Hej,
Jag skulle behöva liten hjälp av er som kan bättre om vad är orsaken bakom dessa konstiga siffror jag tar på skattekonto.
När jag går i Spiris på kassa-och bankhändelser och är inne på Skattekonto då få jag ett saldo belopp
-85.514 kr , igentligen ska det vara +402 kr.
Ser man bokförda händelser de som är insättningar med + och utbetalningar med - så skulle det vara +402 kr men vet ej varför kommer saldot såhär. Bifogar ett bild på skattekontot i Spiris hur ser ut med alla bokförda händelser.
Sedan om jag tar ett konto analys på konto 1630 då ser jag två konstiga (kanske ej konstiga) som är arbetsgivaravgifter det enna är AGI 2025-04-30 med ett värde -40.915 kr och nästa är AGI 2025-06-01 med värde -45.001 kr.
Om man tar bort de två då skulle jag haft värdet på skattekonto +402 kr.
De båda två bokförs automatiskt vid lönekörningar och arbetsgivardeklarationen, inget jag har bokförd manuellt.
OBS!
Vi har skattekonto koppling också om det kan ha händ nånting med detta!
Jätte tacksamt om ni kan hjälpa med vad är felet och hur kan jag rätta detta.
Med vänlig hälsning,
Ervis
Hej
Kan bara hitta den ena orsaken men den andra beror garanterat på samma sak på ett senare datum. Det ser ut som du inte hanterar matchningen mot lönekörningen rätt så skatt och arbetsgivaravgift bokförs upp dubbelt.
Den jag kan hitta är A32 som är samma belopp som på A67 och A68. Nollställ/vänd bort A32 och förmodligen även A83 så bör det stämma sedan.
Föreslår att du ringer in för en kort genomgång hur du bäst hanterar skattekontot och matchningen mot lönerna.
0470 - 70 62 00
/Joachim
Hej Joachim,
Jag såg att det är de två som skiljer sig och gör dett diff. men frågan är varför händer detta,
Detta bokförs efter jag bokför lönekörningar och bokför AGI då väljer även datumet som man vill att detta ska bokföras på skattekontot och sedan bokförs detta automatiskt här.
Därefter bokförs avdragen skatt och arbetsgivareavgift när pengarna dras från skattekonto. Att göra de två verifikationer tvärttom är enkelt men det ska hända samma sak den månad undrar jag.
och sedan när man ser bara skattekonto på kassa-och bankhändelse så är saldot felaktigt men ser siffrorna där skulle det vara ok.
Det verkar vara jätte konstigt.
Tack//
Hej
Det är det som jag rekommenderar att du ringer in till programsupporten för att få en guidning över. Svårt att förklara i text.
Det beror på att när du gör en lönekörning så bokförs detta upp och när det sedan kommer upp på skattekontot så skall dessa poster matchas mot lönekörningen vilket inte har skett utan du har bokfört dem mot ett konto i stället. Kontot i sig är rätt men då det redan är bokfört så blir det då dubbelbokfört.
Så gör så att du ringer in till vår programsupport på 0470 - 70 62 00 och ber dem förklara hur du skall matcha dessa händelser mot lönekörningen.
/Joachim
Hej,
Ok då, jag kontaktar de. Tack snälla.
Mvh//
Ervis
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.