Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

CW1025
UTFORSKARE

Förbrukningsvaror Shein.se

Hej!

Jag köpte lite småförvaring från Shein.se (förbrukningsmaterial/förbrukningsinventarie) - första och sista gången jag beställer därifrån..... Men nu blir jag inte riktigt klok på hur dessa ska bokföras!!
Jag gjorde en beställning, men fick ett separat "VAT invoice" för varje vara (2 st). De betalades dock via Klarna så har ytterligare ett gemensamt kvitto för dem där (dock utan någon info om moms) utöver nedanstående. Har inte fått något annat separat från t.ex. tull osv. Betalat klarna-fakturan med mitt företagskonto. 

Kan någon hjälpa mig hur jag ska bokföra dem?

Den ena verkar ha skickats från Polen och den andra från Kina, men å andra sidan ser det ut som en kinesisk adress under "Sold by" på båda.... ja det är luddigt. Överst är en irländsk adress.

Jag bifogar bilder:

Nr 1:

Skärmavbild 2025-10-19 kl. 14.53.37.png

Nr 2:

Skärmavbild 2025-10-19 kl. 14.54.01.png

4 SVAR 4
LW -60
CHAMPION

Frågor:

• Är du registrerad för moms?
  • Har du i så fall uppgivit detta momsregistreringsnummer till leverantören?

Jag frågar, för leverantören har ett irländskt VAT-nummer, så detta ska räknas som inom EU-köp, se här:

LW60_0-1760880034123.png

Det här betyder, att du ska bokföra dina inköp som en vara inköpt inom EU:

LW60_1-1760880253599.png

Är det så, att du uppgivit ditt momsregistreringsnummer vid inköpet av varorna, borde de ha skickat en faktura utan moms. I vanliga fall, skulle jag bett dig kontakta leverantören och talat om för dem att de får kreditera dessa fakturor och skicka nya utan moms, men jag vet inte om det är värt besväret i det här fallet.

Dessvärre är det så att du behöver kostnadsföra HELA fakturan INKL denna moms de debiterat och boka momsen som jag beskriver här ovan, baserat på bruttokostnaden.

Faktura 1:     EUR 23:99 inkl VAT

Faktura 2:     EUR 34:26 inkl VAT

Totalsumma: EUR 58:25 och den 17/10 låg kursen på 11:03 enligt Riksbankens crosskurser

58:25 x 11:03 =  642:50   (stämmer det (på ett ungefär) med räkningen från Klarna?)

I så fall, ska det hela bokas så här (eller ta Klarnas siffror)

• Kredit 2440:     642:50
  • Debet 4056:      642:50
  • Debet 2645:      160,63
  • Kredit 2614:     160,63

Mvh Lena

Hej igen!

Jag är registrerad för moms (enskild firma i mitt namn) men uppgav inget momsnummer till dem så jag antar att de är köpta "privat" då (även om jag själv är mitt företag så att säga). 

Jag såg att de har ett irländsk nummer, men det är alltså det jag ska utgå ifrån? (dvs sidan jag köper ifrån). Blev lite förvirrad när det står nederst att de skickats från polen respektive kina..

Jag har betalat klarna fakturan manuellt med mitt företagskonto, så jag gissar att jag behöver bokföra in hela beloppet ändå som du säger. Tänker som dig att det inte riktigt känns värt besväret att maila om nya fakturor och sedan justera det betalade beloppet, betala igen, osv osv.. speciellt inte när summan är så liten.

Beloppet stämmer ungefärligt med klarna fakturan, ja 🙂 

Så om jag förstår dig rätt, ska jag boka enligt denna du skickade? (ska det vara 2440 eller 1930? Har inte lagt in någon lev faktura ännu på den här fakturan. Jag har kontantmetoden)

• Kredit 2440:     642:50
  • Debet 4056:      642:50
  • Debet 2645:      160,63
  • Kredit 2614:     160,63

Om du inte lagt in fakturorna, är det 1930 som gäller, du har helt rätt!

Och som jag berättade tidigare, ta summan du betalade Klarna och skippa mina crosskursuträkningar; de var till för att ge exempel, bara.

Och man ska kika på vilket VAT-nummer de har som leverantör.

Lycka till!

Mvh Lena

Tack snälla! Guld värt när det är som en liten djungel att bokföra när man inte varit igång så länge ❤️