Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Johanna_2
MEDLEM

Bokföra en inbetalning med en avräkningsnota som underlag?

Hej!

Jag har fått en inbetalning från en kund till mitt företagskonto. Jag bokför enligt kontantmetoden och har enskild firma. Jag skickade ingen faktura till den här kunden, utan kunden skickade istället en avräkningsnota till mig med den utbetalade summan med momsen specificerad.  Jag undrar nu hur jag ska bokföra det. Kan jag bokföra det manuellt som en övrig insättning och använda avräkningsnotan som underlag till verifikationen?

Vänliga hälsningar Johanna

11 SVAR 11
Joachim E
MODERATOR

Hej

Du gör precis som du själv skriver dvs bokför detta som en övrig insättning med det intäktskonto som du vill ha in intäkten på och ser till att momsen redovisas. Avräkningsnotan använder du som underlag till den bokförda händelsen.

Ha en riktigt fin dag och en trevlig helg när vi kommer så långt
Joachim

Hej

Vad bra, tack så mycket för hjälpen!

Ha en jättefin dag och helg du med

Johanna

Hej

Läs gärna in avräkningsnotan som Bildunderlag/Dokument och koppla bilden till bokförd verifikation.

Vänliga hälsningar

RoffaK AB

Tack för hjälpen!

Johanna

Hej! Jag försöker förstå hur jag ska kunna skapa ett bildunderlag som jag sedan kopplar till en redan gjord verifikation. Hur gör jag? Min tanke är alltså att lägga in alla verifikat digitalt, för att slippa ha dem i pappersform. Vårt lilla aktiebolag har väldigt få verifikat i o f sig, men det vore ändå skönt, och eftersom det är så få, så vore det lätt för mig att bara köra in dem, om det går. Men jag hittar ingen begriplig information ... tack på förhand.

Hej

Det går att koppla bildunderlag antingen direkt när man bokför från t ex kassa och bankhändelser.

Vill du ladda upp en mängd underlag samtidigt så finns det under menyvalen inköp > Bildunderlag funktion för detta.

/Joachim

Tack för svar. Min fråga gällde främst hur jag lägger till ett bildunderlag till en redan bokförd verifikation (för att ersätta pappersallegatet) eller till ett utkast till verifikation. 

Hej

Du får under Bokföring > Verifikationer klicka på verifikationen och välja redigera. Där finns samma lila knapp för att lägga till ett underlag.
Spara sedan om verifikationen.

/Joachim

Hej Joachim, jag är nog jättedum, för jag får inte ihop det. Det som händer när jag klickar på redigera och sedan på den lila flärpen, så kommer listan på uppladdade dokument upp, varpå jag kan klicka på 'hantera'. Då kommer det upp ett nytt verifikationsförslag. Det ser ut som att jag ska kunna 'dra' eller koppla ett underlag, men då kommer helt nya uppgifter upp, som att jag får ta och göra om alltihop. Om jag i stället klickar på skapa korrigeringsverifikation under Åtgärder, så kommer också det där sidofönstret upp på höger sida, dit jag ska kunna koppla eller dra fil. Men hur gör jag det? Jag fattar alltså inte hur jag flyttar bildunderlaget från den där listan till själva verifikationen.

Hej

Visar med en kort film hur det fungerar. I filmen har jag ett uppladdat underlag redan. Skulle du inte ha det så laddar du upp ett nytt underlag istället.

Får du det inte att fungera med denna instruktion föreslår jag att du ringer in till programsupporten på 0470 - 70 62 00

/Joachim

Tack, Joachim - jag fick titta några gånger och testa mig fram, men till slut har jag fattat både hur jag lägger till i befintliga utkast och bokförda verifikationer (att göra en helt ny från scratch hade jag faktiskt redan klarat). Det låter kanske fånigt, men det är de där små tekniska detaljerna, vad man ska klicka på, som ställer till det. Nu när jag provar igen så hittar jag inte den bild/det fönster jag fick upp först när jag klickar på 'hantera' (som om den nu känner av vad jag menar när jag klickar där .. ha ha). Men i vilket fall, så kunde jag komma vidare med hjälp av din video. Så stort tack! Det har besparat mig ett samtal. Önskar dig en bra vecka!