Hej!
Vi är ett AB som använder kontantmetoden och har upptäckt tre bankhändelser den 2025-09-12 under Kassa- och bankhändelser som inte finns på vårt faktiska bankkonto.
Detta verkar bero på att vi kvittade en kundfaktura, vilket skapade automatiska verifikationer. Händelserna syns nu som ”inbetalning” och ”utbetalning” trots att ingen verklig transaktion skett (felet upptäcktes innan kunden betalade).
Eftersom vi har bankkoppling kan vi inte ta bort eller redigera raderna själva. Kan ni hjälpa oss att radera de felaktiga bankhändelserna, eller hur ska vi gör för att undvika dubbelbokföring i liknande situationer? Jag har bifogat bilder för tydlighet skull.
Tack på förhand för hjälpen!
När du kvittar är det bättre att använda ett annat konto än bankkonto, t ex ett obs-konto. Då slipper du dessa poster på 1930. Det går inte att ta bort dem, du kan ev lägga in en förklaring i verifikationstexten på alla tre händelserna att det är en kvittning.
Hej!
Tack för förklaringen! Men för de tre posterna som redan finns nu, hur ska jag matcha dem? De ligger under Kassa- och bankhändelser, medan de i den andra bilden syns under verifikationer (automatiskt skapade vid kvittningen).
Behöver jag göra en manuell matchning? Om jag gör det, bli det inte dubbel bokföring? Eller ska jag låta dem ligga kvar som de är?
Jag är fortfarande lite förvirrad, så stort tack för all råd och hjälp!
Hej igen,
Jag sitter nu och förbereder årsredovisningen. Eftersom jag tidigare inte var säker på hur jag skulle hantera dessa poster lät jag dem ligga kvar, men nu behöver jag gå tillbaka och bokföra allt korrekt.
Kan du eller någon annan snälla förklara hur jag ska hantera posterna under ”ej bokförda bankhändelser”?
Kort bakgrund: En kundfaktura skapades och kvittades därefter, vilket medförde att verifikationerna A121, A122 och A123 skapades automatiskt i samband med kvittningen. Samtidigt har tre poster även dykt upp under Kassa- och bankhändelser, trots att ingen faktisk banktransaktion har skett.
Tusen tack för hjälpen!
Hej @elinawis
Gör så att du ringer supporten och hör om inte detta är något vi kan hjälpa dig att plocka bort.
Välkommen att kontakta oss på 0470-70 60 00.
Kikar du på kontot 1930, ser du att det tar ut varandra i bokföringen. Du behöver inte radera något. Allt har ju gått debet/kredit på 1930. Allt är frid och fröjd. Inga problem. Jag gissar att du gör det här under kassa/bankhändelser. Funktionen kassa/bankhändelser är en extra funktion för att lägga in banktransaktioner i bokföringen, så att de kan ses i balansräkningen, resultaträkningen (om man har KM) i verifikationslistan och i huvudboken. Det är ett annat sätt att göra bokningar på, än att gå in under Bokföring -> Verifikationer, eller boka via reskontrorna (fakturorna).
Hej LW,
Stort tack för ditt svar, det är lugnande att höra att bokföringen i sig är korrekt.
Om jag har förstått dig rätt:
att de tre posterna fortfarande ligger kvar under ”Ej bokförda bankhändelser” i Kassa- och bankhändelser, trots att ingen faktisk banktransaktion har skett, påverkar inte årsredovisningen eller bankavstämningen. Det är alltså okej att låta dem ligga kvar där, så länge saldo på konto 1930 stämmer mot banken per bokslutsdagen.
Stämmer det?
Hej igen!
Du har tre stycken verifikat, A121 (faktura+betalning), A122 (kredit+betalning) och A123 (kvittning), förmodligen per datum 250912.
Dessa är de facto bokade som verifikat i huvudboken (bokföringen), men du säger att dessa ligger kvar bland "Ej bokförda bankhändelser".
Dubbelkolla innan vi gör något tokigt:
Kontrollera att ovanstående tre transaktioner finns under 1930 (eller vilket konto du har som är kopplat till banken):
Finns transaktionerna under bankkontot i bokföringen, bör det vara OK att radera dessa ifrån matchningarna "Ej bokförda bank...", för inga verifikat kan ju bara raderas så att A121, A122 samt A123 kan ju inte tas bort menar jag. Bokningarna verkar ju finnas och ska inte bokas igen vilket B&F verkar vilja göra här.
Sedan kan man ju tycka att det borde finnas en funktion som känner av när man gjort en bokning på annat vis än via bankhändelser och matchningar och som tar bort informaiton från "Ej bokförda..." om man fixat bokningarna på annat sätt. Det vore väl en fin funktion att få till, så alla slipper riskera dubbelbokningar. Men jag kan ju ha fel både här och där...
Mvh Lena
Rätt i sak, men funktionen kassa & bankhändelser är ju kärnan i systemet, om man jobbar på rätt sätt.. så att ha omatchade bankhändelser är ju jättedumt..
Redovisningen i sig bör vara korrekt och för att få bort dessa händelser (om inte supporten kan plocka bort dem) så bokför du dem mot t.ex. 1680. De ska ju ta ut varandra, så ärallt korrekt så "försvinner" de från bankhändelser och saldot på konto 1930 samt 1680 är oförändrat.
Visst är det dumt att ha omatchade bankhändelser, men de går ju att radera. Men jag är inte helt nöjd med automationen som den fungerar. Om nu dessa bankhändelser ska vara klockrena så är det något med funktionen kassa/bank som ändå inte är det. Det kommer ju in frågor om denna funktion mest av allt och mycket hänger på att det är verifikationer som inte går att ändra fullt ut och att det blir följdfel när trots allt en korrigering fungerar.
