Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 
Det är semestertider i forumet - Har du mer akuta frågor?
Kontakta en redovisningsbyrå.
Lina_B
MEDLEM

Import utanför EU, dubbel bokföring på konto 4545?

Hej!

Jag har ett momsregistrerat aktiebolag och behöver hjälp att reda ut min bokföring av en import från Kina (utanför EU).

Bakgrund:
Jag köpte varor från en kinesisk leverantör för 2 522 kr, vilket jag betalade direkt. På inrådan från tidigare support på forumet så bokförde jag betalningen så här:

• 4545 Debet 2 522 kr
  • 1930 Kredit 2 522 kr

Senare fick jag tullräkningen från Tullverket där:
– Det monetära tullvärdet var 2 386 kr ( de räknar på egen växelkurs och därför är det en differens)
– En tullavgift på 153 kr tillkom

Tullavgiften bokförde jag så här:
– 5720 Debet 153 kr
– 1930 Kredit 153 kr

Problemet:
Nu vill jag bokföra importmomsen på det monetära tullvärdet från tullverket för det är det värdet skatteverket vill ha i momsdeklarationen.

Enligt Vismas exempel ska det se ut såhär:

• 4545 Debet 2 386 kr (med momskod 50)
  • 2645 Debet (25 % moms)
  • 2615 Kredit (25 % moms)
  • 4549 Kredit 2 386 kr (ingen momskod)

Men om jag gör så kommer både den ursprungliga betalningen (2 522 kr) och det monetära tullvärdet (2 386 kr) att ligga på konto 4545, vilket jag misstänker blir fel och ger ett för högt saldo.

Min tanke:
Jag antar att betalningen till leverantören inte ska ligga på konto 4545, utan på ett annat konto utan momskod som passar för inköp utanför EU.
Men jag är osäker på vilket,  konto 4000, som nämns på ert forum känns inte rätt då det enligt benämning gäller inköp från Sverige.

Min fråga:
– Ska jag justera första verifikationen och använda ett annat konto än 4545 för betalningen?
– Vilket konto är i så fall lämpligt

Tack på förhand!

13 SVAR 13
LW -60
UTFORSKARE

Ursprungsbokningen, skulle gått mot 4000 utan momskod. Så här ska det vara:

LW60_1-1753868454407.png

Hör av dig igen, ifall något är oklart!

Mvh Lena

Tackar för snabbt svar.

Så det gör alltså inget att lägga varor från kina på konto 4000 trots att det står i definitionen "inköp av varor i Sverige"?

Screenshot 2025-07-30 at 11.47.34.png

Hejsan!

Har du svenska inköp under konto 4000 och vill särskilja de utländska inköpen från de svenska, kan du ta en kopia av 4000 och kalla kontot 4001 och använda det till importvarorna istället, men det är inte nödvändigt.

Mvh Lena

Lina_B
MEDLEM

Toppen,

När jag vill bokföra det monetära tullvärdet, är det en manuell verifikation som gäller eller är det någon annan väg som ni rekommenderar?

Screenshot 2025-07-30 at 13.32.56.png

Fanns inte det med på räkningen från Tullverket?

Mvh Lena

Lina_B
MEDLEM

Hej,

Jag ser nu att det monetära tullvärdet fanns som en liten fritext på fakturan, vilket både jag och eEkonomis tolkning missade.

I april fick Tullverket felaktiga uppgifter från leverantören och angav därför ett för lågt monetärt värde. Jag begärde omprövning och fick rätt värde först i juli, långt efter att varan frigjordes.

Enligt Skatteverket ska det korrekta värdet bokföras i samband med frigörandet i april, vilket jag tolkar som att en manuell verifikation kan vara bäst för att få korrekt datum?

Jag kan dubbelkolla med dem, men om de istället säger att bokföringen i stället ska göras nu i juli, är det då bäst att ångra betalningen i juli och lägga till det monetära värdet och importmoms på konton 4545, 2645, 2615 och 4549?

