Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Stefan R1
MEDLEM

Avvikande datum - fel vid momsredovisning

När momsredovisningen ska göras får jag meddelande om att ett fel behöver rättas pga avvikande datum.

Det gäller en faktura med fakturadatum 241230 och med ffd 250129. Fakturan betaldes 250121.
Hur löser jag detta? 

Skärmbild 2026-01-24 161942.pngSkärmbild 2026-01-24 154402.png

18 SVAR 18

Jag tror fakturan matats in med felnårtal, 2024 i st f 2035. Då hamnar du utanför momsrerovisningsperioden.

Mvh, Lena

Fakturan lades in som det stod på den... med fakturadag 241230 och ffd 250129. Skulle jag gjort annorlunda?

Jag vet inte... 

Matade du in denna faktura i december 2024 för lite drygt ett år sedan? I så fall, borde den hängt med momsredovisningen för december 2024 och skulle inte ha genererat ett felmeddelande som detta.

Fick du in fakturan för ett år sedan men inte bokat in den förrän nu? I så fall får du boka in fakturan per december -25 istället före momskörningen.

Mvh Lena

Stefan R1
MEDLEM

Jag la in fakturan i systemet i början av året, ser ut att ha varit 2/2. Den har då lästs in med faktureringsdag 241230 och med ffd 250129. Den är matchad med betalningen på kontot och bokförd per 250121. Det är därför jag inte begriper varför den dyker upp som avvikande i momsredovisningen. Den hade ffd i år och är betald och bokförd i år.

Kan jag bara bortse från avvikelsen nu när jag kontrollerat den?

Något är  fel, därför får du ett felmeddelande.

Om du har lagt in fakturan per 241230 och får meddelande när du kör momsen per december 2025 om avvikande momsperiod, ser det ut som om du har lagt in fakturan efter det att momsen per 241231 skapades. Då blir det fel, för jag tror inte att programmet tar med sig icke bokade  leverantörsfakturor om inte kommit med i tidigare momskörningar. Men, jag kan ha fel. 

Mvh Lena

Stefan R1
MEDLEM

Ja, inte vet jag... det är därför jag ställer frågan här... 

Men jag kanske måste ringa supporten istället. Kruxet är att de hade 1-2 timmars kötid när jag ringde dit... 😱

Jag har tyvärr inte tillgång till din bokföring. Det betyde att jag inte kan veta när du bokförde denna faktura. Det är något som du måste hjälpa mig med, ifall vi ska lösa det här problemet du och jag.

Gå till Bokföring -> Kontoanalys -> Huvudbok

Bokföringsdatum: 240101 - 241231

1. Titta först på konto 2440. Finns fakturan i listan under år 2024 (förmodligen längst ner)?
  2. Om ja, titta sedan på konto 2641. Ser du ifall du har bokat momsredovisningen och om fakturan syns här också?
  3. Den sista december - ifall du gjort momsredovisningen - ska konto 2641 vara noll, är 2641 noll 31/12 -24?

LWInBlueAccounting_0-1769442552636.png

Mvh Lena

Stefan R1
MEDLEM

Tack!

a.  Ja, den finns längst ner
b.  Ja, den finns med, men beloppet ligger som utgående saldo. Det var alltså inte med i momsredovisningen ifjol

c. Beloppet ligger som utgående saldo per 241231

Då blir det med automatik det felmeddelandet du fått. Momsredoivsningen måste vara det sista du gör en månad i bokföringen. Här kom en faktura in efter och då kom inte momsen dig tillgodo som den skulle, tyvärr. 

Kan du fortfarande göra manuella bokningar i år 2024? Ibland kan man få en varning, men man kan ta sig förbi det hela om man har hoppat över att låsa året och om man är envis och har tur...

Mvh Lena

Stefan R1
MEDLEM

Tror inte jag kan göra något med 2024 längre.  Men jag kan ju prova. 

Hur gör jag? 🙂

Du kan gå in här och välja år 2024 och ta bort eventuell bock i rutan lås bokföringsår:

LWInBlueAccounting_0-1769444860740.png

Har du ingen bock där, kanske du kan bokföra ändå, men fråga är har du ett aktiebolag med årsredovisning eller har du en enskild firma?

Mvh Lena

Stefan R1
MEDLEM

Jag har enskild firma

Jag har funderat på det här i flera timmar nu och Det riktiga är ju att göra om momsredovisningen för  2024. Men, det blir ju besvärligt på olika vis, riva upp deklarationer och annat. Det här är ju egentligen fel, men det enklaste är ifall du kan göra en kreditnota på denna faktura per 2024-12-31 och sedan mata in fakturan igen i december 2025. Skulle det inte fungera, hör av dig igen, så försöker jag hitta en annan lösning på problemet.

Mvh Lena

Stefan R1
MEDLEM

Jag provar göra det. Men hur gör jag rent praktiskt? Jag har aldrig gjort det tidigare....

Stefan R1
MEDLEM

Så här svarar AI-assistenten...  
Funderar på om jag, eftersom den är betald, måste ångra betalningen, och sen matcha betalningstransaktionen mot nyinlagda fakturan?

StefanR1_0-1769448165217.png

@Stefan R1  skrev:

Så här svarar AI-assistenten...  
Funderar på om jag, eftersom den är betald, måste ångra betalningen, och sen matcha betalningstransaktionen mot nyinlagda fakturan?

StefanR1_0-1769448165217.png

Nej, det behöver du inte. Kvitta kreditnotan 2024 med nya fakturan 2025 och låta betalningen ligga mot fakturan 2024. Resultatet blir detsamma bokföringsmässigt i alla fall.

Mvh, Lena

Stefan R1
MEDLEM

Tusen tack! 

Så, om jag gör som AI och du föreslår... kommer då den ursprungliga fakturan att sluta krångla vid momsredovisningen? 
Förstår systemet att det är den jag gör en kredit på, trots att jag kvittar den mot den nyinlagda?

(Säkert jättedum fråga, men jag vill ogärna ställa till det ytterligare för mig.)🙈

Inga frågor är dumma frågor!

Du hade en faktura utanför momsen 2024 och den ligger och irriterar programmet. När du gör en kreditnota på samma datum, kommer dessa konton att ta ut varandra så det blir plus/minus noll i december 2024. Det bör bli rätt för programmet kommer inte känna av att det finns en leverantörsskuld kvar, kommer inte känna att det varken finns moms att lägga i en momsredovisning eller en kostnad att ta hand om. Det blir en total spegelvändning och det ska gå. 

Sedan gör du en ny leverantörsfaktura per januari 2025 som är identisk med den felbokade per 2024 och kvittar decembers kreditnota med den. 

I det här läget när vi talar om momsredovisningen, spelar det ingen roll vilken faktura en kreditnota tillhör, så jag är övertygad om att momsredovisningen kommer hålla sig i skinnet efter det här. Att kvitta en kreditnota från ett år och kvitta mot en faktura ett annat år är inga problem för i det här fallet så bryr sig inte programmet om vilket år eller vilken månad faktura/kredit är bokade. Skulle det mot förmodan krånga här, har programmerarna missförstått vad bokföring är för något. Det ska gå. Det gick för 40 år sedan och ska funka nu också.

Om det mot förmodan skulle krångla med kvittningarna, kan du betala din kreditnota och den nya fakturan med konto 1910 på samma datum bägge två. Då blir det återigen något som blir spegelvänt och försvinner.

Lycka till!

Mvh Lena