Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Mikael Östergren
UTFORSKARE

Mejl betala leverantörsfakturor "Prisändring för tolkade och bokförda leverantörsfakturor"

Hej!

 

Menar ni att det som inte kostat tidigare, t.ex. att dra och släppa in fakturor, nu ska börja debiteras för?

 

Om jag är nöjd med hur det är nu och det fungerar bra med dra-och-släpp kan jag behålla den funktionen och slippa betala för varje leverantörsfaktura som bokas?

 

Hänvisa gärna till var i avtalet med er man ingått där det tydligt säger att ni kan börja ta betalt för redan fungerande funktioner bara för "ni" tycker att de ska bli bättre.

 

273 SVAR 273
Digital F AB
NY MEDLEM

Så även om jag fyller i allt själv och sen kopplar en fil så blir jag debiterad? Har slutat koppla filerna nu helt.
Det här är ett uruselt sätt att försöka dra åt sig mer pengar.

 

Om företaget slutar få in leverantörsfakturor men får en 3.50:- faktura från spiris som tolkas, så kommer det en ny varje månad? 
Tolkningsavgift på tolkningsavgiftsfakturan om och om igen? 

Nej, det är när du använder hantera i bildunderlag, väljer du manuell hantering i bildunderlag så får du fylla i alla uppgifter själv och har ett kopplat underlag också.

E-fakturor är annars det smidigaste sättet att jobba, det sparar tiden det annars kostar med helmanuell hantering. 

 


Carina Wesenlund-Jonsson
- din personliga auktoriserade redovisningskonsult

Hej,

 

Säker?

Jag slänger alltid in pdf'en rakt i i gränssnittet.

Även om jag manuellt skrivit in allt och sedan slänger in filen så arbetar programmet och läser av filen.

 

Enligt infomail i dag så kostar det från september 3,50 när man:

  • tar emot e-fakturor (som vi rekommenderar)
  • fotar dina leverantörsfakturor via scannerappen
  • skickar in leverantörsfakturan via mejladressen i scannerappen
  • drag and drop eller laddar upp en leverantörsfaktura direkt i gränssnittet
  • använder den unika e-postadressen för att mejla in leverantörsfakturor.

Du kan ju prova själv att göra en helt manuell hantering av en leverantörsfaktura.

 


Carina Wesenlund-Jonsson
- din personliga auktoriserade redovisningskonsult

"Även om jag manuellt skrivit in allt och sedan slänger in filen så arbetar programmet och läser av filen."

Som jag 
förstår det som sägs från Spiris så, och utan att tagit del av det utskick som det hänvisas till:

Ja, det är korrekt, alla bildunderlag som klassas av systemet som leverantörsfakturor tolkas alltid - oavsett hur de kommit in i systemet.

 

(Okej, rent tekniskt har e-fakturor redan informationen som en eventuell tolkning genererar.)

Men det är inte tolkningen, själva tolkandet som händelse, som Spiris tar betalt för. Spiris tar betalt om du bokför en verifikation där du har du använt dig av den information som tolkningen har skapat. Så man kan gladeligen skapa ett verifikationsutkast som har använt sig av den information som tolkningen har skapat. Att använda denna information som tolkningen har skapat för att få vissa fält ifyllda automatiskt kallar Spiris för bokföringshjälpen.  Du skall i det läget fortfarande inte debiteras. Debiteringen uppstår det ögonblick du trycker på Bokför.

Så, tolkningen kostar inget. Att initiera bokföringshjälpen genom att skapa ett verifikationsutkast av en tolkad leverantörsfaktura kostar inte heller någonting.  Men verkställer/bekräftar du bokföringshjälpen genom att trycka på Bokför - då betalar du. 

Sidonot: e-faktura har väl alltid kostat pengar? Det är en helt annan teknik än bildtolkning eftersom den innebär att fakturainformationen skickas i dataform redan från början. 

 


Bortsett från diskussionen om börja ta betalt för något som vi kunder upplevt som en självklar del av grundavgiften, och bortsett från hur det är implementerad i användargäsnsnittet (jag har, föga förvånande, åsikter :-)) - så kanske man kan se alla frågor kring detta som ett tecken på hur otydlig man har varit från Spiris sida  i kommunikationen kring det hela.



