Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

annagolf
MEDLEM

Första årsavslutet i Spiris , fel på flera IB

Hej

Jag har jobbat i VISMA administration sedan många år , men valde att gå över till eEkonomi förra året, nu får jag flera felaktiga IB för bokföringsåret 250501-260430 . Konto 2099, 2499 och 2510, kommer naturligtvis från UB 250430. Går ej att korrigera med en ändringsverifikation då den inte balanserar. Ger felaktiga siffror i deklarationen .

Vad gör jag, kan man "runda" systemet ?

7 SVAR 7
Joachim E
MODERATOR

Hej

Summan på 2099 är årets resultt från året/åren innan och det kan du bokföra om till 2091 så saldot på 2099 blir noll

2099 Debet/Kredit
2091 Debet/kredit

2499 är en kortfristig skuld. Har den blivit återbetald?

2510 är saldot för ett eller ett par års F-skatt och eventuellt särskild löneskatt så ett saldo på detta konto bör du ha för all f-skatt som ännu inte dragits från skattekontot. Det kan i vissa fall ta 18 månader innan detta sker.

Så svårt att svara på de två sista utan att ha en klar inblick i er bokföring.

/Joachim

annagolf
MEDLEM

Jag har nu gjort analyser av problemet (AI) det verkar som eEkonomi räknar fel i bakgrunden, när man summerar balanskontona för 220501 - 230430 blir det 0 men enligt Saldo lista är det en diff på UB -418,86 som hänger med vidare (differensen ökar också), jag har också kvar den "gamla" bokföringen från Vsma Administration och där är det inga problem med IB och UB. Bokfört fram till 2024-04-30 i det gamla. Jag hade stora problem med överföringen från VISMA 2000 och där fick ni hjälpa till. Förra årets bokslut och deklaration lyckades jag lösa på annat sätt, men nu ska jag göra rubbet i eEkonomi, detta går inte eftersom systemet uppfattar att det finns en differens på balanssidan, det går ju heller inte för mig att ändra UB 2023-04-30 eller IB 2023-05-01. (mitt första räkenskapsår i eEkonomi är 20170501-20180430) det går ju inte heller att radera år. Att göra en ändringsverifikation hjälper inte heller , för det har jag försökt. Felet är ju inte i själva bokföringen. Detta måste jag ha hjälp med

Hejsan!

Om det mot förmodan inte löser sig, så hjälper jag dig gärna. 

Mvh Lena

Hej Lena

Tar gärna emot din hjälp och tankekraft, hur får vi kontakt ??

BR//Anna

Maila mig på lena.m.wahlberg@outlook.com

Hej @LW - In Blue Accounting 

Tack bästa Lena - då vet vi att @annagolf är i goda händer.

Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @annagolf 

När det gäller differenser som verkar uppstå i samband med överföring från ett annat program eller i ingående balanser behöver man oftast gå igenom företaget mer i detalj i själva programmet för att kunna se vad som faktiskt orsakar avvikelsen.

Eftersom vi i forumet tyvärr inte har möjlighet att titta direkt i din bokföring rekommenderar jag att du kontaktar vår programsupport så att de kan kontrollera om det finns något tekniskt som blivit fel i samband med överföringen eller i beräkningen av ingående balanser. De kan då även se hur saldon har förts över mellan åren i Spiris.

Tänk bara på att supporten kan hjälpa till med hur programmet fungerar och kontrollera om något ser fel ut tekniskt i systemet. Om frågan i stället visar sig bero på hur bokföringen är gjord eller hur saldon behöver rättas behöver en redovisningskonsult titta på helheten i bokföringen.

Så börja med att kontakta supporten och hänvisa till differensen du beskriver så kan de undersöka det närmare.

Välkommen att kontakta oss