Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Jessie
MEDLEM

Inköp från annat EU-land

Vi har gjort inköp av varor från annat EU-land via e-bay. Säljaren har lagt på moms på köpet. Vi fick sedan momsen återbetald av säljaren. Hur ska jag bokföra detta så det blir rätt?

Jag har preliminärt lagt in det enligt följande:

köptillfället

Konto              D/K

1930               K 1011,50

4056              D 1011,50

2645              D 252,88

2614               K 252,88

återbetalningstillfället

1930              D 256,99

4056             K 256,99

2645             K 64,25

2614              D 64,25

Mycket tacksam för svar!

5 SVAR 5
Joachim E
MODERATOR

Hej

Det är helt korrekt som du angett förutsatt att det inte var någon avgift inräknad i kosntnaden?

/Joachim

Jessie
MEDLEM

Tack för ditt svar!

Om där skulle ha varit en avgift inräknad i kostnaden, hur skulle man då gjort?

Ifall det hade vaarit en ytterligare kostnad hade det varit en mindre summa på 1930 i debet (inkommande pengar) och motsvarande summa hade bokats på en bankkostnad, förslagsvis, ifall kostnaden var en transaktionskostnad. Det beror på vilken kostnaden skulle ha varit.

Mvh Lena

Jessie
MEDLEM

Det visade sig att en del av återbetalningen är en fraktkostnad som återbetalas (alltså 91,34 återbetalad frakt, resterande 165,64 är momsen). Fraktkostnaden ska väl inte inkluderas i det som bokförs som moms? Hur ska jag göra detta så det blir korrekt? Hjärtinnerligt tacksam för utförligt svar.

Moms är moms och fraktkostnad för inköpet är inbakat i produktens kostnad. Det som är angivet som moms (VAT) är det som ska gå som moms och resten ger sig sedan av sig självt.