Hej!
Menar ni att det som inte kostat tidigare, t.ex. att dra och släppa in fakturor, nu ska börja debiteras för?
Om jag är nöjd med hur det är nu och det fungerar bra med dra-och-släpp kan jag behålla den funktionen och slippa betala för varje leverantörsfaktura som bokas?
Hänvisa gärna till var i avtalet med er man ingått där det tydligt säger att ni kan börja ta betalt för redan fungerande funktioner bara för "ni" tycker att de ska bli bättre.
Sök på automatisk kontering så får du upp en himla massa mail med protester.
Tyvärr - det fanns fram till månadsskiftet en sådan möjlighet att stänga av tolkningen men den har nu försvunnit! Det hjälpte inte att jag hade gått igenom alla mina kunder och bockar ur tolkningsrutan. Enda möjligheten nu är att för varje faktura välja att bokföra manuellt utan tolkning.
Det är ju ännu värre! Att de tagit bort möjligheten att välja själv utan att gå en lång omväg.
Jag kommer med stor sannolikhet byta. Inte för pengarna, utan för sättet de gör det här på.
Jag hittar inte heller "Använd tolkning" i företagsinställningarna...
Jag har fått ett svar av Visma i det här forumet att om man gör som jag beskriver, ska ingen debitering ske, för ingen tolkning har skett. Du har ju programmerat en kontering som är kopplad till leverantören i leverantörsregistret. Ingen tolkning har skett, ingen debitering ska ske.
Men det stämmer tyvärr inte. Hade en sån i morse, det var då jag upptäckte att detta startat. Den tolkar ju fakturanummer, datum och förfallodatum ändå - så tolkning sker (=kostnad uppstår) oavsett om det finns bokföringsförslag eller inte.
Jag hade tyvärr missat infon om denna förändring, men nu har jag läst tidigare synpunkter. Horribelt!
Välj hantera manuellt så hjälper det visst,
Hej!
Ett förtydligande kring alla frågetecken i tråden kopplat till konteringsmallar.
Konteringsmallarna i sig påverkar inte debiteringen. Det som avgör om det sker en debitering är om du använder den automatiska bokföringshjälpen eller inte. Om du till exempel låter programmet tolka belopp, leverantör eller andra uppgifter på fakturan sker en debitering, även om du samtidigt använder en konteringsmall. Väljer du däremot att enbart arbeta med en konteringsmall, utan att använda den automatiska bokföringshjälpen, sker ingen debitering.
Den automatiska bokföringshjälpen innefattar att programmet ger bokföringsförslag, fyller i fakturauppgifter och avläsning eller skapande av leverantör. Använder du något av detta blir du debiterad, oavsett om du arbetar med konteringsmallar eller inte. För att inte använda den automatiska bokföringshjälpen, behöver du välja ”Manuellt utan bokföringshjälp” på underlaget som du ska hantera.
/Hilda
Helt oacceptabelt att vi inte kan stänga av funktionen!
Man kan under bilderunderlag välja att bokföra manuellt då kommer ingen information med automatiskt.
Tidsmässigt kanske det kostar mer än 3:50 att göra det helt manuellt förutsatt alla uppgifterna är korrekta. Gjorde precis två fakturor med att välja att bokföra manuellt.
Tips är att ha skapat egna bokföringsförslag för olika konteringsvariationer beroende på vad det är som du väljer i bokföringsförslag så får du lite hjälp.
Om jag vill ha hjälp, då ber jag om det. Det ska inte vara tvärt om!
? Jag erbjöd ingen hjälp, jag skrev hur man kunde komma förbi den påtvingade kostnaden och tipsade inget annat.
Förlåt, men det var inte menat som 'svar' till Dig. Utan mer om förslaget att använda bokföringsförslag. Det har ju inte med detta ämne att göra. Jag använder redan bokföringsförslag, och måste ändå klicka 'hantera manuellt'.
Hejsan Gottskär!
Jag använder din text här och försöker bena ut saker:
Från den 1 september 2025 tillkommer en kostnad på 3,50 kr när en leverantörsfaktura bokförs med hjälp av tolkning.
