Hej
Jag har flera konton med ingående/utgående saldon som tillhör tidigare år, dessa vill jag bli av med men vet inte hur. Jag har år som är olåsta såsom -22, -23, -24 (som ska låsas)
Dessa saldon följer med år från år.
Hur kan jag göra enkelt, någon som har nåt tips?
Mvh
Ingela
Löst! Gå till lösning.
Du har alltså gjort avstämninga på konton på balanssidan som inte stämmer med verkligheten, eller hur ligger det till?
Mvh Lena
Det stämmer.
Ex. År -22 fanns det Pågående arbeten konto 1470, vilket är bortbokat med konto 4970, Förändring av pågående arbeten nedlagda kostnader.
Jag har låst år -22 nu, men summan på konto 1470 följer med i år -23 och -24. Varför?? Är det fel konto att anv 4970??
Mvh Ingela
Hej
4970 är inte fel konton att använda men för att kunna besvara frågan så behöver jag veta hur bortbokningen som är gjord ser ut. Vilka konton har du använt i den bortbokningen och hur ser fördelningen mellan debet och kredit ut?
/Joachim
Hej igen!
Som Joachim skriver, verkar det som om inte konto 1470 använts vid bortbokningen. Om du tar fram en balansräkning för år -22, kan du se ifall annat konto använts. Ligger 1470 kvar orörd, blev inte bortbokningen registrerad ifall inte ett annat balanskonto har använts och har motsvarande minuspost på sig.
Mvh Lena
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.