Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 
Det är semestertider i forumet - Vill du ha snabb hjälp?
Ring oss, vi hjälper dig gärna!
RESTORED
MEDLEM

SPIRIS/eEkonomi-appen en halvmesyr med buggar

Jag förstår inte hur svårt det kan vara att bygga en app som tar med funktionaliteten som finns i systemets webbgränssnitt. Appen blir inget alternativ när man tvingas till webbgränssnittet för att fylla i fält som saknas. 

Sen är det oerhört frustrerande att inte kunna växla mellan Visma-appen och andra appar i mobilen (iPhone) utan att Spiris app ska "refresha" sig och kasta bort allt man har skrivit sedan man senast sparade arbetet.

Jag använder offert och order-tillägget. Det är en halvfärdig tjänst som Spiris tillhandahåller. Man kan exempelvis inte skapa offertmallar, utan måste skapa varje offert helt från grunden med textblock och artiklar. Ett typiskt exempel på att ingen hos Visma själva använder funktionen i vardagen. När jag växlar mellan appen och iOS-appen Anteckningar för att kopiera in färdiga texter som en mall skulle kunna innehålla, så nollställer sig ibland allt jag skrivit när jag växlar tillbaka till Spiris-appen. Det finns överhuvudtaget ingen anledning eller något behov för appen att göra en sådan refresh och nollställning av innehållet. En workaround är att spara det dokument man arbetar med innan man lämnar det men då stängs dokumentet som ett utkast och måste öppnas igen. Bristen på mallar har gjort att jag har hittat en workaround genom att skapa ett antal färdigskrivna offertutkast. Jag öppnar då ett sådant utkast och väljer att skapa en kopia. Där borde jag kunna välja ett kundnamn för kopian men vilket namn jag än väljer så hoppar namnet tillbaka till det namn den tidigare har som utkast. För att komma runt den buggen måste jag först spara kopian som nytt utkast. Sedan kan jag öppna det och lägga in rätt kundnamn. Givetvis måste jag spara som utkast direkt, annars kommer dokumentet i nästa "refresh" att tappa kundnamnet tillsammans med allt annat man lagt till. 

Det går inte att byta ordning på tillagda fält, varför man måste spara arbetet och gå in i webbgränssnittet för att kunna göra den justeringen. Visst har det kommit till många saknade funktioner i appen men det räcker inte. Hur svårt kan det vara att använda webbgränssnittet som mall och bocka av att fält efter fält och funktion efter funktion även hamnar i appen? Vad krävs för att få appen att bli ett hjälpmedel som inte gör att man vill kasta mobilen i marken? Jag inser nu efter ett par års påfrestat tålamod att det kanske inte blir bättre än såhär och att det kanske är ett annat offert- och ordersystem som är lösningen. Vilka system har ni erfarenhet av som fungerar bra med Vismas fakturering och stödjer en normal säljprocess som förenklas med användande av mallar?

6 SVAR 6
Khedron Wilk
CHAMPION

Och jag tycker att jag går hårt åt Spris ibland... 🙂
Vet inte om mina åsikter tillför något men det har ju inte hindrat mig förut (fråga alla jag pratat med hos Spiris... 😇) so here we go...

Man kan väl konstaterat att Bokföring & Fakturering (eEkonomi) aldrig haft en bra mobil lösning. Tidvis har det varit olika former av problem t.o..m på surfplatta.
Själv jobbar jag i princip inte i mobil-appen just pga brist på funktionalitet. Men dröm vore om jag kunde lite i förbifarten dra upp min mobil ur fickan och bara riva av utestående bokföring. Några minuter här, några minuter där och så helt plötsligt kan man skippa det längre passet vid datorn. För att inte tala om man kunde hålla allt uppdaterat innan men ens lämnat kund....

Har själv inte arbetat med offert/order men låter ju lite oroväckande att appen inte klarar av att hålla reda på inskriven text. Generellt sett så måste man som iOS-utvecklare kallt räkna med att ens applikation kan "slås ihjäl" av systemet i princip när som helst. iOS har traditionellt sett varit hyfsat aggressiv i resurshantering och stänger applikationer i bakgrunden till höger och vänster om det behövs t.ex. mer minne. MEN... applikationer får förvarning från systemet om att de kommer stängas. Man har x millisekunder på sig att spara undan pågående arbete/buffertar. Det är 100% utvecklarens ansvar att se till att applikationen löpande håller reda på var i appen användaren är och vad status är. Låter lite märkligt att Spiris-appen inte fixar detta. 

Ordning på fält: medhåll på den åsikten. Känns ju som något som borde finnas om man vill tillhandahålla en modern app.

