Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Therese Spak
MEDLEM

Bokföra faktura

Hej!

Jag har skapat en faktura i ert system. Kunden har betalat in för mycket pengar. Hur gör jag med den bokföringen? 

4 SVAR 4
LW -60
CHAMPION

Hejsan!

• Boka inbetalningen med det belopp fakturan har
  • Boka separat en skuld till kunden:
  • Debet 1930:  överskjutande belopp
  • Kredit 2420: samma summa (kontot är förskott kunder.

Vill du betala tillbaka den överskjutande delen, bokar du den gjorda utbetalningen så här:

• Kredit 1930
  • Debet 2420

Lycka till!

Mvh Lena

Hej!

Kunden vill gärna spara beloppet till 2026 års inbetalning och få en faktura på 50 kr lägre då. Om jag förstår dig rätt ska jag nu:

- Bokföra beloppet som är på fakturan som är i systemet

- Överskjutande 50 kr enligt: Debet 1930, kredit 2420

Om jag förstår rätt finns det då 50 kr extra till nästa år?

Hur bokför jag då nästa år? Ska jag ändå skicka ut en faktura på vanlig summa och be kunden betala in 50 kr lägre? Eller ska jag skicka ut en faktura på 50 kr lägre?

Hej

Du har uppfattat det helt korrekt.

Nästa år bokför du fakturan på följande sätt. Visar med ett exempel på försäljning av varor med 25% moms och på totalsumman på 500 kr.
Kunden betalar enbart 450 kr.

1930 Debet 450
3051 Kredit 400
2611 Kredit 100
2420 Debet 50

/Joachim

Jag tycker följande:

När du skapar nästa faktura till kunden år 2026 så lägger du till en rad under din "vanliga" försäljning, där du skriiver "intäktskorrigering fr f g år" med summan -50 kr så att totalsumman på fakturan minskar med 50 kronor.

Sedan betalar kunden in hela den fakturans belopp i och med att den tidigare överbetalningen korrigerats direkt i fakturan.

Du behöver sedan kontrollera, att dessa 50 kronor i fakturan bokats mot konto 2420. Vad du kan göra, är att skapa en artikel som pekar mot 2420 och använda den artikeln vid faktureringstillfället.

Mvh Lena