Hej supporten!
Tror jag har hittat en logisk miss i hur systemet mappar konton vid EU-inköp av varor.
När jag väljer konto 4056 (Inköp varor 25% EU) så sätter systemet per automatik dit konto 2614, "Utgående moms tjänster utanför EU 25 %", för den utgående momsen. Men eftersom 4056 handlar om just varor, så borde det väl vara konto 2615 (Utgående moms varor EU) som dyker upp som standard?
Det blir onödigt mycket klickande eftersom raden ofta är låst, så jag måste byta till "Egen kontering" för att kunna ändra kontonummer och momskod manuellt. Och få den att inte ha sönder ens egna kontering är ett himla jobb...
Kika gärna på om ni kan fixa så att 4056 pekar på 2615 istället!
Har saxat en bit av BAS_kontoplanen för 2026. Du kan testa och se hur det blir om du byter konton till de som föreslås här. Det kanske blir rätt då. Här kommer den:
Mvh Lena
Hej @Mikael Östergren
Det verkar som att konto 2614 någon gång har döpts om i din kontoplan. Standardnamnet för 2614 är “Utgående moms, omvänd betalningsskyldighet, 25 %”. I ditt fall ser det ut att ha fått en egen benämning som nämner “utanför EU”, vilket kan göra det lite förvirrande när det dyker upp i konteringen.
Själva funktionen påverkas dock inte av namnet. Konto 2614 är kopplat till momskod 30 (25 %), vilket är rätt momskod för EU‑inköp med omvänd skattskyldighet, så momshanteringen blir korrekt även om kontonamnet råkar antyda något annat.
När du använder 4056 skapar programmet de låsta raderna automatiskt för att hantera den omvända momsen. Om kontot 2614 i din kontoplan har ett eget namn kan det alltså se ut som att det gäller “utanför EU”, fast det i praktiken bara är etiketten som är ändrad – inte själva momskopplingen. Vill du kan du ändra tillbaka namnet på 2614 till standardbenämningen för att göra det tydligare framöver.
Ang fel beskrivning i min kontoplan. Er hjälp i Spiris ledde inte till något jag kunde förstå.
Kan jag återställa kontoplanens beskrivningar, typ "reset" på den så att jag vet att beskrivningar stämmer med konto?
Hej @Mikael Östergren
Det finns ingen reset om man ändrat benämning på bokföringskonton utan det får du hantera manuellt men testa gärna @LW - In Blue Accounting förslag. Om det hjälper dig kan jag mejla över min kontoplan. Tror inte att jag ändrat några benämningar. Hojta i så fall.
/Tinna
Tack!
Jag är bra på det tekniska men rudis på redovisning.
Just nu har jag ingen jag kan testa på. Men 4515 kanske uppför sig som jag förväntar.
Men visst är det problem med 4056? När man använder den stoppar den ju dit en massa låsta raderar "och är lite smart", men att den stoppar dit något med beskrivningen "utanför EU" (2614) övergår mitt begränsade förstånd hur det ska fungera. Något säger mig att det borde vara 2615 som föreslås där...
Testa och lägg upp en verifikation med konto 4515 och se ifall den lägger upp konteringen korrrekt. Du kan ju avbryta verifikatet så det inte blir registrerat utan tas bort.
Mvh Lena
Copyright 2026 Visma Spiris AB. All rights reserved.