Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Mikael Östergren
UTFORSKARE

Mejl betala leverantörsfakturor "Prisändring för tolkade och bokförda leverantörsfakturor"

Hej!

Menar ni att det som inte kostat tidigare, t.ex. att dra och släppa in fakturor, nu ska börja debiteras för?

Om jag är nöjd med hur det är nu och det fungerar bra med dra-och-släpp kan jag behålla den funktionen och slippa betala för varje leverantörsfaktura som bokas?

Hänvisa gärna till var i avtalet med er man ingått där det tydligt säger att ni kan börja ta betalt för redan fungerande funktioner bara för "ni" tycker att de ska bli bättre.

140 SVAR 140

Jag har fått ett svar av Visma i det här forumet att om man gör som jag beskriver, ska ingen debitering ske, för ingen tolkning har skett. Du har ju programmerat en kontering som är kopplad till leverantören i leverantörsregistret. Ingen tolkning har skett, ingen debitering ska ske.

Men det stämmer tyvärr inte. Hade en sån i morse, det var då jag upptäckte att detta startat. Den tolkar ju fakturanummer, datum och förfallodatum ändå - så tolkning sker (=kostnad uppstår) oavsett om det finns bokföringsförslag eller inte.
Jag hade tyvärr missat infon om denna förändring, men nu har jag läst tidigare synpunkter. Horribelt!

Välj hantera manuellt så hjälper Screenshot 2025-09-01 at 16-37-50 Inköp Spiris.pngdet visst, 

Carina Wesenlund-Jonsson
- din personliga redovisningskonsult

Helt oacceptabelt att vi inte kan stänga av funktionen!

Man kan under bilderunderlag välja att bokföra manuellt då kommer ingen information med automatiskt.

Tidsmässigt kanske det kostar mer än 3:50 att göra det helt manuellt förutsatt alla uppgifterna är korrekta. Gjorde precis två fakturor med att välja att bokföra manuellt.

Tips är att ha skapat egna bokföringsförslag för olika konteringsvariationer beroende på vad det är som du väljer i bokföringsförslag så får du lite hjälp.

CarinaWesenlundJonsson_0-1756737780009.png

Carina Wesenlund-Jonsson

Om jag vill ha hjälp, då ber jag om det. Det ska inte vara tvärt om!

? Jag erbjöd ingen hjälp, jag skrev hur man kunde komma förbi den påtvingade kostnaden och tipsade inget annat.

Carina Wesenlund-Jonsson

Förlåt, men det var inte menat som 'svar' till Dig. Utan mer om förslaget att använda bokföringsförslag. Det har ju inte med detta ämne att göra. Jag använder redan bokföringsförslag, och måste ändå klicka 'hantera manuellt'.

Annika
NY MEDLEM

Inget svar - bara en till i klagokören. Jag har precis fått fylla i alla uppgifter i fakturan, alltså inte fått "hjälp" av systemet alls. Ändå kommer jag inte förbi rutan att jag kommer debiteras 3,5! Vad är detta - man kan väl inte ta betalt för en tjänst som man inte utfört! Kommer också byta om detta inte ändras! Upplever att Visma varit bra för oss småföretagare, men det här är helt oacceptabelt!

Jag hittade en work around. Du får registerar fakturan först och sparar/bokför den. Sedan gå in på den igen och då koppla bilden till den så kommer den inte tolkas. Men det är helt sjukt att vi helt plötsligt ska behöva göra dessa extra steg.

Avbryt den påbörjade tolkningen helt, gå ur bildunderlag och gå tillbaka.

Du kan under bilderunderlag välja att bokföra manuellt då kommer ingen information med automatiskt.

Tidsmässigt kanske det kostar mer än 3:50 att göra det helt manuellt förutsatt alla uppgifterna är korrekta. Gjorde precis två fakturor med att välja att bokföra manuellt.

