Hej!
Jag använder Visma eEkonomi och kontantmetoden.
Jag har två anläggningstillgångar som har sålts. Kundfakturorna är skapade men ännu inte betalda. Försäljningen och fakturorna avser det nya räkenskapsåret eftersom det tidigare räkenskapsåret redan är avslutat.
Enligt Visma skapar man först en kundfaktura och registrerar sedan försäljningen via Bokföring → Anläggningstillgångar → Sälj tillgång.
Jag är osäker på vilket konto som ska anges på den tomma raden när fakturan redan har skapats men ännu inte betalats.
Exempel 1 – helt avskriven tillgång
Kundfakturan är skapad med konto 3054 – Försäljning varor momsfri, men ännu inte betald.
När jag registrerar Sälj tillgång föreslår Visma:
Vilket konto ska anges på den tomma raden med Debet 1 200 kr?
Exempel 2 – inte helt avskriven tillgång
Kundfakturan är skapad med konto 3051 – Försäljning varor 25 % moms, men ännu inte betald.
När jag registrerar Sälj tillgång föreslår Visma:
Vilket konto ska anges på den tomma raden med Debet 12 000 kr?
Ska samma försäljningskonto som används på fakturan (3054 respektive 3051) användas, eller ska ett särskilt konto användas vid avyttring av anläggningstillgångar?
Jag vill undvika att intäkten bokförs dubbelt när fakturan senare betalas.
Tack!
Hej @Veranika 1
På den tomma raden ska du ange samma försäljningskonto som du använde på kundfakturan.
När du gör det slår Debet och Kredit ut varandra på det kontot, vilket gör att intäkten inte blir dubbelbokförd. Kvar i bokföringen blir bara den korrekta vinsten på konto 3973.
Dina två exempel:
Exempel 1 (Momsfritt): Ange konto 3054 på den tomma raden (Debet 1 200 kr).
Exempel 2 (25 % moms): Ange konto 3051 på den tomma raden (Debet 12 000 kr).
Viktigt för Exempel 2: Klicka i fältet Momskod på den tomma raden och radera koden. Detta eftersom momsen på 25 % redan har hanterats via kundfakturan och annars bokförs dubbelt. (För Exempel 1 behöver du inte göra detta då konto 3054 saknar momskod i grunden).
Tänk på ordningsföljden (Viktigt för kontantmetoden):
Eftersom du använder kontantmetoden måste du göra stegen i exakt denna ordning:
Tips för framtiden:
Skapa gärna en specifik artikel kopplad till konto 3690 (Övriga sidointäkter) för framtida försäljningar av anläggningstillgångar. Då blandas de inte ihop med din vanliga varuförsäljning. För dessa två fakturor använder du dock 3054 och 3051 som planerat så att det nollas ut korrekt!
Du kan läsa mer om detta i hjälpavsnittet Bokföra försäljning av anläggningstillgång under rubriken Registrera försäljningen med kontantmetoden.
Hoppas detta hjälper och annars är du välkommen att ringa oss på 0470-70 60 00 så hjälper vi dig!
Tack för svaret!
Jag har en följdfråga angående kontantmetoden.
I mitt fall är kundfakturorna fortfarande obetalda och räkenskapsåret då försäljningen skedde är redan avslutat och låst.
Enligt instruktionen för kontantmetoden ska man:
Men om kunden ännu inte har betalat och räkenskapsåret redan är avslutat, hur ska jag då hantera anläggningstillgången?
Ska tillgången ligga kvar i anläggningsregistret tills betalningen kommer, även om äganderätten redan har övergått till köparen?
Eller finns det något sätt att registrera försäljningen av anläggningstillgången innan betalningen har kommit in när man använder kontantmetoden och räkenskapsåret redan är stängt?
Hur rekommenderar ni att detta hanteras enligt god redovisningssed i Visma eEkonomi?
Hej @Veranika 1
När du arbetar med kontantmetoden bokförs själva försäljningen först när betalningen registreras. Det innebär att du inte ska registrera försäljningen av anläggningstillgången i anläggningsregistret förrän fakturan faktiskt är betald.
I ditt fall gör du därför ingenting i anläggningsregistret just nu. Låt tillgången ligga kvar där tills kunden har betalat fakturan.
När betalningen kommer gör du stegen i följande ordning:
Matcha betalningen mot kundfakturan under Kassa- och bankhändelser.
Gå därefter till Bokföring - Anläggningstillgångar - Sälj tillgång och registrera försäljningen.
Konteringen jag beskrev i mitt tidigare svar gäller alltså när du väl registrerar Sälj tillgång – men själva registreringen ska göras först när betalningen har kommit in.
Att betalningen sker under ett nytt räkenskapsår gör inget när du använder kontantmetoden – då bokförs händelsen helt enkelt i det år då betalningen kommer in.
Känner du dig det minsta osäker på hur detta ska hanteras i just ditt bokslut rekommenderar jag att du även stämmer av med din redovisningskonsult.
Copyright 2026 Visma Spiris AB. All rights reserved.