Jo, i Visma Skatt Proffs 2025.2 är ju gränsen för när man måste räkna negativ räntefördelning justerad till det som gäller från och med räkenskapsår som börjar 20250101, d.v.s höjt till 500 000 kr från 50 000 kr. Men om man kollar i hjälpen till programmet så står det fortfarande 50 000 kr....
Blev rätt förvirrad när jag märkte att programmet inte räknade negativ räntefördelning, kollade hjälpen och den sa 50 000 kr... ända tills jag kom ihåg att det var en info om det och kollade upp det... Så bra om hjälpen kan fixas...
och irriterande att jag som inte kan välja rätt etikett till det här inlägget... Det här gäller då alltså inte Skatt & Bokslut.... ju!
Hej @AccountantfromHell_singland
Det vore fint om du ville förtydliga exakt var det är fel i den skrivna hjälpen så ska vi skapa ett ärende och se över det. Tack!
/Tinna
I hjälpen på hemsidan så står det så här om negativ räntefördelning:
När ett negativt kapitalunderlag överstiger 50 000 kr multipliceras kapitalunderlaget med ett procenttal. Talet motsvaras av statslåneräntan vid utgången av november året före beskattningsåret plus en procentenhet. Resultatet blir ett negativt fördelningsbelopp.
Så här säger skatteverket idag:
För beskattningsår som börjar 1 januari 2025 eller senare ska du beräkna negativ räntefördelning om kapitalunderlaget, vid det förra räkenskapsårets slut (vanligen den 31 december) är negativt med mer än 500 000 kronor.
Programmet räknar rätt...d.v.s struntar i att fördelningsunderlaget är högre än 50 000 kr men hjälpen är fel....
Tack @AccountantfromHell_singland
Jag tar detta vidare och om det är fel i hjälpen ska vi självklart rätta till det.
Ha en fin eftermiddag!
Hej @AccountantfromHell_singland
Nu fick jag info från kollegorna om att du som har helt rätt och vi kommer rätta till felaktigheterna i den skrivna hjälpen.
Tack för att du sa till. 🌟
Hej igen... En helt annan fråga men det gäller fortfarande deklaration. Jag använder ju Visma Skatt Proffs och i deklarationerna för 2025 så finns det nu ett skatteavdrag som bygger på investeringssparkonto, kapitalförsäkring och nåt som kallas PEPP-produkt. Hur som helst så sitter jag här med en deklaration där kunden har en kapitalförsäkring på 246 784 kr. Det ger då ett avdrag under kapital om 4 440 kr som ger en lägre kapitalskatt... Men jag kan inte se att det finns något ställer i programmet för att fylla i den uppgiften? Ringde supporten men en väntetid på mellan 30 minuter och en timma fick mig att ge upp och jag prövar så här istället....
Och bara för att jag skrev det här så hittade jag det så klart... Längst ner på sidan om utgiftsräntor.. hade nog tänkt att skattereduktioner var med logiskt... Nåja... nu funkar det....
Over and out!
Copyright 2026 Visma Spiris AB. All rights reserved.