Tips är att ha skapat egna bokföringsförslag för olika konteringsvariationer beroende på vad det är som du väljer i bokföringsförslag så får du lite hjälp.

Screenshot 2025-09-01 at 16-37-50 Inköp Spiris.png

Carina Wesenlund-Jonsson

Jag försökte det men Spiris ville ändå ha betalt när jag försökte bokföra fakturan.

Då har du inte avbrutit tolkningen och börjat om som jag skrev ovan. Du väljer det när du hanterar bildunderlaget under bildunderlagen. Då kostar det inget.

Carina Wesenlund-Jonsson
Backlund
NY MEDLEM

Riktigt dålig och otydlig information gällande detta. Jag bokförde som jag brukar göra, märkte ingen annan skillnad än att jag tydligen nu kommer bli debiterad för varje faktura. Jag har full förståelse att era kunder känner sig lurade. Ni bör åtminstone lägga in ett val där möjligheten finns att stänga av denna funktion permanent istället för vid varje faktura.

RCS123
UTFORSKARE

Hej,

Har plöjt mig igenom hela tråden och kan inte annat än att hålla med i klagosången. Det är tämligen osnyggt att börja debitera för en rutin som fanns med i programmet från början. Vi jobbar själv med mjukvaruutveckling och en modell med månadshyra för våra produkter, det skulle inte falla oss in att ens fundera på att börja ta betalt för någon fundamental funktion som kunder nyttjat under flera år. Istället väljer vi att ta betalt för helt nya funktioner och att kunden då kan välja att fortsätta som tidigare eller pynta lite extra för att kunna ta del av det nya.

Om nu Visma prompt vill ta extra betalt för redan existerande funktioner så skulle en idé kunna vara att ni tog betalt för företagsupplysningarna som helt eller delvis fyller i kundkortet. Borde gå att motivera med att det är en koppling till en extern part som säkert vill ha någon krona per uppslag. Samtidigt tar ni bort kostnaden på 3,50 för att bokföra ett tolkat underlag.

Nu ska jag inte dra upp en massa gammalt, men lite samma vibbar fick jag när ni erbjöd en backup-service, free of charge, för några år sedan. En enkel fil-area där man kunde lägga och dela på gemensamma dokument. Bra om man har verksamheten utspridd i flera städer. Så, en vacker dag låg backup-tjänsten på fakturan!!, helt utan förvarning. Just i detta fall så insåg väl Visma att de hade gått för långt och backade hem, men bara halvvägs. Vi slapp betala om vi deletade alla filerna och slutade nyttja tjänsten. Har dålig koll på om detta renderade i en liknande tråd. 

Under de senaste 4-5 åren har jag sett till att 3 bolag flyttat över till eEkonomi, tyvärr är risken stor att alla 3 bolagen nu väljer att lämna eEkonomi. Och det är inte bara de 3,50 per bokförd tolkning, utan också den årliga prisökningen. Normalt borde den ligger runt inflationen eller kanske strax över men här har Visma tagit i och höjt med betydligt fler %. Lönespecarna var gratis om man inte skulle maila i väg dem men nu kostar de 15 kr/st oavsett. Att periodisera fakturor i EUR var något som skulle funka och en stor anledning till att ett av bolagen bytte till eEkonomi, fungerar inte. Har vid ett 10-tal tillfällen försökt få svar på när funktionen kommer att börja fungera, tydligen inte. Just bristen på feedback när man nu tar sig tid och knappar ner ett förlag eller bugg som behöver fixas. Hade varit intressant att se utvecklarnas lista över de 10 fixar som ligger närmast i tiden. Finns det någon logg över vad som fixats under det senaste året?

Jag stoppar här, väldigt irriterad över avgiften för att bokföra tolkade fakturor. Jo, jag såg mailet angående detta före sommaren men sen kom semestrar och annat, tills idag, då jag till min glädje såg att det inte bara var jag som misströstade.

Tjing!

Patrick