Det är något i funktionen som inte är begriplig för gemene man. De flesta som frågar om hook ups i kassa/bank, förstår inte att detta är något som hamnar som en post i bokföringen eller vet inte att man kan göra bokningar via Bokföring -> Verifikat eller via fakturorna utan tror att det enda sätt som finns att sköta bokföring på, vilken del av den det än må handla om, är att gå in under kassa/bank. Inte undra på att de flesta tycker att redovisningsbyråer är dyra, när de har uppfattningen att bokföring är likställt med att enbart trycka på knappen Matcha.
Jag håller fullständigt med dig om att man ska ha ett slaskkonto upplagt för att trolla bort dessa historier, men i och med att Visma/Spiris går ut med och säger att man inte behöver kunna ett dugg om bokföring för att klara sköta ekonomin själv, blir det hela direkt lite mer komplicerat än att bara använda Matchaknappen. Då måste lite mer utbildning till hur bokföring fungerar; debet och kredit, när man använder vad och vad skillnaden är mellan balans och resultat och du vet ju själv hur lång listan kan göras.
Det bästa vore att justera denna funktion, så att den funkar lite mer som i Procountor.
Mvh Lena
Jag är helt enig i att man behöver mer kunskap för att bokföra och jag tycker att Spiris marknadsför systemet "fel" i den bemärkelsen att det är så enkelt.. Saknar dock inte funktionalitet i Kassa & Bankhändelser, men är kanske hemmablind då jag jobbat i det typ 10år 😆
Har inte sett Procountor, vad är skillnaden? 😃
Procountor är ett program som har supersmarta lösningar på många, många håll, men som på andra håll kunde bli bätte. Men utvecklingen går ju framåt tack och lov. Här kommer ett urval, blandad pott:
En bra grej de har är det som kallas för balansavstämning. Det är väl egentligen inte en automatisk avstämning i sig; man måste stämma av allt först innan man gör den, för tanken med den är att man ska få en uppställning över alla balanskonton och vad varje balanskonto innehåller direkt från programmet. Det blir ungefär som att göra den i Excel för det blir samma manuella handpåläggning, men här behöver man ju då inte använda Excel utan får ut denna lista direkt från programmet. Man tar bort allt som tar ut varandra och netto har man kvar det summan står för. Görs med fördel varje månad. Man ser ofta en diff högst upp. Diffen berättar att inte momsen är korrekt. Du vet, när momsen diffar på ett öre... grrr...
En mindre bra grej är listorna man vill ha ut. Balansräkningen visar inte ingående och utgående balans (bara utgående), men resultaträkningen visar ingående värden och utgående. Man får ställa om det hela så det blir som vi vill ha det i Sverige, men det som jag suckar över är att justeringen inte ligger kvar. Den återgår till en standard så snart man valt att göra en annan grej.
En kul sak är funktionen att kvitta en kredit med en debet i reskontrorna. Fungerar supersmidigt och är en wow-faktor.
Betalningar, utgående som inkommande, vill matchas med OCR-numret och lägger upp alla betalningar tillfälligt på konto 1990. Inga låsningar mot specifika konton, så man har flexibilitet när betalningar inte avser fakturor. I och med 1990 finns det inget som hänger i luften, utan det som inte gått att få till, ligger alltid på ett konto i alla fall. Tar man ut en balansräkning och det ligger en summa på konto 1990, har man missat något. Enkelt att hitta felet. Man behöver inte fundera så mycket alls. Det här gjorde att man fick en otrolig känsla för att 1930 alltid stämde med verkligheten! Känslan var också sann.
Det bästa är utbetalningar. Jag hade ingen tillgång till kundernas bankkonton, men kunde göra utbetalningar direkt från Procountor betydligt smidigare än i andra program. Naturligtvis tar man och skickar en skärmdump till kunden vad man betalat och vad jag kommer ihåg tror jag kunden signade iväg det hela slutgiltigt på banken i alla fall, men för mig som skötte det hela praktiskt var det fantastiskt prydligt, enkelt och bra. Lönerna som skulle betalas ut, ja, det var bara att kopiera föregående utbetalning till samma "gubbe" och ändra summa och text. "Swish", sa det bara, så gick pengarna över både till utländska konton såsom svenska. Inga upphakningar någonstans!
En grej som är underlig för oss svenskar är att momsen görs i två steg. Man gör först en sammanställning månadsvis och efter det gör man rapporten. Det här medför, att även om man har kvartalsmoms eller årsmoms, så gör man vid varje månadsslut den första delen av momsen; man gör alltså moms 12 ggr per år oavsett hur många momsperioder man har per år. Det måste man göra för att inte få den där diffen i balansavstämningen jag pratar om överst. När kvartalet är klart och man har gjort första delen av momsen i tre månader det är då som först man gör slutklämmen på momsen och betalar ut. Det här gör också att man måste ligga på och göra månadsavstämningar korrekt, så har man för vana att strunta i månadsbokslut och göra allt sista december istället är det här inte programmet man ska välja. När det gäller momsen, så hänger momsen "i luften" tills den slutgiltiga momsrapporten är klar i steg två.
Det är ett roligt program att jobba i och man har hur många dimensioner som helst; i alla fall 9 stycken. Vilken flexibilitet! Supporten kan man ringa eller maila till och de är kunniga på tekniken. Det finns en liten uppförsbacke när man ska lära sig det här, men det hänger mycket på vem som lär ut.
Mvh Lena
Stort tack för alla tips och råd!
Copyright 2026 Visma Spcs. All rights reserved.