Notering: Vilka fakturor blir tolkade? Jag trodde först att alla leverantörsfakturor skulle få påslag på 3:50. Så är det inte. Jag har fått svar av Visma/Spiris att e-fakturor redan är tolkade som de är och behöver inte belastas med tolkningskostnad. 3:50 har för övrigt e-fakturor kostat sedan de kom på marknaden.
PDF-fakturor är jag inte absolut säker på ifall de undgår tolkningskostnaden när de postas till systemet. Då är frågan vilka som belastas med kostnaden 3:50? Enbart skickade pappersfakturor till InExchangeadressen? Men dessa skannas ju in och lär bli PDF:er där de också. Är det kostnadsskillnad på PDF:erna och inskannade pappersfakturor (för bägge hanteras ju av InExchange), eller pratar vi om olika saker? När jag snackar PDF:er till systemet och inskannade pappersfakturor, talar jag fortfarande om tjänsten från InExchange inte att man har en skanner hemma och kopplar den till datorn e dyl.
Förändringen gäller alltså bara leverantörsfakturor och påverkar inte kvitton eller övriga dokument.
Kvitton... mardröm... de är gratis... OK...
Du debiteras först när du bokför en leverantörsfaktura med tolkad information. Det betyder att du kan ladda upp flera leverantörsfakturor utan kostnad och endast blir debiterad när fakturaunderlaget faktiskt bokförs.
Notering: Så om man manuellt reggar en PDF-faktura man har i mailen och använder egna "Bokföringsförslag" - vilka tyvärr enbart verkar finnas i eEkonomi Pro - så undkommer man debitering om man efter reggningen drar fakturan till programvaran. Eller?
Själva meningen att det är gratis att ladda upp fakturor men att det kostar när man bokfört fakturan är intressant text.... (eller så har jag kommit till läget "läst men ej förstått".
Hittade denna text lite längre ner i tråden. En förklaring av Visma på det jag undrade över och har strukit här ovan:
När du hanterar en leverantörsfaktura har du nu två val:
eller
Hantering av kvitton och övriga underlag påverkas inte, även om det sker viss tolkning på kvitton också.
Mvh Lena
Inget svar - bara en till i klagokören. Jag har precis fått fylla i alla uppgifter i fakturan, alltså inte fått "hjälp" av systemet alls. Ändå kommer jag inte förbi rutan att jag kommer debiteras 3,5! Vad är detta - man kan väl inte ta betalt för en tjänst som man inte utfört! Kommer också byta om detta inte ändras! Upplever att Visma varit bra för oss småföretagare, men det här är helt oacceptabelt!
Jag hittade en work around. Du får registerar fakturan först och sparar/bokför den. Sedan gå in på den igen och då koppla bilden till den så kommer den inte tolkas. Men det är helt sjukt att vi helt plötsligt ska behöva göra dessa extra steg.
Avbryt den påbörjade tolkningen helt, gå ur bildunderlag och gå tillbaka.
Du kan under bilderunderlag välja att bokföra manuellt då kommer ingen information med automatiskt.
Tidsmässigt kanske det kostar mer än 3:50 att göra det helt manuellt förutsatt alla uppgifterna är korrekta. Gjorde precis två fakturor med att välja att bokföra manuellt.
Tips är att ha skapat egna bokföringsförslag för olika konteringsvariationer beroende på vad det är som du väljer i bokföringsförslag så får du lite hjälp.
Jag försökte det men Spiris ville ändå ha betalt när jag försökte bokföra fakturan.
Då har du inte avbrutit tolkningen och börjat om som jag skrev ovan. Du väljer det när du hanterar bildunderlaget under bildunderlagen. Då kostar det inget.
Hej @FastRunner
Precis som @Carina Wesenlund-Jonsson svarat i tråden så sker ingen debitering när du väljer att bokföra ett underlag med alternativet "Manuellt utan bokföringshjälp", i och med att den automatiska bokföringshjälpen inte används. Det gäller även om man kopplar ett underlag i efterhand till något som redan är bokfört.
/Hilda
Riktigt dålig och otydlig information gällande detta. Jag bokförde som jag brukar göra, märkte ingen annan skillnad än att jag tydligen nu kommer bli debiterad för varje faktura. Jag har full förståelse att era kunder känner sig lurade. Ni bör åtminstone lägga in ett val där möjligheten finns att stänga av denna funktion permanent istället för vid varje faktura.
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.