Hej! Vi har precis skickat vår första betalfil i XML/ISO format utan problem. Dock så fungerar det inte att läsa in återredovisningsfil i XML-format. Vi har inte bankintegration.
Vi har tidigare skickat in betalfil i IN format och återredovisat med txt-fil. Jag har då klistrat in kontoutdrag och matchat det genom att importera återrapporteringsfil. Detta funkar inte nu då systemet säger att återrapporteringsfilen måste vara i txt-format.
Hur har ni andra gjort när ni börjat använda XML/ISO-format?
Hej @Veronica B
Förstår att du vill ha respons från andra användare men jag hoppas detta hjälper.
I den skrivna hjälpen för återrapporteringsfiler till Kassa- och bankhändelser står det så här:
På kontoutdraget visas bankgirobetalningar per dag som klumpsummor. Genom att importera en återrapporteringsfil från din bank kan du få de transaktioner som ingår i klumpsumman specificerade. Du kan importera återrapporteringsfilen oavsett om du har lagt till bankhändelser manuellt eller klistrat in kontoutdraget från banken.
När du laddar ner återrapporteringsfiler från banken för att importera dem till Bokföring & Fakturering ska formatet vara LB eller BgMax (20, 21 eller 70). När filerna laddats ner får de filändelsen .txt.
Så här behöver du kontrollera att bankhändelserna ligger omatchade i Kassa- och bankhändelser men även dubbelkolla formatet så det är LB eller BgMax men filändelsen är fortfarande .txt.
Hör av dig om du vill att vi tittar på det tillsammans: 0470-70 60 00.
Hej Tinna!
Enligt den nya standarden som vi uppdaterat till så svarar Swedbank att de bara kan återredovisa i XML-format. Så här ser de aktuella återredovisningsfilerna ut:
Ingen av filändelserna är således txt utan xml. Vi har angett bankavtalsnummer med ändelsen B001 och kryssat i rutorna enligt nedan. Vi har även ett bankavtalsnummer som har ändelsen R001, ska vi ange det istället eller har det ingen betydelse
Eftersom programmet har möjlighet att hantera betalningsfiler i formatet XML/ISO, varför fungerar inte bankens återrapporteringsformat med ert?
Jag har den erfarenheten att just Swedbank är lite märkliga i det här sammanhanget.
Jag hoppas du får ordning på det här ändå.
Mvh Lena
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.