Med reservation för att jag missförstått informationen från Spiris eller om det finns buggar/fel i systemet.

Med vänlig hälsning,
Den glada bokföringsamatören.

Det enda jag egentligen har en väldigt ilsken åsikt över är att det vårt jobb där vi lagt in leverantörsfakturor och som tränat upp deras tolkningsmotor samt att något som faktiskt varit en del av erbjudandet i att skaffa då Vismma eEkonomis olika lösningar. Det är en helt annat sak om Spiris hade sagt att nu måste ni använda er av efakturor som kostar 3:50 och då tolkas, det i sig är en annan lösning. Det vi användare jobbat med och haft som arbetssätt och lärt upp blir helt galet att helt plötsligt lägga upp det som att det vore något nytt.

Dessutom tolkar den också en hel del fel/mindre rätt och man/jag får manuellt fylla i en hel del uppgifter men får ändå betala hela tolkningsavgiften, mycket tokigt.

 


Carina Wesenlund-Jonsson
- din personliga auktoriserade redovisningskonsult

Nu har jag själv använt Autoinvoice i många år så kan inte bedöma hur bra den "inbyggda" tolkningen varit eller är i detta nu. 
Men, ja, skall man ta betalt för en funktion som bygger på tolkning så skall det väl till att tolkningen blir rätt. Vilket den inte tycks vara av de inlägg jag sett här på forumet? Eller?

Jag kan tänka mig det är just risken för brister i tolkningen som Spiris inte (ännu?) tar betalt vid tolkningstillfället utan först om användaren använder den information tolkningen gett till användaren.  Teoretiskt kan man falla tillbaka på att blir inte tolkningen tillräckligt bra så kan användaren "backa ur" och göra en manuell bokföring. Och det är här jag tycker det hela faller isär rent UI/UX-mässigt. Det blir ryckigt för mig som användare om jag skall gör olika ibland. För att inte tala om att ha en knapp som samtidigt är en flervals-funktion. Och det faktum att..... nä, nu skal jag logga ut tror jag. 🙂 Trevlig helg.

Ha pdf i bildunderlag och välj manuell bokföring

 


Carina Wesenlund-Jonsson
- din personliga auktoriserade redovisningskonsult
Jacob Behrens
MEDLEM

Systemet klarar heller inte av att läsa Naturvårdsverkets fakturor. Och eftersom det inte finns någon på VISMA/Spiris som tänkt ut att deras kunder kan behöva KOPIERA texten i en inläst PDF så måste man öppna fakturan i extern PDF-läsare och kopiera OCR-numret. Istället har man låst detta och omöjliggjort kopiering. Smart, speciellt när man ska ta ut en avgift för att den nu ska läsas in automatiskt vilket varit en självklar fördel med programmet innan...

Vad är nästa avgiftspost? ta betalt per Artikel man lägger in? Återgå till som det var innan och avskaffa inläsningsavgiften.

JonatanH
MEDLEM

 

Jag fattade detta redan var det barkade hän när de skickade ut meddelandet "Nytt sätt att ta emot fakturor". En mindre men liknande tråd skapades då, som nu är borttagen. Så här skrev jag då:

 

"Hej, jättebra att ni förbättrar denna typen av flöden! I dag använder jag mailadressen som man kan skapa i Visma Scanner för att automatiskt skicka vidare godkända fakturor in i Visma. För att slippa öppna appen har jag aktiverat funktionen som skickar vidare fakturorna direkt. Av någon anledning försvinner då tolkningen så jag måste fylla i manuellt. Så detta är en funktion jag vill använda. Det jag reagerar på här är prissättningen. Varför skall den nya funktionen kosta pengar när man redan betalar en månadsavgift för själva modulen? Ur ett användarperspektiv så kan man argumentera för att det bara är en förbättring av befintlig funktionalitet och inte en "nyhet". Det finns ju redan idag bara det att man måste gå via Visma Scanner-appen som brygga. Det känns som att varje ny funktion ni lägger till kostar extra. Det borde ingå mer i den månadsavgift som man betalar. Så antingen tar ni bort den fasta avgiften helt och bara tar betalt per användning eller så höjer ni månadsavgiften och tar bort de flesta extra avgifterna."