Oj... ok, det går att lösa...

Det som är viktigt är att det blir rätt i slutänden.

Du har gjort en bokning som ska rättas. Moms inblandad...

Jag skulle göra två verifikat:

Första verifikatet ska vara en vändning av det som gjordes fel. Datera i juli. Det du bokade i debit (som var fel), bokar du nu i kredit och tvärtom.

Andra verifikatet ska dateras på samma datum och ska vara det korrekta, den korrekta bokningen.

Du gör alltså detta men två nya, fristående verifikat.

Mvh, Lena

Hej,

Tack för snabbt svar!

Nu har jag gjort så att det jag först la in på konto 4545 (2552 kr) har flyttats till konto 4000. Det är alltså "nollat" på konto 4545.

Så om jag då förstår dig rätt så ska jag nu skapa ett nytt verifikat med det korrekta värdet jag har fått från tullverket och sätta det korrekta datum som skatteverket vill ha:

• 4545 Debet 2 386 kr (med momskod 50)
  • 2645 Debet (25 % moms)
  • 2615 Kredit (25 % moms)
  • 4549 Kredit 2 386 kr (ingen momskod)

Hej

Inte helt med på det första som du skriver dvs att du nollat 4545 och flyttat det till konto 4000. Det LW-60 menade vara att du skulle vända bort originalkonteringen med fel belopp. Dvs göra en exakt likadan kontering men vända på debet och kredit på samtliga konton. är det detta som du gjort men samtidigt flyttat beloppet från 4545 till konto 4000?

Det sista är helt korrekt att du lägger in rätt belopp på rätt datum via en manuellt inlagd verifikation.

/Joachim

Hej,

Jag gick in i originalkontreringen med fel belopp och ändrade kontot 4545 till 4000 genom att trycka på knappen åtgärder och "skapa korrigeringsverifikation".

Joachim E
MODERATOR

Hej

Det åtgärdar inte problemet i så fall utan det du skulle gjort är följande.

Om original verifikationen var bokförd på detta sätt.

4545 Debet 2 386 kr (med momskod 50)

2645 Debet (25 % moms)

2615 Kredit (25 % moms)

4549 Kredit 2 386 kr (ingen momskod)

Så skall du lägga in exakt samma kontering igen men byta plats på debet och kredit

4545 Kredit 2 386 kr (med momskod 50)

2645 Kredit (25 % moms)

2615 Debet (25 % moms)

4549 Debet 2 386 kr (ingen momskod)

Då tar de två verifikationerna ut varandra och du lägger sedan in en ny verifikation med korrekt belopp.

/Joachim

Hej,

Jag ska försöka förtydliga,

Originalverifikationen innehöll bara:

• 4545 Debet 2 522 kr

• 1930 Kredit 2 522 kr

Detta var enligt råd från ett annat ärende, då jag fortfarande väntade på tullverkets besked om det monetära tullvärdet.

Nu när jag fått det monetära tullvärdet (som skiljer sig från det belopp jag betalade till leverantören) ska jag, som jag förstått det från detta ärende, skapa en manuell verifikation med:

• 4545 Kredit 2 386 kr (momskod 50)

• 2645 Kredit (25 % moms)

• 2615 Debet (25 % moms)

• 4549 Debet 2 386 kr (ingen momskod)

Om jag gör denna manuella verifikation kommer både betalningen (2 522 kr) och tullvärdet från Tullverket (2 386 kr) bokförs på konto 4545.

Därför gick jag in i originalverifikationen (med 4545 och 1930) och justerade så att konto 4545 istället blev 4000.

Tack på förhand för all hjälp, förstår att detta blir lite krångligt at svara på!

Hej

Aha så den första verifikationen var själva betalningenn till Leverantören/säljaren? I så fall blir det korrekt som du gjort.

/Joachim