Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Dap123
MEDLEM

Betalat med egna pengar i nystartat AB

Jag har haft enskild firma i tre år och känner mig bekväm med den löpande bokföringen i Spiris. Nu håller jag på att starta AB och känner mig helt plötsligt helt lost.

Jag har gjort en del inköp till mitt AB. Jag har betalat med bankkortet kopplat till min enskilda firma eftersom jag inte fått mitt nya bankkort till mitt AB. I den enskilda har jag bokfört de köpen på 2013. Sen har jag skickat kvittona till mitt AB via Spiris Scanner. Men hur bokför jag kvittona i programmet? Dom ska ju bokföras som att jag har betalat inköpen med egna pengar, men jag får inte upp det alternativet.

Sen har jag gjort samma sak med aktiekapitalet på 25.000kr. Betalade från enskilda firman och bokförde på 2013. Men nu när de 25.000kr sitter på mitt ABs företagskonto så ska de ju också bokföras som aktiekapital och att jag betalat med egna pengar.

Min bankkoppling är inte aktiv ännu så Spiris känner inte av automatisk att det finns 25.000kr på företagskontot. Kan man bara vänta tills bankkopplingen är aktiv och då hoppar det in av sig själv?

Hur fasen gör man?

10 SVAR 10
LW -60
CHAMPION

I ett aktiebolag, finns ett konto: 2893. Detta konto är det konto du ska använda, när ditt AB har en skuld till dig som ägare, när du privat betalat något åt bolaget. I och med att den enskilda firman och du är ett, kan du se de inköp du talar om som eget utlägg för ditt AB, som då ska krediteras 2893. Skulder ökar i kredit.

Ponera att gjort inköp av förbrukningsmaterial:

• Kredit 2893:     1 000,00 kr (kvittots totalsumma du privat betalat)
  • Debet 2641:        200,00 kr (moms)
  • Debet 5460:        800,00 kr (förbrukningsmaterial)

Aktiekapitalet:

• Debet 1930:    25 000,00 (insatta pengar till bankkontot)
  • Kredit 2081:   25 000,00 (inbetalt aktiekapital)

Du lägger in aktiekapitalet som en vanlig verifikation:

LW60_0-1758617390093.png

Tack för svar. Så i exemplet med eget utlägg, förbrukningsmaterial. Där ska jag göra en manuell verifikation och sedan koppla bilden på kvittot till verifikationer? Eller kan jag matcha bilden av kvittot direkt i systemet?

Har du gjort en verifikation, kan du koppla en bild till den:

LW60_0-1758621158171.png

I dagsläget är jag tyvärr lite osäker på hur kostnaden debiteras för programvarans automattolkning (automatkontering), därför instruerar jag hur man gör en manuell verifikation och lägger in en PDF i efterhand. Då har man bokat själv och inga kostnader för tolkning ska debiteras.

Mvh Lena

Dap123
MEDLEM

En till fundering. Jag har ju gjort ett privat utlägg till mitt AB. Men jag vill ju egentligen inte ta ut pengarna. Jag har gjort utläggen för att jag inte fått mitt företags bankkort ännu. Måste jag göra ytterligare en bokföring då?

Hej

Du behöver inte bokföra uttaget eftersom det inte är gjort annars behöver du inte göra något mer.

Så bokför inte denna

1930 Kredit
2893 Debet

Den verifiaktionen gör du först när och om du tar ut pengarna senare.

/Joachim

Förlåt, men nu blir det lite snurrigt. Jag har köpt saker till mitt AB. Jag har betalat det med egna pengar.  Jag vill bokföra det in i mitt AB men jag vill inte plocka ut pengarna ur mitt AB, som man gör med ett traditionellt utlägg, då jag precis startat upp det.

Ska jag då bokföra det enligt det första exemplet som jag fick som svar i blå text?

Samma gäller aktiekapitalet, ska jag bokföra enligt exemplet i blå text?

Ja, du ska göra som det står i blått här nere i mitt tidigare inlägg. 

Ponera att du privat köper en grej till ditt AB. Då är ditt AB skyldig dig pengar och skulder ökar i kredit (minuspost).

Hade du köpt in samma grej via företagets bankkonto, hade det blivit en minuspost på AB:s bankkonto, eller hur...

Så nu när du köpte grejen privat, går inga pengar ut i kredit från banken utan summan hamnar i kredit på skuldkontot till dig, 2893.

Du låter denna skuld ligga där så länge du vill. Det är viktigt att hålla koll på hur mycket man köper till företaget, och så här gör man som jag beskrivit, man lägger den skuld företaget har till dig på 2893.

Som jag skrev precis här ovan, du bestämmer själv om och när du ska ta ut företagets skuld till dig i reda pengar. När den dagen kommer, tar du ut pengar från företagets bankkonto och minskar skulden (minskad skuld bokas i debet):

Kredit 1930:  x xxx,xx 

Debet 2893:   x xxx,xx

Mvh Lena

Det du behöver tänka på i ditt AB, är att du ska boka transaktioner som har med detta bolag att göra, såsom ifall det går ut pengar från företagets bankkonto eller att du köper in något via en leverantörsfaktura eller om du  betalar något för företagets räkning, inköp av något som kommer vara företagets.

Du skriver: " Men jag vill ju egentligen inte ta ut pengarna". Nej, du behöver inte ta ut pengar från företaget för den summa som du handlat för å företagets räkning (det som hamnade på konto 2893),  utan summan på 2893 kan ligga där tills du känner att du vill ta ut pengarna. Och när den dag kommer, då du vill ta ut pengarna för dessa utlägg, då sker en transaktion i företaget och då ska den bokföras.

Mvh Lena

Så då är alltså exemplen i blå text dom som gäller. Jag blev lite förvirrad av det sista tillägget.

Ja, du har köpt in till företaget, ditt aktiebolag

Företaget får då en skuld till dig privat

Skulden hamnar i kredit på 2893

Aktiekapitalet bokas också som i blått

Att du har betalat in aktiekapitalet via din egna firma, spelar ingen roll för AB:s bokföring utan ska bokas som jag beskriver.

Mvh Lena