Visma: är ni till för oss användare (såsom stationära Admin-gänget varit i alla år), eller tillhör ni gänget som började med programmering för ni har spelat dataspel hela nätterna under uppväxten och missat att ni ska lyssna på kunderna? Vi vill ha ett Visma Admin som vi är vana att se, med ALL den flexibilitet och ALL funktionalitet intakt. Vi vill också kunna ta BACKUP, för den funktionen är guld värd. Jag kan göra listan lång och jag har arbetat i 11 olika bokföringsprogram genom åren. Jag tycker jag har en del erfarenhet i bagaget...

Mvh, Lena

Ebba Arvén
COMMUNITY MANAGER

Tack för era frågor och er nyfikenhet! 😀

Vi kan bekräfta att det som @Johan_95  fick höra när han ringde stämmer. Vi kan i dagsläget inte säga exakt när lanseringen sker, men vår förhoppning är att det blir i början av nästa år. Vi är lika ivriga som ni att komma igång. 

Till dig, LW – och andra som känner igen er i den oron:

Tanken är att molnversionen i stort ska fungera på samma sätt som det lokala programmet ni använder idag – med samma layout och funktionalitet. Skillnaderna blir främst sånt som följs av att det körs i webbläsare. Ett exempel är att en utskrift som sparas till PDF hamnar i webbläsarens standardmapp för hämtade filer, precis som i andra webbappar. Vi vet hur omtyckt Administration är för sin flexibilitet och funktionalitet, och det kommer att funka som det gör idag.

Eftersom vi fortfarande är i ett tidigt skede, så är kostnader och prismodell ännu inte fastställda.

Engagemanget i tråden och all feedback vi får är ovärderlig för oss. Samtidigt vill jag att vi håller en respektfull ton mot varandra och mot mina kollegor. Vi är många som arbetar hårt för att göra Administration och andra program så bra som möjligt, och vi gör vårt yttersta för att lyssna och förstå era behov.

Vi fortsätter att hålla er uppdaterade så snart vi har mer information att dela. Fortsätt gärna att skriva era funderingar och tankar här i tråden.
/Ebba