Jo, även jag har ringt och mejlat Visma/Spiris ett antal gånger men känner inte att det hjälper. Den generella uppmaningen är att skriva i forumet och att skicka in förslag på förbättringar. Ett problem är att ViSp verkar styras av hur många som rapporterar fel och inte av att fel och brister rapporteras. Om man tar ett område som exempelvis Vinstmarginalbeskattning (VMB) som alla handlare av begagnade varor brottas med, är det inget som eEkonomi har stöd för. Det går t.ex. inte att skicka en faktura för VMB-varor. I ViSps forum finns inlägg från 2016 där ViSp tackar och ska ta synpunkterna med sig. Det är NIO år sedan och inget händer. Men tillbaka till appen. Där förstår jag inte hur företaget resonerar eller om det är sommarpraktikanter som genomför utveklingen av appen. Hur svårt kan det vara att checka av fält efter fält så att de kommer med i appen? I Kundregistret hos eEkonomi finns  ett fält som heter "Kundgrupper". Vad är det som får ViSp att utgå ifrån att det fältet enbart behövs i webbgränssnittet oh inte när man lägger upp en kund i mobilappen. Varje gång jag registrerar en kund i appen påminns jag om ViSps oförmåga att göra rätt från början och tröghet i att rätta till överhuvudtaget. Efter några hundra kundregistreringar som man även måste gå in separat i webgränssninttet för att komplettera blir man trött på riktigt på eEkonomi. 

Det känns inte som om ViSp förstår vad ett systemstöd är och varför det finns, utöver att dra in licensintäkter till dem själva. Det här med att appen inte behåller informationen utan refeshar sig då och då kan väl inte kräva examen i raketfysik och en resa till Mars för att upptäcka? Sådant ska upptäckas och åtgärdas i betatest, men känns inte som om det sker. Jag börjar känna det oundvikliga i att lyfta vissa funktioner bort från eEkonomi och hitta systemstöd som är utvecklat för att fungera som fullvärdigt stöd vid kundbesök, marknader etc. 

Tack för att du delar med dig så utförligt av dina erfarenheter – både när det gäller appen i stort och offert/order-funktionerna specifikt. Jag ser frustrationen och kan inte annat än att hålla med. Dina exempel gör det också väldigt tydligt för oss hur det faktiskt blir när man jobbar i appen, så jag tar tacksamt med mig allt du beskrivit och skickar vidare internt.

Angående VMB och liknande önskemål – alla förslag som kommer in hamnar på en priolista hos oss. Där tittar vi på hur många som efterfrågar funktionen och hur många som skulle gynnas av den. Vi går igenom och överväger varenda förslag. Vi har extremt många kunder och även om vi önskade att vi kunde bygga precis allt som önskas, så måste vi välja. När ett önskemål, som VMB, har legat sedan 2016 utan att bli av, så är det ofta för att det inte varit tillräckligt många som efterfrågat det hittills. Jag vet att det kan vara frustrerande att höra, men jag vill ändå vara transparent med hur det funkar. Hur det blir framåt vågar jag inte lova, men jag ser till att din input finns med.

Det du skriver om t.ex. refresh-beteendet i appen och saknade fält är också superbra feedback, och jag håller helt med om att det inte ska behöva funka på det sättet. Jag för det vidare till våra utvecklare så de kan kika på både buggar och funktionalitet som saknas.

Och Khedron – Jo det är extremt tacksamt att du också lägger ner tid och framför dina förslag. Tråkigt att höra att du inte använder mobilappen av den anledningen. Det måste vi ju försöka ändra på! Drömscaneriot som du beskriver är precis så som vi vill att det ska vara. Jag tar med även dina synpunkter. 

Stort tack igen för att ni delar med er – det är precis såna här beskrivningar som hjälper oss att se hur vi kan göra det bättre.

Jag önskar er en härlig vecka! 
/Ebba

Fast lite måste jag nog försvara Spiris här... 🙂 Är väl ändå rätt naturligt om de skulle använda sig av hur många som rapporterar fel och brister? Om en viss brist får 100 klagomål och en annan får 3 klagomål så känns det rätt givet att man lägger krut på det första. Naturligtvis med hänsyn till omfattning/räckvidd av felet/problemet/bristen. Med det sagt så är jag ständigt frustrerad över när det tar tid att få "mina" önskemål/åsikter implementerade. Men faktum är att saker man anmärkt på verkar komma på plats. Till slut. Tar lite långt tid bara... 

Balansen är väl också som kund att man tidvis är väldigt frustrerad på Spiris som leverantör och den leverantörens brister men samtidigt uppskatta medarbetarna, som alla alltid varit väldigt trevliga. "Personality goes a long way..." 🙂 

Att en person kontaktar en kundtjänst innebär inte att det enbart är en (1) person som har ett problem med produkten. När jag arbetade inom konsumentområdet vid hälso- och sjukvårdsindustrin räknade man med att en reklamation motsvarade 1500 missnöjda kunder. Kan även relatera till liknande resonemang från andra branscher. Det är enbart ett fåtal som tar sig tiden och besväret att formulera ett formellt klagomål. Under mina år som användare av Vismas produkter har jag bara fått positivt bemötande hos kundtjänst och andra av företagets medarbetare. Det är sannolikt det övervägande skälet till att jag är kvar som kund. Men tyvärr betalar inte trevligheten mat, husrum, kläder och företagets räkningar. För det behövs fungerande stödsystem och efter en lång tid av problem som inte löser sig byter man till en annan systemleverantör. 

Ebba Arvén
COMMUNITY MANAGER

Tack båda två för era ord – det betyder mycket att ni lyfter både det positiva om vår kundtjänst och samtidigt är tydliga med vad som inte fungerar. Jag håller med om att bra bemötande i sig inte alltid räcker. Vi har pratat om det här internt nu och jag hoppas verkligen att vi kan förbättra detta framöver! 

/Ebba