Hej Spiris Forum, Jag vill gärna kontrollera att jag hanterar matchningen korrekt i bokföringsprogrammet. När jag matchar en autogirerad faktura från Telenor – ska jag under bokföringshändelse välja ”övrigt uttag” och därefter göra en egen kontering för att få momskontot rätt? Eller ska jag i stället välja ”betalning av leverantörsfaktura”? Tack på förhand för hjälpen. Bästa hälsningar,
Hej @Stella
Om autogirobetalningen gäller en registrerad leverantörsfaktura i Spiris Bokföring & Fakturering ska bankhändelsen matchas som Betalning av leverantörsfaktura. Då bokförs både kostnad och moms korrekt utifrån fakturan.
Alternativet Övrigt uttag med egen kontering ska endast användas om det inte finns någon leverantörsfaktura registrerad i programmet. Annars finns risk att momsen blir felbokförd eller bokförs dubbelt.
Om du inte vill att leverantörsfakturor ska skickas till banken automatiskt kan du gå till Inköp – Leverantörer, välja aktuell leverantör och klicka på Redigera. Där markerar du Skicka inte leverantörsfakturor till banken och sparar. När betalningen sedan dras via autogiro kommer bankhändelsen in som vanligt under Kassa- och bankhändelser, där du matchar den mot fakturan.
Hoppas detta klargör hur matchningen ska göras!
Hej Tinna, Tack för ditt svar. Jag vill gärna säkerställa att jag tolkar arbetsflödet korrekt. I mitt fall får jag leverantörsfakturan via e-post och den registreras inte som leverantörsfaktura i SPIRIS innan betalningen sker. Själva autogirodragningen kommer däremot in via bankkopplingen som en bankhändelse. Utifrån detta antar jag att korrekt hantering är att matcha händelsen som ”Övrigt uttag” och göra en manuell kontering av kostnad och moms, eftersom det saknas en registrerad leverantörsfaktura att matcha mot. Kan du bekräfta att detta är rätt i detta scenario? När du nämner att leverantörsfakturor kan skickas till banken – syftar du då på ett arbetsflöde där fakturan först registreras i SPIRIS (manuellt eller via e-faktura) och därefter matchas mot bankhändelsen som ”Betalning av leverantörsfaktura”? Tack för förtydligandet. Vänliga hälsningar, Stella
Hej @Stella
Tack för ditt förtydligande – då är vi helt synkade 😊
Ja, i det scenario du beskriver tolkar du det korrekt. Om leverantörsfakturan inte registreras som leverantörsfaktura i Spiris innan betalningen sker, och det enda som finns i programmet är själva autogirodragningen via bankkopplingen, då är rätt hantering att:
Matcha bankhändelsen som Övrigt uttag
Göra en manuell kontering av kostnad och moms utifrån fakturaunderlaget du fått via e‑post
Det är helt korrekt eftersom det inte finns någon leverantörsfaktura i systemet att matcha mot.
När jag nämnde att leverantörsfakturor kan skickas till banken syftade jag precis på det arbetsflöde du beskriver i din fråga alltså:
I det flödet sköts kostnad och moms automatiskt via fakturan, vilket ofta ger bäst spårbarhet – men det är alltså inget krav. Ditt nuvarande arbetssätt med Övrigt uttag + egen kontering är helt korrekt så länge fakturan inte finns registrerad i Spiris.
Hoppas detta rätar ut alla frågetecken
Copyright 2026 Visma Spiris AB. All rights reserved.