 

Om ni vill få en inblick i var Visma vill så kan ni kolla på deras produkt Tripletex (https://www.tripletex.no/transaksjonspriser/) . Här tar de också extra betalt per modul och per transaktion. Alla underlag som kommer in kostar 4 kr, oavsett hur de kommer in i systemet. Sen kostar det 4 kr till att göra själva betalningen. Den sjukaste användarupplevelsen av denna prismodellen är när man får betala för att betala och bokföra fakturan som Visma/Tripletex skickat för att man betalat och fakturerat Visma/Tripletex...

 

Jag tror att enda möjligheten att på sikt komma undan dessa kostnader är att ändra sitt flöde och lagra underlagen separat. Sen som företagare så får man ju göra en avvägning med vad man skall lägga tiden på. Ett komplett och smart bokföringssystem som sparar tid kan göra att du kan koncentrera dig på din kärnverksamhet. För de som driver verksamheter med många transaktioner så kan jag rekommendera boken "Tradingkungarna: svenskarna som erövrade Wall Street". De lyckades genom att hela tiden få ner kostnaderna per transaktion. De gånger de var tvugna att gå till någon storbank för att växla pengar kallade de det för att bli "f_u-ckad i spreaden", på grund av stora marginaler mellan valutornas köp- och säljkurser.

 

Här kommer ett förbättringsförslag till produkten Visma eEkonomi/Spiris:

 

Som kontraktsägare
vill jag kunna slå på/stänga av funktionen för automatisk bokföringshjälp
så att jag inte blir debiterad extra per bokfört underlag och affärstransaktion

Danneake
UTFORSKARE

Verkar inte som Spiris är intresserade ha lyssna på sina kunder, vilket gör att jag inte rekommenderar mina kunder att välja Spiris.

Så nu har jag hjälpt 2 st nystartade firmor att välja Fortnox 👍

Dom var väldigt kundbemötande och trevliga, så det lutar nog åt att vi får flytta våra företag dit också 🙌

*Keep up the good work Spiris👎*

MåVälnu
UTFORSKARE

Lägg ut på sociala medier. Förstår det som att de tar bort denna tråd när det passar dom

MåVälnu
UTFORSKARE

Då Spiris står fast vid att de gjort detta juridiskt rätt?? Trots att det står att det är villkorat.... Föreslås att ni alla lägger ut på sociala medier istället. Här svara de inte och tar bort tråden när det passar dem. Har någon förslag på annat bokföringsprogram får ni gärna skriva och berätta vad ni valt istället. Dags att byta snart..

Tegheim83
UTFORSKARE

Är det inte smått fantastiskt att detta är den mest omskrivna tråden i forumets historia, men nära noll respons från Visma trots att vi vet att de läser forumet.
Det talar en hel del för hur de ser på sina kunder.
Jag är snart beredd att betala extra, för att byta system.

De svarar på mail…efter ett tag. Vilket system tänker du välja? Tänker byta jag oxå,

Utan att ha gjort nån större efterforskning, så lutar det åt Fortnox då många andra rekommenderat dem.
Ska starta ytterligare ett bolag inom kort är planen, och då flyttar jag detta och det nya.

Jag tittar på Speedledger...de har inte några "dolda avgifter"....

Och de har dolt den från huvudlistan i forumet.

ONEBIZ
UTFORSKARE

För redovisningsbyråer ser det ju inte så bra ut när kunderna blir fakturerade för automatisk bokföringshjälp, när vi gör samma jobb som vi gjort tidigare. Det kan skapa misstro gentemot oss som ska leverera bokföringstjänster. Det kan ju få våra kunder att tro att vi tar betalt för något som sker helt automatiskt, när den påtvingade tjänsten från Visma/Spiris istället försvårar arbetet.

Håller helt med dig, helt galet att det dessutom står så.

 


Carina Wesenlund-Jonsson
- din personliga auktoriserade redovisningskonsult

Ja, det ser verkligen inte bra ut! JAG får skämmas pga. Visma! Pinsamt.

 

15093144.png